تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79181
نگاهی به آخرین وضعیت نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های سراسر کشور حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود یک هزار و ۹ مگاوات نیروگاه جدید در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری رسیده است.همچنین در راستای برنامه پیک تابستان ۹۸ مقرر شده است از مهرماه تا پایان امسال نیز حدود دو هزار و ۴۶۵ مگاوات نیروگاه جدید دیگر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.
وضعیت راه‌اندازی و بهبود عملکرد در نیروگاه‌های کشور
به‌گزارش زیست آنلاین، نگاهی به آخرین وضعیت نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های سراسر کشور حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود یک هزار و ۹ مگاوات نیروگاه جدید در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری رسیده است.
 
بر اساس ارزیابی صورت گرفته ۹۲ مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ۱۴۴ مگاوات مربوط به واحد‌های تولید پراکنده (DG، CHP)، ۳۲۰ مگاوات مربوط به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، ۳۸۳ مگاوات مربوط به واحد‌های گازی و ۷۰ مگاوات نیز مربوط به واحد‌های برق‌آبی بوده است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیر

همچنین در راستای برنامه پیک تابستان ۹۸ مقرر شده است از مهرماه تا پایان امسال نیز حدود دو هزار و ۴۶۵ مگاوات نیروگاه جدید دیگر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.

بر این اساس، تا پیش از پایان سال ۹۷ با به بهره‌برداری رسیدن ۵۶ مگاوات نیروگاه تولیدپراکنده، ۸۰۰ مگاوات واحد سیکل ترکیبی، ۱۵۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی، ۳۰۸ مگاوات نیروگاه نیروگاه تجدیدپذیر و یک هزار و ۱۵۱ مگاوات واحد گازی در مجموع ظرفیتی بالغ بر سه هزار و ۴۷۴ مگاوات در سال جاری به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شود.

گفتنی است بهره‌برداری از واحد‌های نیروگاهی در پایان مهرماه ۹۷ نسبت به ماه گذشته آن حدود ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

نیروگاه برق آبی

برق‌ آبی‌ ها زنده می‌شوند؟ بر اساس آخرین آمار بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۹ درصد افزایش داشته که این موضوع موجب افزایش ذخایر سدهای کشور شده، علاوه بر این، بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پاییز و زمستان امسال پرباران خواهد بود که البته این مساله به معنای پایان خشکسالی در ایران نیست.

خشکسالی ایجاد شده ۱۵ سال است که در ایران ریشه کرده و اتمام آن بی‌شک زمان‌بر است اما این موضوع که افزایش بارش‌ها بتواند مشترکان را از خاموشی نجات دهد، موضوعی قابل بحث است که نظرات متفاوتی نیز درباره آن بیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: هیچ خاموشی در تابستان ۹۸ اعمال نمی ‌شود

از سوی دیگر، به‌دلیل این‌که وزارت نیرو در تامین برق امسال غافلگیر شد، سناریوهای سال آینده را در بدبینانه‌ترین چارچوب استوار کرده و از این‌رو پایه و اساس تامین برق سال آینده را بر نیروگاه‌های حرارتی گذاشته است تاجایی‌که بر اساس گفته‌های محمودرضا حقی‌فام - سخنگوی صنعت برق - نمی‌توانیم دید خوش بینانه‌ای نسبت به بهبود وضعیت خاموشی‌ها در پی توسعه نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم و به‌همین دلیل تمام برنامه‌های خود را بر پایه خشکسالی قرار داده‌ایم.

وی معتقد است که برای تاثیر بارندگی‌ها در میزان بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی باید منتظر زمستان و پایان سال باشیم و اگر میزان ذخیره سدهای کشور افزایش یابد، قطعا می‌توانیم از این ظرفیت استفاده بیش‌تری داشته باشیم.

این در حالی است که اخیرا همایون حائری - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی - صراحتا اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۵۰ مگاوات واحد آبی تا پایان سال آینده وارد مدار خواهد شد و به‌دنبال توسعه برق‌آبی‌ها هستیم.

به نظر می‌رسد که این افزایش بارندگی‌ها بتواند چتر نجات ایران از خاموشی باشد اما با توجه به‌این‌که طبق برآوردهای صورت گرفته در سال آینده با ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید مواجه هستیم، لازم است که برنامه‌های وزارت نیرو برای دور زدن خاموشی و حل تاریکی کشور مدبرانه‌تر باشد که دیگر در سال آتی شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نباشیم.

نیروگاه خورشیدی

صدور مجوز سرمایه گذاری هلندی نیروگاه خورشیدی در خمینبه گزارش برق نیوز، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و استان مرکزی گفت: مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی با سرمایه گذاری یک متقاضی هلندی توسط هیات سرمایه گذاری خارجی در شهرستان خمین صادر شد.

«حسن میرزاخانی» افزود: ارزش سرمایه گذاری خارجی در این مجوز نیروگاهی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو است و با برگزاری نشست کمیسیون ماده ۳۲ توسط مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی ۲۰ هکتار زمین برای ایجاد این نیروگاه خورشیدی در اختیار سرمایه گذار هلندی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی مراحل صدور نهایی مجوز زمین و پیشرفت امور مورد بررسی قرار گرفت و تمامی دستگاه‌های اجرایی متعهد شدند حداکثر همکاری با سرمایه گذار داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و استان مرکزی یاد آور شد: ۲ مجوز سرمایه گذاری ایجاد نیروگاه خورشیدی امسال در استان مرکزی توسط هیات سرمایه گذاری خارجی صادر شده است.

میرزاخانی افزود: یک مجوز نیروگاه خورشیدی دیگر نیز توسط متقاضی خارجی در نوبت بررسی هیات سرمایه گذاری خارجی قرار دارد و ماه آینده بررسی می‌شود.

وی از اخذ مجوز ورود یک و نیم میلیون ریال سرمایه گذاری خارجی جدید از سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران توسط یک شرکت فعال در شهرک صنعتی کاوه شهرستان ساوه خبر داد و گفت: ورود این سرمایه‌ها به استان نقش مهمی در رفع مشکلات بیکاری و افزایش اشتغال در استان و این شهرستان دارد.

 

 

https://zistonline.com/vdcfyyde.w6d1cagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما