تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78517
راهکارهای منتخب بهینه سازی مصرف انرژی و بررسی کاهش میزان مصرف به صورت پایلوت در ساختمان مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اجرا می شود.
 پروژه ملی بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان های منتخب شهرداری تهران
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، صدرالدین علی پور رئیس این مرکز در نشست مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اولویت شهرداری تهران در بحث بهینه سازی مصرف انرژی گفت: شهرداری تهران جزو پیشگامان در زمینه توسعه انرژی های تجدید پذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است. 
وی خاطر نشان ساخت: بررسی و بازبینی اسناد سیاستی، قوانین و استانداردهای کارایی انرژی و محیط زیست در کنار بر چسب انرژی ساختمان با هدف طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین بخشی و اجرای آن، اجرای پروژه های پایلوت کارایی انرژی و محیط زیست در ساختمان های نمونه و اجرای فرایند ارزیابی و صحه سنجی، ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان با آموزش حرفه ای تمام ذی نفعان زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط زیست در کنار مشوق ها و جریمه ها در جهت توسعه طرح های پیشنهادی فرایند تامین مالی، از رویکردهای این پروژه برای رسیدن به چشم انداز مطلوب است.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه گفت: در این راستا مقرر شد تا تعداد ۱۰ ساختمان نمونه در شهر تهران به منظور ممیزی انرژی، اجرای راهکارهای منتخب بهینه سازی مصرف انرژی و بررسی کاهش میزان مصرف انتخاب شود، که یکی از این ساختمانها جهت اجرای طرح پایلوت، پس از بررسی های لازم، ساختمان مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران است که می تواند بعنوان الگوی نمونه و مناسب برای شهروندان قرار گیرد.
لازم به ذکر است: پروژه اصلاح سیاست ها و تحول بازار برای افزایش کارایی انرژی ساختمان های مسکونی و تجاری، اداری که خود منجر به کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می شود، با همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (  GEF)  و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی شروع به کار نموده است.

بینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

راه های کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای مسکونی و تجاریسایه سنگین محدودیت منابع انرژی، کم و بیش بر اقتصاد تمامی کشورها ازجمله صنعتی و توسعه یافته و یا در حال توسعه گسترده شده است و این در شرایطی است که ۳۷ درصد از انرژی مصرفی کشور در بخش ساختمان‌ها استفاده می‌شود که از این میزان حدود ۶۰ درصد بخش گرمایش و سرمایش ساختمان را تشکیل می‌دهد که ۲۲ درصد از کل مصرف انرژی کشور است.

 عوامل موثر در مصرف انرژی ساختمان شامل کاربری ساختمان (مسکونی، اداری یا تجاری) گونه‌بندی جغرافیایی، نیاز انرژی گرمایی سرمایی سالانه محل استقرار ساختمان، سطح زیربنای مفید ساختمان، نوع شهر محل احداث ساختمان، شرایط بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، نوع انرژی مصرفی برای تامین گرمایش، سرمایش و آب گرم مصرفی، وضعیت پوسته خارجی ساختمان و نوع تجهیزات انرژی‌بر و چگونگی استفاده از آنها می شود.

به گزارش ایسنا، برچسب انرژی ساختمان بیانگر کارایی انرژی ساختمان است و حاوی شاخص‌های مصرف برق، سوخت، سرمایش فضاها، روشنایی و گرمایش فضا است. این برچسب برای همه اقلیم‌های کشور دارای ظاهری یکسان بوده و تنها تفاوت موجود در اقلیم‌های پنج‌گانه مربوط به بازه‌بندی رده‌های A تا G است .در این میان ساده‌ترین راه برآورد میزان انرژی مورد نیاز در ساختمان‌ها، جمع‌آوری قبوض آب، گاز و برق در طول یک سال است. با تبدیل واحد تمام حامل‌های انرژی به (kwh) کیلووات ساعت  و جمع آنها با یکدیگر میزان مصرف سالانه انرژی به دست می‌آید و با تقسیم این عدد بر زیربنای ساختمان برحسب متر مربع مقدار انرژی مصرفی (شاخص) به ازای هر مترمربع از ساختمان (kWh/m۲) حاصل می شود.

پوسته ساختمان در مصرف انرژی الکتریکی و فسیلی بسیار موثر است، زیرا در فصل سرد حرارت از ساختمان خارج و در فصل گرم حرارت از بیرون به داخل ساختمان نفوذ می‌کند. جذب تشعشع خورشید از پنجره و اتلاف انرژی از طریق دیوارها، کف، سقف و پنجره‌ها در ارتباط با انرژی و پوسته باید مورد بررسی قرار گیرد. لذا عدم درزگیری صحیح پنجره‌ها و در ورودی و نیز عدم عملکرد صحیح دمپرها باعث هدر رفت انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها می‌شود. با بکارگیری یک درزگیر با دوام، از نفوذ و خروج هوا جلوگیری کنیم.

درزبندی در و پنجره‌های ساختماندرزبندی در و پنجره‌های ساختمان یکی از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان است. معمولا اولین اقدام با درزبندی منابع یا مکان‌های غیرمتحرک آغاز می‌شود که بیشترین اتلاف را به خود اختصاص داده‌اند. بهتر است درزگیرهایی انتخاب شوند که علاوه بر منعطف بودن، طول عمر بالایی نیز داشته باشند. همچنین نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی ترمال بریک، چوبی و یا UPVC استاندارد باعث به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود. این پنجره‌ها عایق صوتی خوبی نیز هستند.

عایق‌کاریعایق‌کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در تابستان دارد. به کمک عایق کاری می‌توان دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان ۵ درجه گرم‌تر و در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر نگه داشت. هرچه میزان مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد، آن عایق، حرارت کمتری را از خود عبور می‌دهد. علاوه بر این جذب تشعشعات خورشیدی در مصرف انرژی ساختمان اثر مستقیمی دارد. میزان جذب بستگی به جهت ساختمان و نوع پنجره دارد. براساس اعلام سازمان بهروه‌وری انرژی، در اقلیم سرد به منظور استفاده بیشتر از تابش، لازم است جهت‌گیری ساختمان به گونه‌ای انتخاب شود که در زمستان سطوح بیشتری در معرض تابش قرار گیرند.پنجره‌های مشبک در اقلیم‌های گرم با استفاده از پنجره‌های مشبک، ضمن تامین هوا و نور مورد نیاز از تابش مستقیم آفتاب نیز جلوگیری خواهد شد. با کاشت درختان همیشه سبز در ضلع جنوبی ساختمان، علاوه بر کاهش تلفات حرارتی، از نفوذ هوای سرد به داخل ساختمان نیز تا حدودی جلوگیری می‌شود یکی از ساده‌ترین ابزار کنترل تشعشع، استفاده از سایبان مناسب روی پنجره‌ه ها است.

خاموش کردن تاسیسات سرمایش و گرمایشازسوی دیگر خاموش کردن تاسیسات سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع مرکزی، بعد از ساعات اداری و آخر هفته و روزهای تعطیل و نیز نصب سامانه کنترل هوشمند سیستم سرمایش تراکمی، کاهش کارکرد چیلرها در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری توصیه می‌گردد. این مهم حتی‌المقدور با بکار گماردن یکی از پرسنل تاسیسات و با برنامه‌ریزی قبلی میسر خواهد بود. تنظیم دمای اتاق‌ها روی درجه حرارت ۲۶ – ۲۴ درجه در تابستان مناسب است چرا که در ازای افزایش هر یک درجه، حدود پنج درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

همچنین ظرفیت کولر باید متناسب فضای تحت سرمایش انتخاب شود. ظرفیت سرمایش کولرهای گازی عموما در محدوده ۷۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ است .استفاده از کولر راندمان بالاتر به معنی کارکرد کمتر کمپرسور کولر و افزایش طول عمر کولر نیز هست. ضروری است از تجهیزات سرمایشی راندمان بالا که دارای برچسب انرژی A و بالاتر هستند، استفاده شود.

کاهش مصرف انرژی

علاوه بر این اجرای به موقع اقدامات سرویس و نگهداری و همچنین تعمیرات پیشگیرانه، از مصرف انرژی کولرهای گازی کاسته و طول عمر آن را ۱.۵ برابر می‌کند تا حد امکان سعی شود در شروع هر فصل گرم، نسبت به تمیز کردن فیلتر و کندانسور و حذف گرد و غبار آن اقدام شود.

این کار می‌تواند ۲۰ درصد در افزایش راندمان کولر موثر باشد. نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. انتخاب کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک، که برای داشتن محیطی با هوای مطبوع در اتاق‌ها و فضاهای داخل ساختمان حتما نیاز به هوای خنک همراه با رطوبت دارد، بهترین گزینه است. استفاده از پنجره مناسب با قاب UPVC با شیشه دو جداره Low E موجب کاهش حدود ۳۵ درصد از بار سرمایش می‌شود.

اهداف کلی در یک ساختمان انرژی صفر کاهش مصرف انرژی در ساختمان به حداقل ممکن از طریق سازه و معماری، عایق کاری، ابرپنجره‌ها، درزبندی و بازیافت انرژی و نیز تولید انرژی در ساختمان به واسطه منابع تجدیدپذیر از قبیل آبگرم خورشیدی، GHP، برق بادی و برق PV  است.

 

https://zistonline.com/vdchqmnq.23n6zdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما