تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79427
زیست آنلاین: در سال ۲۰۱۰، نشنال ژئوگرافی گزارش کرد که هزاران خوک در مزارع اطراف اسپانیا بطرز عجیبی عقیم شدند.
آیا پلاستیک ها می‌توانند سبب ناباروری شوند؟
زیست آنلاین: مطلب زیر، مثالی است در این رابطه که چطور محیط زیست روی باروری تاثیر می‌گذارد. اکنون محققان به کیسه‌های پلاستیکی که برای ذخیره‌سازی منی جهت تلقیح مصنوعیِ آن به خوک های ماده بکار میرفته، مشکوک شده‌اند. آنان دریافته‌اند که برخی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها شامل لاکتون حلقوی و BADGE قادرند به DNA اسپرم آسیب بزنند و منجر به ناتوانی در باروری شوند. این نویسندگان که حاصل مطالعه خود را در مجله Scientific Reports منتشر ساختند، اشاره کرده‌اند که برخی از این مواد شیمیایی ممکن است در کیسه های بسته بندی مواد غذایی مانند کیسه های محتوی چیپس نیز وجود داشته باشند و اینکه در انسان هم ممکن است خطر مشابهی دیده شود.

مترجم: محسن محمدی، دانشجوی دکترای ایمونولوژی، دانشگاه ارومیه عوامل بروز مشکلات ناباروری در افراد مواد آلاینده معمولاً از وسایلی چون مبلمان، کامپیوتر، لوازم الکترونیکی و بویژه وسایلی که دارای اجزای پلاستیکی فتالات هستند به لباس ها چسبیده و با شستشو و ورود به آبهای آزاد می توانند اکوسیستم محیطی را آلوده کرده و باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش احساسات، ناباروری و ضریب هوشی کم در نوزادان شوند.

تحقیقات کارشناسان دانشگاه تورنتو نشان داده است که پنبه و پارچه های از جنس پلی استر می تواند به میزان زیاد آلودگی وارد محیط زیست کند و حیوانات نیز تحت تاثیر مواد شیمیایی موجود در الیاف صنعتی پارچه ها قرار می گیرند.

تحقیقات دانشمندان انگلیسی به تازگی نشان داده است که نوعی الیاف صنعتی در صنایع نخ ریسی یکی از عوامل تاثیر گذار در آلودگی دریاها است زیرا در اجزای آن الیاف پلی استر به کار رفته و هنگام شستشو وارد آب می شود.

فتالات ها به عنوان ماده شیمیایی بسیار خطرناک در انواع کفپوش ها، ظروف و لیوان های یکبار مصرف ، البسه، افشانه ها، پتو ، لحاف ، رنگ دیوارها و بسیاری از وسایل و ملزومات زندگی امروزه وجود دارند و به همین ترتیب نرخ باروری در جوامع بویژه کشورهای صنعتی افزایش یافته است.

کارشناسان بر این اساس به افراد توصیه می کنند برای حفظ سلامت حتی الامکان از محصولات شیمیایی در زندگی خود کمتر استفاده کنند، استفاده بیش از حد از افشانه ها و پودرهای لباسشویی بیش از حد نیاز لباس می تواند باعث بازگشت بیماری به اعضای خانواده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، زنان باردار و نیز افرادی که دچار بیماری آلرژی و یا مشکلات باروری هستند بهتراست از مایع لباسشویی که قابلیت تحریک پذیری و آلودگی کمتر محیط زیست را دارند استفاده کنند تا دچار حساسیت و مشکلات آلرژیک نشوند.

بیشتر بخوانید: مصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کند ماشین لباس شویی چطور باعث ناباروری میشود؟ ناباروری و نازایی از جمله مشکلاتی است که این روزها گریبان بسیاری از زوج​های جوان را در سراسر جهان گرفته است که بهتر است بدانید ماشین لباس شویی که اصلا فکرش را هم نمیکردید می تواند باعث ناباروری شود.

تحقیقات جدید کارشناسان نشان می دهد استفاده از ماشین لباسشویی می تواند باعث ناباروری در افراد شود.

لباس ها مواد آلاینده شیمیایی در هوا و محیط زیست را جذب می کنند و با شستشو توسط پودرهای ماشین لباسشویی که دارای مواد سمی و حساسیت زا هستند، آلودگی وارد جریان های آبی شده و به این ترتیب آب رودخانه ها و دریا ها آلوده می شود.

نفوذ میکروپلاستیک میکروپلاستیک کجا پنهان شده و چگونه می‌توانیم از آن بپرهیزیم به گزارش دویچه وله، میکروپلاستیک همیشه به چشم نمی‌آید. این ذرات ریز پلاستیکی با عبور از فاضلاب‌ها راهی محیط زیست شده و زیان‌های کلانی را به بار می‌آورند. اما میکروپلاستیک کجا پنهان شده و آیا چاره‌ای برای آن وجود دارد؟

لوازم بهداشتی برای بازدهی بهتر محصولاتی مانند ژل دوش، کرم دست یا خمیردندان برخی شرکت‌های تولیدکننده از ذرات ریز پلاستیکی استفاده می‌کنند. برای نمونه می‌توان به محصولات لایه‌برداری یا پیلینگ اشاره کرد. سهم زباله تولیدشده از این ذرات ریز پلاستیک که به دریا می‌ریزند، در تناسب با کل زباله‌های پلاستیکی تنها دو درصد است. با چشم‌پوشی از میکروپلاستیک می‌توان به راحتی درصد این زباله را به صفر رساند.

از وان حمام به دریاها لوازم آرایشی ما نیز حاوی میکروپلاستیک است. میکروپلاستیک این محصولات پس از ورود به فاضلاب، به دلیل ریز بودنشان، به راحتی از فیلتر فاضلاب عبور می‌کنند و به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها می‌ریزند. در این میان کشورهایی همچون سوئد، نیوزیلند و بریتانیا و برخی دیگر، محصولات آرایشی آمیخته به میکروپلاستیک را ممنوع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بازیافت ارزان قیمت بطریهای پلاستیکی لوازم آرایشی طبیعی به جای میکروپلاستیک میکروپلاستیک در محصولاتی مانند ژل دوش، پیلینگ یا لایه‌برداری و خمیردندان نقش ماده پیونددهنده، پرکننده و ساینده را بازی می‌کند. بنیاد فدرال محیط زیست آلمان گمان دارد که در آلمان سالیانه ۵۰۰ تن پلی‌اتیلن تنها برای محصولات آرایشی مصرف می‌شود. اما در بازار محصولات آرایشی طبیعی هم عرضه می‌شوند که در آن‌ها به جای میکروپلاستیک از گلیکوزیدهای گیاهی ، اسید سیلیسیک و تخم کتان و خاک طبی استفاده می‌شود.

اسفنج‌های ظرفشویی و دستمال‌های گردگیری اسفنج‌های ظرفشویی، دستمال‌های میکروفایبر و یا اسفنجی از الیاف پلاستیکی درست شده‌اند. هنگام شست و شو یا نظافت، ذرات ریز پلاستیکی این دستمال‌ها از آنها جدا شده و وارد راه‌آب ظرفشویی می‌شوند. اسنفج‌های دیگری هم برای نظافت هستند که از الیاف طبیعی همچون سلولز، ذرت یا الیاف بامبوس تهیه شده‌اند. این اسفنج‌ها را می‌توان در پایان کار در سطل زباله‌های ارگانیک یا به کمپوست‌ها انداخت.

مواد مضر برای محیط زیست و سلامت

میکروپلاستیک در ماشین‌ لباس‌شویی در بسیاری از شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های لباس نیز می‌توان این ذرات ریز پلاستیکی را یافت. در این محصولات از پلی‌اتیلن استفاده می‌شود. به ویژه در شوینده‌های مایع تا به آنان خصلتی ژلاتینی و قوام بیشتر بدهد.

میکروپلاستیک در پُرز و کُرک لباس‌ها هرگز نباید پُرز و کُرک‌های انباشته‌شده در ماشین رختشویی یا خشک‌کن را در ظرفشویی و یا چاه ریخت. بلکه می‌باید حتما آنان را در سطل زباله خالی کرد. الیافی که در فیلتر تخلیه ماشین انباشته شده‌، نباید وارد فاضلاب‌ شود.

زباله های پلاستیکی

پلاستیک در دهان منشأ آدامس، چیکله است؛ صمغ شیری‌رنگ درختی به نام مانیلکارا. امروزه اما عمدتا آدامس‌ها از مواد مصنوعی فرآورده‌های نفتی تولید می‌شوند. اضافه بر آن مواد پیونددهنده، نرم‌کننده، رنگ‌های خوراکی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی نیز در تولید آنان به‌کار گرفته می‌شوند. جویدن آدامس بیشتر یک عادت است. ترک عادت چندان ساده نیست، اما شدنی‌ست.

ذرات ریز پلاستیک در لباس‌های تهیه‌ شده از الیاف مصنوعی لباس‌های الیاف مصنوعی، لباس‌هایی بی‌دردسرند. هم چروک نمی‌شوند و هم سریع خشک می‌شوند و دیگر مزیت‌شان نیز، قابلیت تنفس‌پذیری و جذب و دفع سریع رطوبت است. اما ایرادی هم دارند و آن اینکه از تولیدات نفتی تهیه می‌شوند و هنگام شست و شو نیز ذرات ریز الیاف مصنوعی آن‌ها به فاضلاب‌ها می‌ریزند.

پنبه به جای الیاف مصنوعی پارچه‌های پنبه‌ای، پشمی، ویسکوزی (با الیاف گیاهی)، سلولز و مودال (با الیاف چوبی) و حتی پارچه کنفی نیز هنگام شست و شو الیاف خود را از دست می‌دهند. البته این الیاف در طبیعت تجزیه می‌شوند و چون از فرآورده‌های نفتی نیستند، استفاده از آنان خطر کمتری برای سلامتی دارد. برای شستن لباس‌های پُلار اما باید حتما از کیسه شست و شوی لباس استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تولید نسل جدید پلاستیک گزینه‌هایی به جای پلاستیک مصرف سالانه پلاستیک در سراسر جهان بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تن است. با نگاهی به دریاها و سرزمین‌های آلوده، می‌توان تاثیر مصرف بی‌رویه پلاستیک را مشاهده کرد. پلاستیک به زمین ما و به تمامی موجودات زنده آن هجوم آورده و محیط زیست‌مان را به یغما می‌برد. پس باید برای آن چاره‌ای اندیشید!

در ساحل، در پارک و یا در پیاده‌رو: همه جا پر از زباله‌های پلاستیکی است. پلاستیک به بزرگترین مشکل زمان ما تبدیل شده است. از این رو پژوهشگران مدت‌هاست به دنبال جایگزینی مناسب از میان مواد طبیعی برای آن هستند.    

شرکت صنایع شیمیایی "باسف"(BASF)، بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی جهان در آلمان، در پی گونه‌ای ماده پلاستیکی‌ست که قابلیت تجزیه‌پذیری بالایی داشته و تجزیه‌اش آسیب کمتری به طبیعت برساند. پژوهشگران دانشگاه هوهن‌هایم آلمان در ساقه گیاه آندیو به کشف ماده خام پلاستیک دست یافته‌اند. این ماده خام تولیدشده از دورریز این گونه کاهو را می‌توان در ساخت جوراب نایلون، بطری و یا دیگر محصولات پلاستیکی به کاربرد.

در سراسر جهان شرکت‌های گوناگونی به استفاده از بسته‌بندی‌هایی غیرپلاستیکی روی آورده‌اند. تولید این بسته‌بندی‌ها با استفاده از جلبک‌های دریایی صورت می‌گیرد. با خشک و فشرده کردن جلبکها ماده بی‌بو و بی‌مزه‌ای استخراج می‌شود که بدون مصرف مواد نگهدارنده، تا دو سال خاصیت خود را از دست نمی‌دهد. پس در آینده نه تنها این بسته‌بندی‌ها به طبیعت زیانی نمی‌رسانند، بلکه خوردنی نیز هستند.

ظروف گیاهی مناسب

همچنین از جلبک‌های دریایی می‌توان به عصاره پیونددهنده آگار-آگار دست یافت. برای دستیابی به این عصاره پیونددهنده، ابتدا جلبک‌های قرمز جوشانده می‌شوند و پس از روند تبخیر، مایع لعاب به دست آمده که قابلیت شکل‌پذیری دارد، به صورت فویل‌های پلاستیکی درمی‌آید.

پژوهشگران در آزمایش‌های خود برای یافتن مواد خام تجدیدشونده، در زباله کاغذهای صنعتی به کشف لیگنین دست مییابند. لیگنین با ترکیب الیاف طبیعی همچون رزین (انگُم) و کتان، به راحتی شکل‌پذیر است و به سادگی می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. اما مزیت بزرگی که دارند، این است که این الیاف همه تبدیل به کود می‌شوند و همه جا نیز می‌توان این ماده را یافت. لیگنین در هر گیاهی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پسماند طلای کثیف کیسه‌های توری میوه‌ها و سبزی‌ها نیز از الیاف سلولزی ساخته شده‌اند. یک شرکت اتریشی از الیاف چوب درخت کاج، نخ مخصوصی را تولید کرده که می‌توان از آن کیسه‌های توری برای بسته‌بندی میوه و سبزی ساخت. کیسه‌های توری میوه هم‌ساز با محیط زیست جایزه محصولات سبز را از آن خود کردند. این جایزه ویژه به مبتکران ایده‌های سازنده و پایدار در حمایت از محیط زیست اهداء می‌شود.

کارد و چنگال یکبار مصرف پلاستیک طبیعی از گیاهان زراعی بازروینده همچون ذرت ساخته می‌شوند. این کارد و چنگال‌ها نه تنها ماندنی و در برابر حرارت مقاوم هستند، بلکه در طبیعت نیز کاملا تجزیه‌پذیرند و آلاینده‌ای از خود به‌جای نمی‌گذارند. ضمن آنکه برای دورانداختن آنان نیز می‌توان از زباله‌دان مواد طبیعی استفاده کرد.

کازئین، پروتئین موجود در شیر، سفت‌کننده مایع‌ پنیر است. حال دانشمندان ثابت کرده‌اند که این پروتئین قابلیت تبدیل به فویل را دارد. کازئین هوا را از خود عبور می‌دهد، مقاوم و بادوام است و حتی می‌توان آن را خورد. بنابراین بهترین جایگزین برای فویل‌های معمولی‌ست.

از کازئین موجود در شیر الیاف پارچه‌ای ساخته می‌شود. با این الیاف می‌توان پارچه‌هایی تولید کرد که به پارچه‌های ابریشمی شباهت بسیاری دارند. برای تولید این الیاف از شیری استفاده می‌شود که دیگر امکان مصرف ندارد. پس با ساختن پارچه از شیر، می‌توان از خالی‌شدن این شیرها در راه‌آب ظرفشویی جلوگیری کرد. این الیاف مانند مایع شیر با پوست سازگاری دارد، ضدباکتری‌ست و هوا را از خود عبور می‌دهد.

علف‌های خشک جایگزین مناسبی برای فوم‌های تجزیه‌ناپذیرند. علوفه نیز مانند فوم دارای خاصیت عایق حرارتی است. علاوه برآن علوفه می‌تواند تراکم بخار آب را به خود جذب کند و در حمل و نقل نیز از نفوذ رطوبت در بسته‌بندی‌ها بکاهد.

به تازگی برای برچسب‌ها نیز جایگزینی هم‌ساز با محیط زیست پیدا شده است که از الکل نیشکر ساخته می‌شود. تولید و بازیافت این برچسب‌ها نیز مانند برچسب‌های معمولی از پلی‌اتیلن صورت می‌گیرد. روند تعویض برچسب بسته‌بندی‌ها و روند نصب برچسب‌ها، با حداقل هزینه انجام‌شدنی‌ست. در حال حاضر از این برچسب‌ها بیشتر در بخش لوازم خانگی، محصولات آرایشی و مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می‌شود.

https://zistonline.com/vdciy5ay.t1a3r2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما