تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79640
برنامه آموزشی «مدرسه انرژی» در ۴۱ مدرسه مرکز اروپا در جریان است. هدف این برنامه که هزینه‌ای برای مدارس ندارد آموزش بهینه‌سازی انرژی است.
آموزش مصرف بهینه انرژی در مدارس اروپا
به گزارش زیست آنلاین، مدیر یکی از مدارس مجارستان که این طرح به اجرا گذاشته می‌گوید: «این پروژه برنامه‌های مختلفی دارد؛ پیش از هرچیز آموزش‌هایی در زمینه فیزیک، شیمی و علوم اجتماعی و غیره داریم.»

وی می‌افزاید‌: «ماجراهای جالبی پیش آمد. بخصوص در ابتدا که نه ما، نه دانش‌آموزان و نه والدین نمی‌دانستیم هدف این سرمایه‌گذاری آموزشی چیست. خردسالان پرسش‌های عجیبی داشتند مثلا: آب گرم از کجا می‌آید و چه کسی آب را گرم می‌کند؟ اما حالا به این مسائل می‌خندیم.»

شاگردانِ بزرگتر، تصویر و خاطره بسیار خوبی از این فعالیت‌ها دارند و آن را با خود به دبیرستان می‌برند. بنابراین انتشار دانش در دبیرستان هم ادامه پیدا می‌کند.

 شبکه انرژی تجدیدپذیر هوشمند، تبادل انرژی بین آب شور و شیرینمارسی دومین شهر بزرگ فرانسه شاهد رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی با مصرف انرژی رابطه تنگاتنگ دارد. این شهر ساحلی به کمک بودجه صندوق انسجام اتحادیه اروپا به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر دریای مدیترانه رفته است.

تبادل انرژی بین چرخه (سیکل) آب دریا و آب شیرین می‌ تواند انرژی لازم برای گرم کردن یا خنک کردن تمام یک محله را تأمین کند. این پروژه که ماسیلئو نام دارد از کمک مالی صندوق انسجام اتحادیه اروپا بهره مند است و هدف آن طراحی و تکمیل فناوری هایی است که هیچگاه در این مقیاس به کار گرفته نشده است.

صندوق انسجام اروپا برای کاستن از نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در مناطق اروپا و توسعه پایدار در کشورهای اتحادیه اروپا به راه‌افتاده‌ است.

در مجموع ۲.۷ هکتار از سواحل مدیترانه از این طرح بهره می برد. هم اکنون بیش از ۷۵۰ نفر از این شبکه تولید و انتقال انرژی تداوم پذیر و سازگار با محیط زیست و هوشمند استفاده می کنند.

این پروژه ۷۵ درصد از نیازهای انرژی از منابع تجدید پذیر ساکنان فعلی و آینده این بخش از اروپا در مجاورت دریای مدیترانه را تامین می کند.

این شبکه هوشمند است زیرا انرژی بین ساختمان‌ها ردوبدل می شود. زندگی در چنین محیطی آغاز روش جدید زندگی سازگار با محیط زیست است.

انرژی خورشیدی


رومن هوک مدیر «ایفاژ» شرکت طراحی،‌ ساخت و مدیریت شبکه‌ و سیستم‌های انرژی می‌گوید: از زمانی‌که همکاران (پروژه) «ایفاژ» به این ساختمان‌ها نقل مکان کردند، حساسیت‌شان نسبت به موضوعات زیست‌بوم (اکوسیستم)‌ بیشتر شده‌است. شروع به جلوگیری از اتلاف انرژی، مثلا در میزان کاغذی مصرفی کرده‌اند. آنها برنامه‌هایی برای استفاده از زباله‌های خیابانی به راه انداختند تا حس کنند در محیطی خوشایندتر زندگی می کنند.»

مدیریت مصرف انرژی چه کسی کمتر انرژی مصرف می کند؟منابع جدید انرژی نیاز به روشهای جدید مدیریت مصرف دارد. به همین دلیل بین شهروندان در اینجا رقابتی ایجاد شده است. چه کسی کمتر انرژی مصرف می کند. سریدار یکی از ساختمان‌هایی که از طرح «ماسیلئو» استفاده می‌کند، برایمان بیشتر توضیح می‌دهد:‌ «هر کس در آپارتمانش دیجیفون دارد که امکان چند فعالیت مختلف از جمله «آموزش مصرف انرژی» را فراهم می کندپ د یعنی هر کس از وضعیت مصرف برق مصرفی در هر پریز برق، و برق مصرفی برای روشنایی و گرم یا سرد کردن آب و همینطور گرم کردن خانه مطلع می شود.

طرح ماسیلیو در مارسی‌ الگویی است برای استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در شهرها و مناطق دیگر اروپایی.

گذار اروپا به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر؛ قاره سبز، سبزتر می شودپنجمین سال برنامه اقتصاد واقعی را در سرمای استکهلم شروع می کنیم. می خواهیم بدانم سوئدی ها چگونه خود را گرم می کنند، در حالیکه این کشور پیشتاز برنامه گذار به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در اروپاست و قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ میلادی کاملا خود را از قید سوختهای فسیلی رها کند.

این تغییرات نگران کننده است، آنهم در حالیکه شمار زیادی از مشاغل، در مناطق بسیاری از اروپا وابسته به زغال سنگ است. اما سوئدیها که اقتصادشان تا حد زیادی به سوختهای فسیلی متکی بود، می گویند که چاره ای نیست. بویژه وقتی مجبور باشید در جهان امروز با غولهایی رقابت کنید که به سوی استفاده از انرژی های سبز می روند.

کشورهای اروپایی هدف گذار به منابع تجدیدپذیر انرژی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعیین کرده اند.
البته کشورهای زیادی در اروپا از برنامه گذار به انرژیهای تجدیدپذیر عقب افتاده اند. در کشورهایی مثل لهستان چه چیزی مردم را از اقدام باز می دارد.

بیشتر بخوانید: استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر مقاومت لهستان در مقابل استفاده از انرژی سبز به جای زغال سنگدر منطقه سیلزی در جنوب لهستان وقتی به اطرافتان نگاه می کنید متوجه می شوید که کشور چقدر به سوختهای فسیلی متکی است. هشتاد درصد انرژی در لهستان از زغال سنگ تامین می شود. یعنی مشاغل متعددی متکی به سوختها فسیلی هستند و تمایلی هم به ایجاد تغییر نیست.

مارک وستیریک قبلا معدنچی بوده است. الان مسئول حمل و نقل در معدن است. او می گوید: «به نظرم باید از منابع زغال سنگ استفاده کنیم. من از خانواده ای هستم که شغلشان استخراج زغال سنگ بوده است. از سوی دیگر می دانم به دلیل آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی باید ایجاد تغییرات را تسهیل کنیم.»

«نسل من تغییرات را بوجود خواهد آورد»تغییرات درحال انجام است: مارک پسر بزرگش را به دبیرستانی می برد که در انرژی های سبز تخصص دارد. پسرش می گوید: «محیط زیست برایم مهم است. اینجا لازم نیست سیگار بکشید، کافی است نفس بکشید و انگار روزانه ۱۰ پاکت سیگار کشیده اید. نسل من تغییرات را بوجود خواهد آورد. ما شروع کرده ایم.

مزرعه خورشیدی وویکویچ با هزینه صندوق توسعه منطقه ای اتحادیه اروپا در لهستان ساخته شده است و نشان می دهد که لهستان باید به آرامی به سمت انرژییهای سبز برود.

تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۵ درصد انرژی این کشور باید از منابع تجدیدپذیر تامین شود. این میزان در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۱.۳ درصد مصرف کل انرژی بود.

اما با توجه به استفاده ازسوختهای فسیلی در لهستان، محققان می خواهند سوختن زغال را پاک تر کنند. در آزمایشگاه مرکز فناوریها مرتبط با زغال سنگ پاک که بودجه اش را اتحادیه اروپا تأمین می کند، آنها در باره فناوریهای تبدیل زغال به گاز تحقیق می کنند.

چریزستوف کاپوستا، محقق این آزمایشگاه می گوید: «تبدیل زغال سنگ به گاز، بهتر از سوزاندن آن است، زیرا با از بین بردن آلاینده هایی مثل گوگرد و جیوه قبل از سوزاندن زغال سنگ، باعث کاهش تاثیرات منفی آن بر محیط زیست می شود.»

پیتور اسکابالا یکی از اساتید دانشگاه سیلزی می گوید: «مردم زیادی مایل به استفاده از انواع مختلف انرژی های تجدیدپذیر هستند. اگر دولت برای ادامه کار این افراد مشوق هایی به وجود بیاورد فکر می کنم اوضاع به سرعت تغییر کند.»

بیشتر بخوانید: اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آبچند نکته درباره گذار به استفاده از انرژیهای سبز در اروپادر اروپا کارهای زیادی انجام شده : طی ۱۲ سال گذشته موفق شدیم استفاده از انرژی تجدیدپذیر دوبرابر کنیم.

- انرژی ای که در اروپا به هدر می رود می تواند برای تامین انرژی تمام ساختمانها به کار رود.

- استفاده از لوازم برقی کم مصرف هم سالانه منجر به صرفه جویی۵۰۰ یورو برای هر خانوار می شود

- فناوریهایی که تولید این محصولات را امکانپذیر می کند روز به روز ارزانتر می شود.

- در سراسر جهان، بیش از یک چهارم از نوآوریهای مربوط به استفاده از انرژیهای تجدید پذیر هم توسط شرکت های اروپایی صورت می گیرد.

- توربینهای بادی می توانند انرژی ۱۵۰۰ خانوار را تامین کنند.

- انرژی خورشیدی تولید شده در کشورهای آفتابی جنوب را می توان به شمال اروپا و انرژی حاصل از باد در کشورهای بادخیز شمال را می توان به جنوب اروپا منتقل کرد.)

- اقیانوس اطراف قاره سبز هم می تواند ۱۰ درصد کل نیازهای ما را تامین کند.

از طرف دیگر، بین کشورهای اتحادیه اروپا گذار به انرژیهای تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ میلادی اتفاق نظر وجود ندارد. همه کشورها هم مثل سوئد این کار را زود شروع نکردند، منابع مالی موردنیاز را در دست ندارند و نمی توانند رای دهندگان و اتحادیه ها را متقاعد کنند.

https://zistonline.com/vdcfxvde.w6d1jagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما