تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۱۵
کد مطلب : 79417
زیست آنلاین: پس از مذاکرات طولانی، پارلمان و شورای همکاری اروپا بر سر کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای به ۳۷.۵ درصد برای خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۰ توافق کردند.
سرانجام اروپایی ها در مورد کاهش CO2 در خودروها موافقت کردند
زیست آنلاین: شورای همکاری اروپا و پارلمان دوشنبه شب ۱۷ دسامبر، بالاخره موفق شدند پس از چندین هفته و دهها ساعت مذاکره، روی قراردادی مهم در راستای اهداف اتحادیه اروپا، با هدف تولید اتومبیل های جدید که گاز دی اکسید کربن پایین تری منتشر می کنند، موافقت کنند.

حتی اگر این سازش نظر سمن های محیط زیست را تامین نکند، بازهم از پیشنهاد اولیه کمیسیون اروپا فراتر می رود و البته کمی غیرعادی و جاه طلبانه که  البته غیرممکن نیست. در هر صورت، اتخاذ یک توافق و سازش مشترک دراتحادیه اروپا (EU) لازم و ضروری بود، چرا که انتشار گازهای گلخانه ای توسط خودروها ۱۲ درصد از کل میزان تولید CO۲ در اروپا را تشکیل می دهد.

در نهایت، با توجه به دستورالعمل این توافق در روز دوشنبه، اتومبیل های جدید تولید شده توسط کارخانجات سازنده واقع دراتحادیه اروپا، موظف به کاهش ۱۵ درصدی میزان نشر گازهای CO۲ تا پایان سال ۲۰۲۵ و رساندن این میزان به ۳۷.۵ درصد تا پایان سال  ۲۰۳۰ می باشند. چشم انداز پارلمان، کاهش ۴۰ درصدی آن در سال ۲۰۳۰ بود. اما کمیسیون در یک پیشنهاد تنظیم شده در نوامبر ۲۰۱۷، فقط روی کاهش ۳۰ درصدی آن تا ۲۰۳۰ موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: فولکس واگن کارخانه تولید خودرو برقی در آمریکا احداث می‌کند در ماه اکتبر گذشته، در پایان شورای تخصصی وزرای محیط زیست، آلمان، در میان دولتهایی که در این حوزه کم کارتر بوده است، با تمام قدرت به محدود کردن هدف غایی مجمع شورا برای کاهش ۳۵ درصدی CO۲ در سال ۲۰۳۰ فشار آورد. ۱۷ کشور عضو، از جمله فرانسه و به ویژه هلند، در عین حال برای هم تراز کردن اهداف به پارلمان اروپا فشار وارد کردند. هر دوی این سازمانها، در نهایت روز دوشنبه به یک توافق نسبی دست پیدا کردند.

خودروهای برقی

الیزابت کستینگر، وزیر محیط زیست اتریش که کشورش ریاست اتحادیه اروپا تا پایان ۲۰۱۸ را بر عهده دارد و هدایت کننده این مذاکرات، با تمجید از این توافق، گفت: «این توافق گامی مهم در راستای اقدامات ما علیه گرمایش جهانی آب و هوا می باشد».

صرفه نظر از اعمال مجازات برای سرپیچی کنندگانبه هر حال، این تفاهم نامه از نظر پارلمان، برای اعمال مجازات در مورد سازندگانی که تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰، خارج از این چرخه خودرو تولید کنند حمایت نمیکند. درعوض، برای تولیدکنندگانی که بیشتر از دیگر سازندگان برای ساخت وسائل نقلیه برقی و الکتریکی  حساسیت به خرج دهند یک سیستم پاداش راه اندازی می کند. اما این پاداش ها محدود هستند و برخی از اعضا به شورا اعتراض کردند که باید سازندگان را از هدف تولید خودرو متعارف که CO۲ را کاهش دهد، معاف کنند.

مونیک گوینز، مدیر کل دفتر اتحادیه مصرف کنندگان اروپا (BEUC)، ضمن استقبال از توافق نامه روز دوشنبه تاکید کرد: «باید تولیدکنندگان را به ساخت بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی سوق دهیم (...) تنها زمانی که عرضه وسیله نقلیه کم مصرف افزایش یابد مصرف کنندگان قادر خواهند بود خودروهای برقی، هیبریدی و یا خودروهایی با موتورهای معمولی کم دودزا را، به صورت آگاهانه انتخاب کنند».

تولید خودرو پاک

گرگ آرچر، مدیر NGO حمل و نقل و محیط زیست بروکسل، کمی به نظر ناراضی از این توافق، گفت: « اروپا به سرعت بالایی به سمت ساخت وسایل نقلیه ای که تولید گاز دی اکسید کربن آن صفر باشد پیش می رود. این توافق نامه نشان می دهد که تا سال ۲۰۳۰، حدود یک سوم خودروها برقی و یا هیدروژنی خواهند بود. این یک پیشرفت است اما به اندازه کافی سریع نیست که بتواند به تعهدات مربوط به آب و هوایی ما پاسخ دهد».

«این مذاکرات توسط سازندگان به گروگان گرفته شد»کریما دِلّی، رئیس کمیته حمل و نقل پارلمان استراسبورگ، به طور واضح منفی، گمان می برد که «از ابتدا تا انتهای این مذاکره توسط سازندگان خودرو و نمایندگان آنها در شورا به گروگان گرفته شده بود». نماینده اروپا، با ابراز خوشحالی از این توافق افزود: «علی رغم فشارها، پارلمان موفق به دستیابی به یک توافق بهتر و روشن نسبت به پیشنهاد اولیه کمیسیون و کاهش تعداد نقصانهای بوجود آمده در سیستم آن توسط کشورهای عضو، شد. اما نباید خود را فریب دهیم، ما هنوز با تعهدات مندرج در توافق پاریس فاصله زیادی داریم و انکار واقعیت اقلیمی که توسط رهبران ما عنوان می شود غیر قابل قبول است».

بیشتر بخوانید: تا سال ۲۰۲۵ یک و نیم میلیون دستگاه خودرو برقی در چین تولید می شود با این حال، این توافق واکنش شدید ACEA، لابی تولید کنندگان اصلی خودرو در بروکسل، را در پی داشت که «اهداف دوشنبه شب را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای»، را «صرفا با انگیزه های سیاسی» و «بدون در نظر گرفتن واقعیتهای فناوری و اجتماعی – اقتصادی» رقت بار اعلام کردند و افزودند: «قطعا، این اهداف (کاهش انتشار گازهای گلخانه ای) بسیار افراطی و جاه طلبانه، تاثیر سیستماتیک شدیدی به زنجیره کلی مشاغل صنعت خودروسازی که ۱۳.۳ میلیون اروپایی در آن شاغل هستند وارد خواهد کرد».

قبل از ورود سریع و با قدرت به موضوع، یک بار در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد که این قانون جدید باید برای آخرین بار، توسط شورا و پارلمان در مجمع عمومی تصویب شود. این معمولا یک کار فرمالیته است که مذاکره کنندگان برای طرف مذاکره در هر دو بخش، مجوزهای واضح می دهند. اما دوشنبه شب، متخصصان با توجه به حساسیت موضوع، محتاطانه رفتار کردند.

بیشتر بخوانید: غلظت گازهای گلخانه‌ای به بالاترین حد خود رسیده است برای اینکه بسته ابزاری این توافق کامل شود، اروپا هنوز باید در ماههای پیش رو، خود را به مقررات محدودیت انتشار گازهای گلخانه ای توسط کامیونها تجهیز کند؛ چرا که در حال حاضر کامیونها می توانند بدون هیچ کنترل همگانی گاز گلخانه ای تولید کنند! پارلمان اروپا در اواسط ماه نوامبر از مواضع خود (حداقل ۳۵ درصد  تا سال ۲۰۳۰) دست کشید تا شورا خط مشی خود را انتخاب کند و این مسئله باید تا پایان سال ۲۰۱۸ باقی بماند، قبل از اینکه دو موسسه مذاکرات نهایی خود را آغاز کنند.

منبع: lemonde

برگردان: ونوس فرخی


 

https://zistonline.com/vdchqknq.23nwzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما