تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : 79475
توسعه تجدید پذیرها در مناطق محروم، نه تنها موجب محرومیت زدایی و ایجاد پدافند غیر عامل می شود، بلکه جایگزین مناسبی برای اشتغال کشاورزان در مناطق روستایی می باشد، موجب التیام بخشی به بحران آبی موجود در کشور شده و حتی به بهبود مسائل امنیتی کشور کمک می کند، چرا که ایجاد اشتغال در این مناطق می تواند از تخلیه روستاهای مرزی جلوگیری به عمل آورد.
توسعه تجدیدپذیرها جایگزین کشاورزی در مناطق کم آب
صبح امروز سه شنبه (۴ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی های تجدید پذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با حضور نمایندگان معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرزی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به همت زیست آنلاین برگزار شد.
پیمان تقی پور، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در نشست پتانسیل انرژی های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی بیان کرد:  در سال های اخیر خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به صورت ۲۰ ساله و با قیمت های مصوب، موجب جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به این حوزه شده است. برای مثال، اجرای طرح برکت آفتاب در خراسان رضوی و با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) موجب شد تا سامانه های خورشیدی برای مددجویان این کمیته احداث گردند، و این مددجویان مالک نیروگاه خورشیدی شده و برق تولیدی خود را به وزارت نیرو بفروشند و درامد کسب کنند. کمیته امداد موفق به ایجاد ۲۴۰۰ نیروگاه تجدید پذیر کوچک مقیاس در مناطق محروم و قشر بسیار ضعیف جامعه شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیروضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران​ مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: توسعه تجدید پذیرها در مناطق محروم، نه تنها موجب محرومیت زدایی و ایجاد پدافند غیر عامل می شود، بلکه جایگزین مناسبی برای اشتغال کشاورزان در مناطق روستایی می باشد، موجب التیام بخشی به بحران آبی موجود در کشور شده و حتی به بهبود مسائل امنیتی کشور کمک می کند، چرا که ایجاد اشتغال در این مناطق می تواند از تخلیه روستاهای مرزی جلوگیری به عمل آورد.
تقی پور افزود: یکی از مشکلاتی که در مسیر توسعه تجدیدپذیر پیش آمد این بود که عوارض برق که در قانون بودجه با هدف توسعه تجدیدپذیر و بهینه سازی شبکه روستایی در نظر گرفته شده بود، به صورت کامل و منظم در اختیار تجدید پذیرها قرار داده نشد و موجب تاخیر در پرداخت ها شد.
وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به توسعه ایجاد شده در زمینه انرژی های تجدیدپذیر با کمبود بودجه رو به رو هستیم و از این رو نیاز است علاوه بر عوارض برق، سهمی از بودجه هایی که برای توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال به هر یک از استان ها اختصاص می یابد نیز برای خرید برق تجدیدپذیر از این سامانه ها صرف شود، چرا که اغلب سامانه های کیلوواتی و نیز نیروگاه های با ظرفیت بالا در مناطق محروم احداث شده اند و در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان موفق بوده اند.
وی پیشنهاد کرد: سهمی از تبصره ۱۸ قانون بودجه در خصوص توسعه اشتغالزایی  و نیز قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به شکل بودجه مستقیم به عوارض برق اضافه شود و برای خرید برق تجدیدپذیر استفاده شود.
تقی پور در نهایت خاطر نشان کرد: طبق ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، سوخت صرفه جویی شده نیز به عنوان یکی از منابع برای خرید برق تجدیدپذیر باید در اختیار ساتبا قرار گیرد ولی هنوز این امر محقق نشده است.

نشست تخصصی <a href='https://www.zistonline.com' target='_blank'>زیست آنلاین</a> با موضوع انرژی های تجدید پذیر در ایجاد اشتغال

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

کاوه معراجی معاون برنامه ‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها

مجتبی علیخانی رئیس اداره اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره): تبدیل مددجویان کمیته امداد به تولید کنندگان برق

 

مجتبی اصغری، قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور: لزوم همکاری وزارت نیرو با بسیج برای ایجاد اشتغال خورشیدی در مناطق محروم

محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران): منابع حاصل از صرفه جویی سوخت به تجدیدپذیرها پرداخت شود

https://zistonline.com/vdcbsabz.rhb9zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما