تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79455
نسل جدید فناوری توربین‌های بادی (اینولکس)، در شرکت “شیرویند” امریکا اختراع و بهره بردارى شده است. مولد‌های سنتی از سیستم‌های ژنراتور توربین بسیار حجیم و ابرپروانه‌ها بر بالای یک برج استفاده می‌کنند، قابلیت تولید انرژی برق اینولکس در مقایسه با توربین‌های بادی معمولی حدود ۶ برابر است.
نسل جدید توربین‌های بادی در راه است
به گزارش زیست آنلاین، نسل جدید فناوری توربین‌های بادی (اینولکس)، توسط آقای  داریوش اعلایی و تیم همکارش در شرکت “شیرویند” امریکا اختراع و بهره بردارى شده است. مولد‌های سنتی از سیستم‌های ژنراتور توربین بسیار حجیم و ابرپروانه‌ها بر بالای یک برج استفاده می‌کنند. اما تکنولوژی جدید تجهیزات توربین و پروانه را به سطح زمین می‌آورد و گیربکس را حذف می‌کند.

در این تکنولوژی باد و حتی نسیم باد را از طریق یک قیف ورودیِ بالاتر از سطح زمین جذب شده و از طریق یک مسیر مخروطی شکل که به صورت طبیعی جریان آنرا سرعت می‌بخشد و حین هدایت به سمت یک ژنراتور نصب شده در سطح زمین، برای افزایش سرعت (velocity) فشرده می‌شود. به‌طور خلاصه سرعت باد افزایش می‌یابد و در نهایت برق تولید می‌شود. جذب، افزایش سرعت، متمرکزکردن؛ ماهیت کار شیرویند را وصف می‌کند. ارزانی، امنیت و تمیزی این تکنولوژی، دست کمی از یک انقلاب ندارد.

این توربین به یک چهارم سرعت باد نسبت به توربین‌های بادی سنتی برای تولید برق نیاز دارد، ایمنی کامل در مراحل استفاده، نداشتن آلودگی صوتی و زیست محیطی و هرگونه قسمت گرداننده در بالای دکل از دیگر مشخصات این سامانه نوین تأمین انرژی سبز است. هزینه تولید برق از روش اینولکس را بسیار ارزان‌تر از توربین‌های بادی سنتی است. این توربین قابل رقابت با مولد‌های سوخت فسیلی است.

نسل جدید فناوری توربین‌های بادی (اینولکس)قابلیت تولید انرژی برق اینولکس در مقایسه با توربین‌های بادی معمولی حدود ۶ برابر است، کارکرد در سرعت پایین باد، احداث در مساحتی کمتر از ۱۰ درصد و ارتفاعات پایین‌تر و همچنین ۵۰ درصد پایین‌تر بودن هزینه‌های تعمیر، نگهداری و سرمایه گذاری اولیه از جمله مزایای این فناوری است.

طراحی مولد ۲۵ مگاواتی توسط تنها یک برج از این توربین، انجام شده و در آینده اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از توربین بادی برای تولید انرژی سبز 

چند نکته درباره گذار به استفاده از انرژیهای سبز در اروپا

نسل جدید فناوری توربین‌های بادی (اینولکس)پائین آوردن جریان هوا از بالای برج به سطح زمین تولید نیروی بسیار بیشتری را بوسیله پروانه‌های بسیار کوچکتر توربین امکان پذیر می‌نماید. این حالت همچنین شبکه‌بندی را ممکن می‌سازد، یعنی به برج‌های متعدد اجازه می‌دهد انرژی را به سمت یک ژنراتور هدایت کنند. دستگاه تقریبا ۵۰% کوچکتر از برج‌های بادی سنتی است و از توربین‌های سطح زمین که پروانه‌های آن‌ها ۸۴% کوچکترند، استفاده می‌نماید. از آنجاکه ژنراتور‌های کمتری مورد نیاز است، هزینه‌های تجهیزات و نگهداری کم می‌شود. مهم‌تر آنکه خروجی انرژی بیشتر است.

اینولاکس مقیاس‌پذیر است یعنی به طور یکسان برای استفاده در مزارع بزرگ بادی یا محیط‌های کوچک تولید نیرو مناسب است. اینولاکس در مقایسه با سیستم‌های کنونی در سرعت‌های (speed) بسیار پایین ترِ باد، تولید نیرو می‌کند، یعنی ازنظر جغرافیایی دامنه استفاده بسیار وسیع تری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: توربین های بادی سبب گرم شدن جهانی نمی شوند 

نسل جدید فناوری توربین‌های بادی (اینولکس)

چند نکته درباره گذار به استفاده از انرژیهای سبز در اروپادر اروپا کارهای زیادی انجام شده : طی ۱۲ سال گذشته موفق شدیم استفاده از انرژی تجدیدپذیر دوبرابر کنیم.

- انرژی ای که در اروپا به هدر می رود می تواند برای تامین انرژی تمام ساختمانها به کار رود.

- استفاده از لوازم برقی کم مصرف هم سالانه منجر به صرفه جویی۵۰۰ یورو برای هر خانوار می شود

- فناوریهایی که تولید این محصولات را امکانپذیر می کند روز به روز ارزانتر می شود.

- در سراسر جهان، بیش از یک چهارم از نوآوریهای مربوط به استفاده از انرژیهای تجدید پذیر هم توسط شرکت های اروپایی صورت می گیرد.

- توربینهای بادی می توانند انرژی ۱۵۰۰ خانوار را تامین کنند.

- انرژی خورشیدی تولید شده در کشورهای آفتابی جنوب را می توان به شمال اروپا و انرژی حاصل از باد در کشورهای بادخیز شمال را می توان به جنوب اروپا منتقل کرد.)

- اقیانوس اطراف قاره سبز هم می تواند ۱۰ درصد کل نیازهای ما را تامین کند.

از طرف دیگر، بین کشورهای اتحادیه اروپا گذار به انرژیهای تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ میلادی اتفاق نظر وجود ندارد. همه کشورها هم مثل سوئد این کار را زود شروع نکردند، منابع مالی موردنیاز را در دست ندارند و نمی توانند رای دهندگان و اتحادیه ها را متقاعد کنند.

https://zistonline.com/vdcjixea.uqehizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما