تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 79404
زیست آنلاین: امروزه دانشمندان برای اندازه گیری تغییرات زمین از ماهواره ها به عنوان ابزاری دقیق برای محاسبات و مطالعات خود بهره می گیرند.
نقش ماهواره ها به عنوان ابزار تشخیص  گرمایش آب و هوایی
زیست آنلاین: آژانس فضایی، شما را به کامارگ در جنوب فرانسه می برد، منطقه ای شهره به مناظر و حیات وحش بی نظیرش، اما به طور جدی در معرض تهدیدات تغییرات اقلیمی به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا. آب بندها و سدها در کرانه کامارگ در سالهای ۸۰، طی یک اقدام بیهوده و پوچ، برای حفظ فاصله از دریای مدیترانه ساخته شدند. در آن سالها، سطح دریا فقط چند میلیمتر در سال افزایش می یافت. اما امروزه، ماهواره ها نشان می دهند که این افزایش نسبت به قبل سرعت بیشتری گرفته است، به خصوص به خاطر آب شدن یخها و بالارفتن دما.  

آنیس گولمامی، دانشمند، از موسسه تحقیقاتی تور دو ولات، چنین توضیح می دهد: «داده های ثبت شده در سالهای اخیر، توسط برخی از ماهواره ها، اجازه اندازه گیری افزایش سطح آب دریا را دادند و به ما می گویند که این افزایش سطح نسبت به داده های قبل بالاتر رفته اند. در این تحقیق، افزایش آب دریا، حدود ۴.۸ میلیمتر در سال ثبت شده است آنچه که زنگ خطری است نسبت به چیزی که قبلا ثبت شده که در حدود ۳.۴ میلیمتر در سال بوده است».

گولمامی و همکارش ژان ژالبر، کار تحقیقشان به مطالعه مناطق مرطوب پایین تر از سطح دریا مثل کامارگ اختصاص دارد. در طی دو سال اخیر، خشکسالی عمیق، این مناطق را تحت تاثیر قرار داده است و در طی ۲۰ سال گذشته، دمای هوا، یک درجه به طور میانگین افزایش یافته است. تغییراتی که این دو دانشمند مشاهده کرده اند نامحسوس و اندک اما قابل توجه هستند.

بیشتر بخوانید: آخرین قرار جهانی درباره گرمایش زمین ساحل عقب نشینی میکندژان ژالبر، مدیر موسسه تحقیقاتی تور دو ولات (Tour du Valat) ادامه می دهد: «کامارگ، دلتایی که به لحاظ زمین شناسی بسیار جوان است و به زحمت ده، دوازده هزار سال دارد و از رسوبات خیلی سست ساخته شده است. این رسوبات همچنان به انباشته شدن و شکل گرفتن تحت وزن خود ادامه میدهند و کامارگ تقریبا یک میلیمتر در سال فرونشست می کند، در حالیکه دریا بالا میرود. با این حساب، در پایان قرن، می توان یک متر و حتی فراتر از آن دو متر افزایش سطح دریا را داشته باشیم و زمانی می رسد که کامارگ یک مرتبه در موقعیتی حدود یک متر پایین تر از سطح دریا قرار می گیرد و نتایج پیشروی این چنینی آب دریا را می توان به خوبی متصور شد».  

آنیس روی تغییرات سواحل مدیترانه به کمک ماهواره های اروپایی سانتینل (Sentinel) و ماهواره لندست (Landsat) ناسا، تحقیق می کند و دریافته است که ساحل کامارگز طی ۳۰ سال اخیر ۲۰۰ متر عقب رفته است.

آنیس گولمانی ادامه داد: «در این تصویر خط ساحلی در سال ۱۹۸۸ دیده می شود که تقریبا نزدیک اینجا بوده است. این تصویر از ماهواره لندست تی ام (Landsat TM) و لندست ۵ گرفته شده است. اگر آن را با عکس سانتینل-۲ که در ۲۰۱۸ گرفته شده است مقایسه کنید شما متوجه می شوید که خط ساحلی عقب نشینی کرده است و اینکه دریا تا ویرانی زیستگاه های طبیعی مثل سواحل و تپه های شنی پیش رفته است.

نقشه سانتینل از زمین

امروزه، ماهواره ها ابزار اصلی دانشمندان برای مطالعه تغییرات اقلیمی و محیط زیست هستند. ماهواره سانتینل و Earth Explorers  آژانس فضایی اروپا (ESA) پوشش یخی را رصد و جنگل زدایی را مشاهده می کنند، کاربرد زمین و رطوبت خاک، روند افزایش سطح دریا، درجه حرارت، میزان نمک و حتی تولید گازهای گلخانه ای توسط کلانشهرها را دنبال می کنند. داده ها در آژانس نظارت بر زمین که در جوار شهر رم در ایتالیا قرار دارد، پردازش می شوند.

میزان بالای CO۲آژانس فضایی اروپا، در حال حاضر ۴ ماهواره کاوشگر زمین و ۷ ماهواره سانتینل در مدار دارد و پرواز سانتینل ها به دو روش برای به حداکثر رساندن مجموع داده ها می باشد. میشل رَست، سرپرست آژانس نظارت بر زمین، توضیح می دهد: « به لطف کاری که خواهران سانتینل ۲A و ۲B با پرواز همزمان انجام می دهند، ما مدارها را به روشی انتخاب می کنیم که بهترین مشاهده را داشته باشیم. بدین ترتیب، ما قادریم توسط سانتیل در طی ۵ روز بدون وقفه زمین را پوشش دهیم».

بیشتر بخوانید: اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر جنگل‌ها فرکانس و انسجام برای مدیریت محیط زیست مان و برای دادن راه حل به  تصمیم گیرندگان در مورد آنچه که در حال تغییر است، چیزهایی که باید به سرعت تغییر کند و آنچه که انسان باید در خود عوض کند بسیار مهم است. تغییرات دریافت شده توسط ماهواره ها از افزایش میزان CO۲ در اتمسفر خبر می دهند، سطحی که همیشه متغیر است اما هرگز چنین قدرتی نداشته است: ژوزف آشباشر، مدیر برنامه های نظارت بر زمین آژانس فضایی اروپا، می گوید: «آنچه که در اینجا روی نقشه می بینیم، تجمع گاز CO۲ در اتمسفر در طول ۸۰۰ هزار سال اخیر را نشان می دهد. و شما مشاهده می کنید که این میزان در مراحل مختلفی زیاد و یا کم می شود. خطوط آبی در اینجا عصر یخبندان را نشان می دهند و خطوط نارنجی دورانی را نشان میدهد مربوط به عصر حاضر و یا دورانی که هوا گرمتر می شود. اما مشاهده می شود که در این ۸۰۰ هزار سال اخیر، این مقدار همیشه پایین تر از ۳۰۰ در میلیون بوده است».

«طبیعت انعطاف پذیر است»به کامارگ باز می گردیم، جایی که دانشمندان روی آن مطالعه می کنند و دغدغه ساحل سست و شکننده محیط زیستش را دارند، و با واقعیت تغییرات اقلیمی آن مواجه هستند. آنائیس شِییرون، مدیر منابع ملی کامارگ می گوید: «طبیعت انعطاف پذیر است و می تواند خود را وفق دهد، اما میداند که این سیر تکاملی سازگاریش را در هر شرایطی و در یک سیستم، در زمانی که کسی امروز از آن خبر ندارد انجام دهد».

برای حفاظت از منطقه، تصمیم بر این شد تا زیستگاه های جدید ساخته نشود. «در فضاهای طبیعی در کامارگ، مبارزه با فرسایش ناحیه ساحلی در مقابل تاثیر دریا را انتخاب نکردیم.  بیشتر عقب نشینی و آن هم یک عقب نشینی استراتژیک را انتخاب کردیم و در نتیجه سازگاری با طبیعت به جای مبارزه با فرسایش نوار ساحلی و افزایش سطح دریا». کامارگ فقط یک نمونه از آنچه در حال رخ دادن است می باشد. سطح جهانی دریا از سال ۱۹۰۰ به بعد حدود ۲۵ سانتی متر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: مقابله با تغییرات اقلیمی به واکنش بی‌ سابقه‌ ای نیاز دارد تصاویر ماهواره ای از زمین

ژان ژالبر، مدیر موسسه تحقیقاتی تور دو ولات، می گوید: «آنچه در اینجا می گذرد، در همه جای زمین در حال رخ دادن است. و باید بدانیم که در اینجا دهها هزار نفر تحت تاثیر آن قرار دارند. در فرانسه و در قسمت جامعه شهری آن حدود ۷۴۰ هزار هکتار و بیش از ۳۰۰ هزار ساختمان که در ارتفاع کمتر از یک متر از سطح دریا قرار دارند وجود دارد. و در مقیاس جهانی بیش از ۳۷۰ میلیون نفر وجود دارند که در ارتفاع کمتر از ۵ متر زندگی میکنند؛ ۱۳۶ کلانشهر مثل نیویورک، توکیو، اوزاکا، لاگوس که به طور واقع نزدیک آب هستند وجود دارد که ما را در برابر مسائل بزرگی قرار خواهد داد و روشهای مناسب برای روبرو شدن و دفاع از همه این مناطق نخواهیم داشت».  

ثبت این تغییرات و اثرات آن،‌همچنان توسط ناوگان ماهواره ها که با سرعت ۷۰۰ کیلومتر در بالای سر ما در حال حرکت هستند ادامه خواهد داشت و به اندازه گیری و محاسبه ادامه خواهند داد.

برگردان: ونوس فرخی

منبع: یورونیوز


 

https://zistonline.com/vdcdoo05.yt0nz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما