تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 78890
زیست آنلاین: در حالیکه با تغییرات این روزهای بازار ارز عملا سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر متوقف شده است و تغییرات هزینه تمام شده بسیار بیش از میزان ضرایب حمایتی این دستورالعمل است. به نظر می رسد این ابلاغیه در حال حاضر هیچ کمکی به سرمایه گذاران وتولیدکنندگان نکرده و سبب گسترش بومی سازی نیروگاه های تجدیدپذیر نگردد.
مخاطب دستور العمل حمایت از بومی سازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کیست
به گزارش زیست آنلاین، درحالیکه با تغییرات این روزهای بازار ارز عملا سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر متوقف شده است و تغییرات هزینه تمام شده بسیار بیش از میزان ضرایب حمایتی این دستورالعمل است. در عین حال در  کشور ما تولید پنل های خورشیدی  به صورت کامل صورت نمیگیرد و تمامی شرکت های سازنده با وارد کردن اجزای تولیدی از سایر کشورها، به ساخت پنل می پردازند، همین امر با توجه به تغییرات نرخ ارز سبب شده است تا مواد اولیه تولید کنندگان هم افزایش یافته و مزیت تولید داخل از بین برود. بنابراین به نظر می رسد این ابلاغیه در حال حاضر هیچ کمکی به سرمایه گذاران وتولیدکنندگان نکرده و سبب گسترش بومی سازی نیروگاه های تجدیدپذیر نگردد.

در نیمه شهریور ۹۷ خبری در خصوص ابلاغ دستور العمل حمایت از بومی سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سوی وزیر نیرو منتشر شد .
در این دستورالعمل در بخش چارچوب تعیین ضرایب حمایتی، ضریب تشویقی از زمان شروع بهره برداری تجاری تا پایان دوره خرید تضمینی برق به نیروگاه تعلق گرفته است و امتیاز فناوری بخش ساخت داخلی هر جز نیروگاهی متناسب با توسعه دانش فنی بومی حداکثر ۳۰ درصد تعیین شده است. به بیانی دیگر، امتیاز فناوری بخش ساخت داخلی هر جز نیروگاهی متناسب با توسعه دانش فنی بومی حداکثر ۳۰ درصد  موجب افزایش قیمت خرید تضمینی برق خواهد شد.
سید محمد جواد موسوی، عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی ایران)، ابلاغ این دستورالعمل را حمایت از تولید و توسعه تجدید پذیر ها در داخل کشور دانست و اظهار کرد: علاوه بر این افزایش ۳۰ درصدی در نرخ خرید تضمینی برق تجدید پذیر، مواد اولیه نظیر سلول (که پایه اولیه برای تولید پنل های خورشیدی به شمار می رود) در دسته کالاهای اساسی قرار گرفته و به آن ها ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان تعلق می گیرد.
وی افزود: بر همین اساس لازم است تا به منظور شکل گیری رقابت میان تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان خارجی و جلوگیری از ایجاد انحصار کامل تولیدات داخل در بازار، به موازات تولید داخل، فرصت هایی برای واردکنندگان خارجی نیز فراهم گردد و راه حل این امر را در گرو کاهش تعرفه عوارض گمرکی بر شمرد.
موسوی در ادامه بیان کرد: همواره از بومی سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر حمایت خواهیم نمود اما در صورت حمایت ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخل نظیر اختصاص اولویت یک به محصولات اولیه وارداتی تجدید پذیرها و افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق توسط تولیدات داخلی، اختلاف قیمت قابل توجهی میان تولید کنندگان و واردکنندگان به وجود خواهد آمد، بر این اساس اگر عوارض گمرکی اختصاص یافته به محصولات و تجهیزات وارداتی حذف نشود، شرکت های خارجی قابل رقابت نخواهند بود و بازار کاملا به سمت محصولات داخلی انصاری شده و ضربه سنگینی بر روی رونق توسعه انرژی های تجدید پذیر و اقتصاد تجدید پذیر ها ایجاد خواهد نمود و از طرفی با توجه به ظرفیت پایین تولیدات داخلی امکان تامین نیاز کشور در این بخش وجود نداشته لذا باعث افزایش قیمت و ایجاد انحصار خواهد گردید.

بیشتر بخوانید: کاهش تعرفه عوارض گمرکی تجدید پذیرها راه حلی برای رقابت پذیری با تولیدات داخل

سهم اجزا نیروگاهی برای محاسبه ضریب تشویق
سهم اجزاء نیروگاهی برای محاسبه ضریب تشویق از مجموع وزنی امتیاز فناوری اجزاء

این درحالی است مصطفی آزاده، مدیر عامل یکی از کاخانه های سازنده پنل های خورشیدی، در گفتگو با زیست آنلاین، اظهار کرد: صنعت تجدید پذیر صنعت بسیار نوپایی است از این رو بهتر است حمایت از آن در دستور کار مسئولین قرار بگیرد و جایگزین حمایت از تولیدات قطعات آن شود.

آزاده سه شرکتی که بخش اعظم تولید داخل را بر عهده دارند تحت عنوان شرکت های سولار صنعت فیروزه، تابان و آتیه نام برد و گفت: در کشور ما تا به حال تولید پنل های خورشیدی صورت نگرفته است، و این شرکت ها تنها به عنوان شرکت های سازنده پنل های خورشیدی مشغول به کار هستند، بنابراین به نظر می رسد این ابلاغیه هیچ یک از سرمایه گذاران وتولیدکنندگان را در بر نخواهد گرفت و در حال حاضر مخاطبی ندارد.

آزاده در پاسخ به سوال فعالیت های صورت گرفته در شرکت های سازنده پنل، پاسخ داد: همانطور که پیشتر ذکر شد، فعالیت های انجام شده از سوی شرکت ما و دو شرکت نام برده شده دیگر منجر به ساخت پنل خورشیدی می شود نه تولید صفر تا صد اجزای آن، به بیان دیگر، مواد اولیه و مورد نیاز پنل های خورشیدی از سوی کشورهای خارجی وارد شده، در خط مونتاژ این شرکت ها قرار گرفته و به عنوان پنل آماده به فروش می رسد.
وی افزود: از آنجایی که این صنعت به ویژه در کشور ایران، در چند سال اخیر مطرح شده است و حتی ظرفیت ۱ شیفت در کارخانه های تولید ما نیز به طور قطع تکمیل  نیست و هنوز تمامی خطوط تولید راه نیفتاده است. به نظر می رسد، تولید اجزا و قطعات آن، معقول و منطقی نخواهد بود و نمی تواند تمایل سرمایه گذاران را به منظور تولید اولیه این صنعت نوپا جلب نماید. 
وی اجزای مورد نیاز برای ساخت پنل را به شرح زیر (قابل مشاهد در عکس) نام برد و گفت: این ابلاغیه تنها ۴.۵ درصد از افرایش نرخ خرید برق تجدید پذیر را به خود اختصاص خواهد داد. که این عدد عملا بی تاثیر است. این در صورتی است که اگر از این صنعت و پنل سازان حمایت درستی صورت بگیرد و در این راه مشوق هایی ایجاد گردد، آن ها نیز به تولید کننده تبدیل خواهند شد.

 

اجزای سیستم های خورشیدی

آزاده همچنین در خصوص اطلاق گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه و پایه اولیه برای تولید پنل های خورشیدی گفت: این اختصاص به هیچ وجه صحت نداشته و عملی نبوده است.
وی افزود: شخصا، در ماه های گذشته با ارزهایی به قیمت ۹ و ۱۰ هزار تومان به واردات این محصولات پرداخته است، و با وجود پیگیری های متعدد و ارسال نامه و طرح شکایت به مجموعه ساتبا و وزارت نیرو هیچ اقدام و اصلاحی در این خصوص صورت نگرفته است.
آزاده در پاسخ به  ایجاد یک راه حل و راهکار پیشنهادی بیان کرد: با توجه به آن که امروزه سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر به هیج عنوان توجیه اقتصادی نداشته و سود بانکی  در مقایسه با سود حاصل از آن دارای ارزش اقصادی بیشتری است، یکی از راه حل های معقول و منطقی افزایش نرخ خرید برق تضمینی است.
به طوری که اگر نرخ خرید برق تضمینی از انرژی های تجدید پذیر حداقل به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد افرایش یابد، می توان از نابودی و تحلیل این صنعت مهم جلوگیری نمود.
انرژی های تجدید پذیر علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی، به توسعه اشتغال و کارآفرینی عمدتا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته خواهند پرداخت و در صورت حمایت آینده بسیار روشنی برای توسعه بیشتر و تحقق اهداف توسعه سبز و پایدار ترسیم خواهند نمود و قدم های درست و محکمی در راستای رشد و توسعه تجدید پذیرها برداشت.

برای دریافت متن کامل ابلاغیه کلیک کنید.

https://zistonline.com/vdcbgwbz.rhbw9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما