تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79035
یک تمدن تاریخی و یک زیستگاه ارزشمند، در سایه سوء مدیریت یا بهتر بگویم سوء استفاده مسئولان از اختیاراتشان در حال نابودی است، رهاسازی و افزایش ورودی پساب و زهاب‌ها به تالاب هورالعظیم به جای آبرسانی به آن باعث ورود هزاران تن نمک به این تالاب شده و البته تبدیل شدن به کانون اصلی گردوغبار
 چه سرنوشتی در انتظار هورالعظیم است
به گزارش زیست آنلاین، امیر سرخه، فعال محیط زیست خورستان، با اشاره به تصاویری که حکایت از نابودی تالاب هورالعظیم دارد، نسبت به گسترش فعالیت‌های شرکت‌های نفتی در این زیستگاه نیمه‌جان هشدار داد.

سرخه به خبرنگار تسنیم گفت: بیش از سه سال می‌گذرد از زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اهداف تبلیغاتی دولت، با وارد کردن فاضلاب و پساب نیشکر به تالاب خشکیده هورالعظیم کوشید احیای این تالاب را جزو دستاوردهای خود معرفی کند. اما متاسفانه این فریبکاری نه تنها کمکی به احیای تالاب نکرد بلکه با وارد کرد انواع سموم و آلودگی‌ها، ریشه بی‌رمق حیات را در رگ‌های این تالاب خشکاند و به مرگ بسیاری از زیستمندان تالاب انجامید.

بیشتر بخوانید: دستگیری عاملان آتش سوزی تالاب هورالعظیم

وی ادامه می‌دهد: حالا که با ورود این آلاینده‌های مهلک، بسیاری از زیستمدان از منطقه حذف شده و یا در حال از بین رفتن هستند، این تالاب خشکیده، به بستری مناسب برای توسعه فعالیت شرکت‌های نفتی تبدیل شده. شرکت‌هایی که در این گنداب خشکیده، جاده‌ها و خاکریزها و تاسیسات خود را گسترش می‌دهند و منطقه را در آستانه تبدیل شدن به یک شهرک صنعتی قرار داده‌اند.

این فعال محیط زیست، تصاویری را که روز گذشته از تالاب هورالعظیم گرفته شده در اختیار تسنیم گذاشته و می‌گوید: یک تمدن تاریخی و یک زیستگاه ارزشمند، در سایه سوء مدیریت یا بهتر بگویم سوء استفاده مسئولان از اختیاراتشان در حال نابودی است و البته تبدیل شدن به کانون اصلی گردوغبار.

خشکی تالاب هورالعظیم

احیای تالاب هورالعظیم «خورشید تابانی» که طلوع نکرده غروب کردبه گزارش تسنیم،  ریزگرد‌ها، خشکی هوا، وزش بادهای شدید و گرمای بی‌سابقه در خوزستان از پیامدهای خشکاندن تالاب هورالعظیم است که به خاطر تبعات خطرناکی آن سازمان ملل چند سال پیش به کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق هشدار داده بود.

حسن روحانی رئیس جمهور، روز گذشته در افتتاحیه کنفرانس بین المللی گرد و غبار از احیای این تالاب با آبگیری ۸۰ درصدی آن خبر داد. مسئولان سازمان محیط زیست نیز همواره منشاء ریزگرد‌ها را بیشتر خارجی عنوان می‌کنند تا از زیر بار رسیدگی به این معضل شانه خالی کنند.

آنان با تبلیغاتی مبنی بر احیای هورالعظیم، پیش‌تر تا حدودی از زیر بار این مسئولیت ریزگردها شانه خالی کرده بودند و مردم مظلوم و محروم خوزستان را با ریزگرد‌ها و مشکلات جدید ناشی از این دستکاری‌ها و تخریب محیط زیست تنها گذاشته‌اند.

افزون بر این با خبررسانی‌ درباره سدسازی در کشور ترکیه نیز اخیرا نوک پیکان اتهامات را به سمت ترکیه نشانه گرفته‌اند و سد ایلیسو را که هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است، در کنار داعش عامل دیگر نابودی محیط زیست و تالابهای میان رودان عنوان می‌کنند، در حالیکه احداث سد کرخه باعث شد تا قسمت بسیار وسیعی از تالاب‌های بین النهرین خصوصا تالاب هورالعظیم نابود شود.

نابودی تالاب هورالعظیم همزمان با آبگیری سد کرخه آغاز شد و تالاب به وسیله دایک‌ها و خاکریز‌ها تکه تکه شد و فعالیت‌های وزارت نفت نیز بیش از پیش روند خشکیدگی این تالاب را افزایش داد.

رهاسازی فاضلاب هورالعظیم را مرطوب کردبا روی کار آمدن دولت یازدهم و سردادن شعاری‌های محیط زیستی از سوی مسئولان این دولت متأسفانه به جای حل مساله با رهاسازی پساب کشاورزی و زهاب نیشکر قسمتی از بیابان‌های خشک هورالعظیم مرطوب شد.

رهاسازی و افزایش ورودی این پساب و زهاب‌ها به تالاب هورالعظیم نه تنها سودی برای این تالاب خشک نداشت، بلکه باعث ورود هزاران تن نمک به آن شده است و در آینده نزدیک باید منتظر حضور ریزگردهای متنوعی از جنس خاک، نمک و سموم و افزایش آفات کشاورزی باشیم.

حجم عظیم نمک در تالاب هورالعظیم و آغاز فاجعه طوفانهای نمکی در خوزستانناصر عبیات فعال محیط زیست در این‌باره گفت: حجم عظیمی نمک و ذخیره شدن آن در بیابان‌های هورالعظیم با ورود پساب و زهاب‌ها در آینده‌ای نزدیک باعث به وجود آمدن فاجعه‌ای بزرگ خواهد شد.

وی با یادآوری این نکته که قطعی چند ماه پیش برق در اهواز به دلیل افزایش غلظت نمک و خاک بود اظهار داشت: این مسئله هرچند برای مدت کوتاهی طول کشید ولی به سادگی حل نشد و مشکلات زیادی به وجود آورد.

این فعال محیط زیست خوزستانی در ادامه تصریح کرد: نمک حاصل از ورود پساب کشاورزی و زهاب نیشکر در هورالعظیمی که نیمه خشک شده است بر این مبنا در آینده نزدیک یک بحران تبدیل می‌شود و این بحران نه تنها به تأسیسات برقی آسیب می‌زند بلکه بیش از پیش سلامت مردم را به شدت در معرض خطر خواهد گذاشت.

به گفته عبیات، مسئولانسازمان حفاظت محیط زیست در مانورهای رسانه‌ای خود به آبگیری ۶۳ درصدی تالاب مباهات می‌کنند اما کل آب ورودی به منطقه، حاصل پساب کشاورزی و حتی فاضلاب شهری و روستایی است.

احیای تالاب هورالعظیم

ادعای دولت به احیای هورالعظیم فرسنگ ها با واقعیت فاصله دارداین فعال محیط زیست با بیان اینکه پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی به بد‌ترین شکل ممکن به اکوسیستم تالاب هورالعظیم آسیب رسانده و نابودی حیات وحش منطقه را رقم زده گفت: خانم ابتکار بدون آنکه اقدام کوچکی در راستای برطرف کردن بحران هورالعظیم انجام داده باشند، در یک برنامه تلویزیونی، از آبگیری ۶۳ درصدی هورالعظیم سخن می‌گویند و آن را از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم عنوان می‌کنند، ادعایی که فرسنگ‌ها از واقعیت به دور است.

وی افزود: اگر منظور از آبگیری، ریختن فاضلاب، ریختن پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی به تالاب است، ‌ای کاش این آبگیری انجام نمی‌شد تا با بیابانی خشک رو‌به‌رو باشیم نه گندابه‌ای که بانک انواع آلودگی‌ها و بیماری‌هاست.

عبیات یادآور می‌شود: متأسفانه پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی علاوه بر جریان یافتن در نهر‌ها و به اصطلاح رودخانه‌هایی که به تالاب هورالعظیم منتهی می‌شوند در قالب دو کانال بزرگ، به بیابان‌های جنوبی تالاب هورالعظیم هم وارد شده و صحنه‌هایی دردناک پدید می‌آورند.

بیشتر بخوانید: انتقال آب با بالگرد تنها تا ۵ کیلومتری تالاب هورالعظیم امکان پذیر است

رییس سازمان محیط زیست یازدهم اسفندماه سال گذشته در گفتگو با یک رسانه دولتی، اعتراض برخی از فعالان و کاشناسان محیط زیست در خصوص عدم احیای هورالعظیم بی مورد دانسته و گفته بود: نمی‌دانم این سر و صداها برای چیست و نمی‌دانم چرا این حقیقت، این خورشید تابانی که در آسمان است را عده‌ای می‌خواهند انکار کنند.

وی سال گذشته مهمترین نتیجه اقدامات سفر رئیس جمهور به خوزستان را تصویب ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احیای تالاب هورالعظیم عنوان کرده و گفته بود: این اعتبار پیشنهاد دولت بود که در مجلس هم به تصویب رسید تا با سرعت بیشتری طرح های مربوط به کاشت نهال، تثبیت بیولوژیک و پخش سیلاب انجام شود.

 

 

https://zistonline.com/vdcdkz05.yt0ns6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما