تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 79115
پروژه های متوقف شده در مراحل مختلف اجرا قرار دارند؛ اعتبار اسنادی (ال.سی) برخی از این طرح ها گشایش یافته و برخی حتی تسهیلات طرح را نیز دریافت کرده اند.
پروژه های ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر متوقف شده است
به گزارش زیست آنلاین، «بهزاد آسایی»  در نشستی خبری با حضور تعدادی از سرمایه گذاران انرژی های بادی در محل ساتبا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی)، گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، هزینه ها سه برابر افزایش یافته اما نرخ خرید تضمینی در این مدت ثابت بوده است؛ به همین سبب، سرمایه گذاران منتظر تعدیل قراردادها هستند تا بعد از آن پروژه ها را ادامه دهند.
عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران اضافه کرد: در این مدت برخی بانک های ایرانی به سرمایه گذاران اعلام کرده اند که «طرح ساخت انرژی تجدیدپذیر در شرایط کنونی توجیه اقتصادی ندارد و نمی توانیم ریسک آن را قبول کنیم».

بیشتر بخوانید: جایگاه انرژی بادی در بین منابع انرژی های تجدید پذیر جهان

آسایی با یادآوری اینکه خرید انرژی بادی در گذشته ۱۲ سنت بود اما با نوسانات نرخ ارز به سه سنت رسیده است، گفت: با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز، نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر باید حداقل ۲ برابر افزایش یابد.

«در شرایط کنونی، حتی ساخت نیروگاه های حرارتی نیز غیراقتصادی شده و در سال های آینده، خاموشی در راه است؛ چون بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر ندارد.»

در حالی عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران از توقف پروژه های ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر سخن می گوید که وزارت نیرو برنامه ریزی کرده برای تامین برق تابستان ۹۸، در کنار نیروگاه های حرارتی و برقابی، ۵۹۸ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را به مدار تولید بیاورد.

در بخش نیروگاه های تجدیدپذیر، تا خردادماه سال آینده برنامه ریزی شده است که ۱۰۲.۴ مگاوات نیروگاه بادی، ۴۳۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۱۴.۴ مگاوات نیروگاه زیست توده، ۳۲.۶ مگاوات نیروگاه برقابی کوچک و همچنین ۱۱.۴ مگاوات از محل بازیافت حرارتی وارد مدار کند تا به این ترتیب ۵۹۸ مگاوات به ظرفیت کنونی نیروگاه های تجدیدپذیر اضافه شود.

ظرفیت کنونی انرژی های تجدیدپذیر کشور ۶۵۰ مگاوات اعلام شده که این ظرفیت مشتمل بر ۶۵ واحد نیروگاهی در مقیاس مگاواتی و بیش از ۲هزار واحد نیروگاهی خانگی است.

انرژی بادی

 پایین بودن بازده تولید برق در نیروگاه های حرارتیعضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران در ادامه سخنان به بازدهی پایین در برق تولیدی نیروگاه های حرارتی اشاره کرد و گفت: اکنون متوسط بازدهی نیروگاه های تولید برق حرارتی ۳۸ درصد است؛ یعنی ۶۲ درصد انرژی هایی که برای تولید برق در این نیروگاه ها هزینه می شود، از بین می رود؛ علاوه بر این، بخشی از برق حرارتی نیز در میسر انتقال تلف می شود، در حالی که انرژی های تجدیدپذیر در محل مصرف مستقرند و چنین تلفاتی ندارد.

«سیدهاشم اورعی» رئیس هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران نیز در این نشست اعلام کرد که برنامه های پنج ساله درخصوص انرژی های تجدیدپذیر اجرا نشده است.

«در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده بود که پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ساخته شود اما فقط ۲۰۰ مگاوات محقق شد.»

وی ادامه داد: «در طول پنج سال برنامه، این مساله پیگیری نشد که روند اجرای برنامه چگونه طی می شود؛ بعد از پنج سال همان برنامه را مجددا برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفتند.»

https://zistonline.com/vdccpsqm.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما