تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب : 78464
موسوی (عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران) :

تامین 1500 مگاوات برق در تابستان 98

زیست آنلاین: انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با توجه به شناختی که از پتانسیل شرکت های زیرمجموعه خود دارد، می تواند تعهد بدهد که در صورت حمایت دولت و مجلس می تواند تولید ۱۵۰۰ مگاوات از پیک مصرف برق را در تابستان ۹۸ بر عهده گیرد.
تامین 1500 مگاوات برق در تابستان 98
به گزارش زیست آنلاین، سید محمد جواد موسوی در میزگردی با موضوع «گذر از خاموشی های تابستان ۹۸ با تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر» از سلسه ميزگردهای زیست آنلاین با رويكرد توسعه كم آب بر در پيوند اقتصاد - محيط زيست - جامعه، اظهار داشت: انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران در زمستان سال ۹۶، پس از اینکه نام سندیکا یا اتحادیه غیر قابل ثبت بود، با نام انجمن در اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی تشکیل شد که بالغ بر ۱۰۰ شرکت در حال عضو گیری دارد که تا پایان سال جاری تعداد ۳۰۰ شرکت فعال در زمینه  های مختلف انرژی  های تجدیدپذیر عضو آن خواهند شد که شامل سرمایه گذاران، تولید کنندگان، پیمانکاران و مشاورین بخش صنعت تجدیدپذیر هستند.

تاخیر در پرداخت بهای برق تجدیدپذیر نوعی خود تحریمی است عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی ایران) تصریح کرد: در این انجمن پنج کارگروه  تخصصی شکل گرفته است. برای مثال با توجه به اهمیت پرداخت بهای برق نیروگاه های تجدیدپذیر که در سال ۹۶ بارها به تاخیر افتاد، کارگروه تخصیص بودجه انجمن شکل گرفته و پیگیر مساله بودجه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر است. این وجوه که از عوارض برق حاصل می شود، طبق قوانین مصوب مجلس، می باید صرف خرید برق تجدیدپذیر شود، ولی به دلیل اینکه جزو درآمد های عمومی دولت محسوب می شود، سازمان برنامه به خود اجازه داده است که خلاف قوانین مصوب مجلس، از این بودجه برای مصارف دیگر استفاده کند که بی اعتمادی سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به همراه داشته و نوعی خودتحریمی را به ارمغان آورده است.

وی افزود: در کارگروه اقتصادی روی موضوعاتی مانند تامین مالی توسط بانک های داخلی و خارجی، نحوه همکاری با شرکت های بیمه، نرخ تشویقی تولید داخل کار می کنیم. برای مثال بانک ها قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر را با وجود اینکه توسط دولت و به مدت ۲۰ سال منعقد می شود، به عنوان ضمانت بازپرداخت اقساط وام قبول نمی کنند. افزون بر اینها، مسائل فنی صنعت و همچنین موارد حقوقی در کارگروه های فنی و حقوقی انجمن با جدیت در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر جزو معدود زمینه هایی است که بخش خصوصی بصورت کامل وارد آن شده است و رشد بسیار خوبی نیز داشته است، خاطرنشان کرد: این موضوع امتیازی برای دولت است که اگر مورد حمایت قرار گیرد تجربه ارزشمندی برای کشورخواهد بود.

موسوی گفت: با توجه به اینکه خورشید در همه کشور می تابد و باد نیز در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد، تجدیدپذیرها در سراسر کشور امکان احداث دارند؛ از طرف دیگر، مدت زمان احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بسیار کوتاه و در حد چند ماه است.

راهکار جبران کسری نیاز تامین برق کشور در تابستان ۹۸، تجدیدپذیرها می باشند بسیار واضح است که راهکار جبران کسری نیاز کشور تامین برق در پیک تابستان ۹۸ از طریق تجدیدپذیرها است؛ و ما از طرف انجمن و شرکت های زیرمجموعه خود که شناخت خوبی از پتانسیل آنها داریم، می توانیم تعهد کنیم که در صورت حمایت وزارت نیرو، وزارت صنعت در تامین کالا، سازمان برنامه بودجه در عدم دست اندازی در بودجه خرید برق تجدیدپذیر و عدم تاخیر در پرداخت بهای برق، می توانیم در تابستان سال ۹۸، ۱۵۰۰ مگاوات از پیک مصرف برق را تولید کنیم.

وی اضافه کرد: امروزه یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، ظرف ۲ الی ۳ ماه قابل بهره برداری است که اگر به تعداد زیاد و بصورت موازی توسط بخش خصوصی احداث شوند، به راحتی می توانند گزینه ای برای جلوگیری از خاموشی های سال آینده کشورمان باشند.

وی با اشاره به روند رشد تجدیدپذیر ها در دیگر کشورها گفت: در سال ۲۰۱۱ کشور شیلی که فقط ۱۱ مگاوات تولید از تجدیدپذیرها داشت ظرفیت نصب شده خود را در سال ۲۰۱۶ به ۱۳ هزارمگاوات (۱۳ گیگاوات) رساند.

عضو انجمن انرژی های تجدید پذیر در میزگرد گذر از خاموشی‌های تابستان 98 با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه احداث دو هزار مگاوات نیروگاه نیاز به بسترسازی ویژه و مستلزم حمایت اساسی مسئولین است، اظهار داشت: چه شرکت هایی که تجهیزات وارد می کنند، چه شرکت هایی که تولید کننده هستند، نیاز به واردات دارند. وزارت صنایع باید دقت کند که برق یک کالای اساسی و استراتژیک است؛ پنل و اینورتر خورشیدی، یخچال و فریزر یا پفک و بستنی نیستند؛ پنل و اینورتر خورشیدی در حقیقت ماشین آلات خط تولید در یک کارخانه برق هستند؛ همانگونه که به واردات تجهیزات و قطعات خودرو ارز تخصیص می دهند باید به تجهیزات خورشیدی نیز ارز مورد نیاز تعلق گیرد تا همان صنعت خودرو که نیازمند برق پایدار است، تعطیل نشود.

وی اضافه کرد عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت است برنامه ریزی کرده تا ۲۰۵۰ نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت مجموع ۲۰۰ گیگاوات را نصب کند و صادر کننده انرژی خورشیدی باشد. این کشور در این زمینه قراردادهایی با ژاپن و آمریکا منعقد کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تاکید بر این نکته که اغلب نیروگاه های تجدیدپذیر احداث شده در ایران با سرمایه گذاری خارجی بوده است، تاکید کرد که تاخیر در پرداخت بهای برق این نیروگاه ها تاثیر بسیار منفی می تواند بر جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد و ما را به نوعی دچار خودتحریمی می کند.

 وی درباره تولید داخل اظهار داشت: انجمن در ماه های اخیر بخشنامه  ای را پی گیری می کند که در صورت استفاده از تجهیزات تولید داخل در نیروگاه، نرخ خرید تضمینی برق تا ۳۰ درصد قابل افرایش است. این نرخ تشویقی که روشی سالم و موثر برای حمایت از تولید داخل است، موثرتر از وضع عوارض گمرکی بر واردات تجهیزات می باشد.

موسوی بیان کرد متاسفانه کالای تولید برق از نظر وزارت صنایع هنوز به عنوان کالای اساسی تلقی نشده و به لحاظ تخصیص ارز در اولویت دوم قرار دارد و از مدل نیمایی استفاده شده که اساسا به نتیجه نرسیده و پولی داده نمی شود، تاکید کرد: اگر به برق به عنوان محصول استراتژیک و زیرساختی نگاه و از آن حمایت شود، شرکت های زیرمجموعه انجمن می توانند ظرفیت تولید برق ۲ گیگاوات را تا تابستان سال آینده احداث کنند و حتی در شرایط تحریم نیز می توانیم جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشیم.

https://zistonline.com/vdci55ay.t1avq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما