تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 78526
زیست آنلاین: در حال حاضر صنعت تجدید پذیر ایران با تصمیمات اخیر ارزی با چالشی جدی رو به رو شده و کلیه فعالیت های مربوط به آن مختل شده است، با توجه به آنکه این صنعت وظیفه خطیر تامین کسری برق مورد نیاز کشور را بر عهده دارد و برق به عنوان یک کالای اساسی در کشور شناخته شده است، تخصیص ارز با اولویت یک برای تجهیز نیروگاه های خورشیدی راه حل جدی برای مقابله با این بحران به شمار می رود.
لزوم تخصیص ارز با اولویت یک برای تجهیزات برق تجدید پذیر به عنوان یک کالای اساسی
به گزارش زیست آنلاین، سید محمد جواد موسوی، عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی ایران) در خصوص اهمیت تخصیص ارز برای این کالای اساسی کشور گفت: قیمت خرید تضمینی برق در کشور یک قیمت از پیش تعیین شده و ثابت می باشد که توسط وزارت نیرو به تمام سرمایه گذاران این بخش ابلاغ شده است بنابراین با توحه به این که حداقل ۷۰ تا ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز مواد اولیه نیروگاه خورشیدی نظیر پنل و اینونتر و... کالاهای وارداتی به شمار می روند، اگر قیمت ارزی که به منظور تامین آنها اختصاص یافته است  با قیمت ارز دولتی در نظر گرفته شود شرایط برای توسعه این صنعت فراهم شده و می تواند بخش عمده از کسری برق کشور را تامین کند.

وی افزود: در صورتیکه که مبنای محاسباتی ارز به شکل ارز آزاد یا ارز بازار در نظر گرفته شود، قطعا سرمایه گذاری در بخش تجدید پذیر دیگر توجیه پذیر نخواهد بود و تمایل افراد در سرمایه گذاری در این صنعت را از بین خواهد برد.

برق تجدید پذیر راه تامین کسری برق

موسوی خاطر نشان کرد: با توجه به تمام زیرساخت های پایه ای و اساسی نظیر قرارداد های خرید تضمینی برق، پروسه ورود و ثبت سرمایه گذاران خارجی و ...  که تا کنون در زمینه صنعت تجدید پذیر ایحاد شده است، در نظر گرفتن ارز آزاد، این صنعت را  با پس رفت مواجه خواهد کرد و به صراحت می توان گفت  در آینده نزدیک کلیه سرمایه از این بخش خارج خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برق در همه دنیا به عنوان کالای اساسی به شمار می رود و تمام صنایع تولیدی نیز به طور خاص به صنعت برق وابستگی دارند و از طرف دیگر صنعت تجدید پذیر تا به امروز اشتغالزایی گسترده ای داشته و برای بالغ بر ۵۰ هزار نفر در سراسر کشور اشتغال ایجاد نموده است بنابراین فرصت مناسبی هست تا دولت با حمایت ویژه خود از این صنعت گام موثری در ارتقا رشد اقتصادی کشور بردارد.

موسوی افزود در راستای همین موضوع مکاتبات جدی از طرف کارگروه اقتصادی انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با وزارت صنایع  و وزارت نیرو صورت گرفته است که خوشبختانه با حمایت هر دو مجموعه وزارت خانه مواجه بوده ایم ولی از آن جا که اولویت بندی محصولات بر عهده وزارت صنایع می باشد، به نظر میرسد مجموع وزارت صنایع هنوز برق را  به عنوان کالای اساسی کشور به شمار نمی آورند. بنابراین باید یادآور شد که اصولا تولید و تامین تمامی مواد اولیه در گرو تولید برق است و از این رو همواره در تلاش هستیم تا نگرش تصمیم گیران این حوزه بخصوص، (وزارت صنابع) را تغییر دهیم و یا به بیانی دیگر در مجموعه داخلی وزارت صنایع بازنگری جدی  ایجاد کنیم تا بتوان تاثیرات منفی موجود در راه سرمایه گذاری در این بخش را از میان برداشته و کسری میزان مورد نیاز برق کشور را با تخصیص ارز دولتی تامین نماییم.

در آخر، نماینده انجمن انرژی های تجدید پذیر در اتاق بازرگانی متذکر شد: نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد آن است که در صورت محاسبه ارز با نرخ آزاد، سرمایه گذاران خارجی نیز متضرر خواهند شد و از این پس از سرمایه گذاری و ورود منابع آن ها به کشور نیز بهره مند نخواهیم بود.

متن نامه انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت

متن نامه انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی ایران) پیشتر با حضور در میزگردی با موضوع «گذر از خاموشی های تابستان ۹۸ با تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر» از سلسه ميزگردهای زیست آنلاین با رويكرد توسعه كم آب بر در پيوند اقتصاد - محيط زيست - جامعه، اظهار کرده بود:  می توانیم در تابستان سال ۹۸، ۱۵۰۰ مگاوات از پیک مصرف برق را از طریق تجدید پذیر ها تامین کنیم.

در ادامه به قسمت های بیشتری از صحبت های وی در این میزگرد پرداخته شده است.

انرژی های تجدید پذیر

راهکار جبران کسری نیاز تامین برق کشور در تابستان ۹۸، تجدیدپذیرها می باشندبسیار واضح است که راهکار جبران کسری نیاز کشور تامین برق در پیک تابستان ۹۸ از طریق تجدیدپذیرها است؛ و ما از طرف انجمن و شرکت های زیرمجموعه خود که شناخت خوبی از پتانسیل آنها داریم، می توانیم تعهد کنیم که در صورت حمایت وزارت نیرو، وزارت صنعت در تامین کالا، سازمان برنامه بودجه در عدم دست اندازی در بودجه خرید برق تجدیدپذیر و عدم تاخیر در پرداخت بهای برق، می توانیم در تابستان سال ۹۸، ۱۵۰۰ مگاوات از پیک مصرف برق را تولید کنیم.

 امروزه یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، ظرف ۲ الی ۳ ماه قابل بهره برداری است که اگر به تعداد زیاد و بصورت موازی توسط بخش خصوصی احداث شوند، به راحتی می توانند گزینه ای برای جلوگیری از خاموشی های سال آینده کشورمان باشند.

وی با اشاره به روند رشد تجدیدپذیر ها در دیگر کشورها اظهار داشت: در سال ۲۰۱۱ کشور شیلی که فقط ۱۱ مگاوات تولید از تجدیدپذیرها داشت ظرفیت نصب شده خود را در سال ۲۰۱۶ به ۱۳ هزارمگاوات (۱۳ گیگاوات) رساند.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه احداث دو هزار مگاوات نیروگاه نیاز به بسترسازی ویژه و مستلزم حمایت اساسی مسئولین است، بیان کرده بود: چه شرکت هایی که تجهیزات وارد می کنند، چه شرکت هایی که تولید کننده هستند، نیاز به واردات دارند. وزارت صنایع باید دقت کند که برق یک کالای اساسی و استراتژیک است؛ پنل و اینورتر خورشیدی، یخچال و فریزر یا پفک و بستنی نیستند؛ پنل و اینورتر خورشیدی در حقیقت ماشین آلات خط تولید در یک کارخانه برق هستند؛ همانگونه که به واردات تجهیزات و قطعات خودرو ارز تخصیص می دهند باید به تجهیزات خورشیدی نیز ارز مورد نیاز تعلق گیرد تا همان صنعت خودرو که نیازمند برق پایدار است، تعطیل نشود.

وی در میزگرد زیست آنلاین، گفت که عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت است برنامه ریزی کرده تا ۲۰۵۰ نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت مجموع ۲۰۰ گیگاوات را نصب کند و صادر کننده انرژی خورشیدی باشد. این کشور در این زمینه قراردادهایی با ژاپن و آمریکا منعقد کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تاکید بر این نکته که اغلب نیروگاه های تجدیدپذیر احداث شده در ایران با سرمایه گذاری خارجی بوده است، تاکید کرده بود که تاخیر در پرداخت بهای برق این نیروگاه ها تاثیر بسیار منفی می تواند بر جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد و ما را به نوعی دچار خودتحریمی می کند.

 وی همچنین درباره تولید داخل اظهار داشت: انجمن در ماه های اخیر بخشنامه  ای را پی گیری می کند که در صورت استفاده از تجهیزات تولید داخل در نیروگاه، نرخ خرید تضمینی برق تا ۳۰ درصد قابل افرایش است. این نرخ تشویقی که روشی سالم و موثر برای حمایت از تولید داخل است، موثرتر از وضع عوارض گمرکی بر واردات تجهیزات می باشد.

موسوی بیان کردخ بود:  متاسفانه کالای تولید برق از نظر وزارت صنایع هنوز به عنوان کالای اساسی تلقی نشده و به لحاظ تخصیص ارز در اولویت دوم قرار دارد و از مدل نیمایی استفاده شده که اساسا به نتیجه نرسیده و پولی داده نمی شود، تاکید کرد: اگر به برق به عنوان محصول استراتژیک و زیرساختی نگاه و از آن حمایت شود، شرکت های زیرمجموعه انجمن می توانند ظرفیت تولید برق ۲ گیگاوات را تا تابستان سال آینده احداث کنند و حتی در شرایط تحریم نیز می توانیم جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشیم.

 

 

 

 

https://zistonline.com/vdch-mnq.23n6idftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما