تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب : 78402
زیست آنلاین: پناهگاه حیات وحش عباس آباد، به دلیل برخورداری از ظرفیت های برجسته و منحصر بفردی نظیر حضور یوزپلنگ آسیایی و همچنین  استقرار  انواع گونه های کمیاب و در خطر  انقراض از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از زیستگاه های حیاتی یوزپلنگ آسیایی
 پناهگاه حیات وحش عباس آباد، یکی از زیستگاه های مهم و حیاتی یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود که جمعیت برآوردی یوزپلنگ های این منطقه ۷ عدد محاسبه شده است و ۴ مورد از آن ها هم تا به حال، در تصویر برداری های این منطقه به ثبت رسیده است.
اما به طور کلی می توان گفت، این منطقه یکی از غنی ترین و ارزشمندترین مجموعه های گربه سانان و سگ سانان کشور را به خود اختصاص داده است. برای مثال می توان به وجود گونه هایی نظیر پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال، گرگ، شغال، شاه روباه، روباه شنی و روباه معمولی اشاره نمود.
علاوه بر آن، گونه‌های دیگری نیز در این منطقه زیست می کنند که مهمترین آنها جبیر (۲۰۰ راس)، آهو (۵۰ راس)، قوچ و میش (۷۰۰۰ راس)، کل و بز، بحری و زاغ بور می باشند.

مشخصات و شرایط جغرافیاییپناهگاه حیات وحش عباس آباد با مساحتی بالغ بر  ۳۰۵,۴۳۳ هکتار در نزدیکی شمال شرق شهر نایین قرار گرفته است. این منطقه به دلیل برخورداری از ظرفیت های برجسته و منحصر بفردی نظیر حضور یوزپلنگ آسیایی و همچنین استقرار انواع گونه های کمیاب و در خطر انقراض، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حساسیت این حوزه موجب شد تا در سال ۱۳۸۴ به منطقه شکار ممنوع تبدیل شود و پس از آن در تاریخ آذر ماه ۱۳۸۹ رسما به پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کرد.

جاذبه های اکوتوریستی حیات وحش عباس آباداز جمله جاذبه های اکوتوریستی پناهگاه حیات وحش عباس آباد  می توان به ذخایر جنگلی بادام کوهی، انجیر وحشی، بنه، تنگرس، کوهستان های ییلاقی کویر، چشم اندازهای زیبای کویری، تاغ، قیچ و گز اشاره کرد.

پناه گاه عباس آباد

وضعیت جوامع محلیبه طور کلی، ۸۴ نفر در داخل این منطقه در روستاهای بازیاب، خنج و کبودان اسکان یافته اند و به کشاورزی سنتی، قالی بافی، دامداری و ... مشغول می باشند.

پوشش گیاهی حیات وحش عباس آبادتا به حال نزدیک به ۴۰۰ گونه گیاهی در این منطقه شناخته شده است که بسیاری از آن ها با ارزشهای دارویی به ثبت رسیده اند. از گونه های شاخص این منطقه می توان به بنه، تنگرس، تاغ، قیچ و گز، آویشن، قدومه، آنقوزه و درمنه، بادام کوهی، انجیر وحشی اشاره نمود.

تعارضات و تهدیدهای منطقه عواملی چون چرای غیرمجاز و دام مازاد برظرفیت مراتع، شکارهای مکرر غیرمجاز و وجود جاده اصلی چوبان- اردکان از جمله تهدید های این منطقه به شمار می رود.

اهمیت ویژه پناهگاه حیات وحش عباس آباد

رخدادهای منطقهدر سال ۱۳۹۰ یکی از محیط‌بانان پس از یکسال و نیم شناسایی منطقه سرانجام موفق به تصویر برداری از لانه گربه شنی شد.

در بهمن ماه ۱۳۹۱، شکارچیان بز وحشی دستگیر شدند.

در مردادماه ۱۳۹۲، شکارچیان سابقه دار ۲ راس قوچ وحشی دستگیر شدند.

در مرداد ۱۳۹۲، لاشه ۲ راس کل و بز وحشی در روستای بازیاب کشف و ضبط گردید. 

در مرداد ۱۳۹۲، پس از ۳۲ سال از پلنگ ایرانی تصویر برداری شد.

 در اسفندماه ۱۳۹۲، بز وحشی آبستن، بیرحمانه کشته شد.

در خردادماه ۱۳۹۳، آبشخور و مرمت چشمه ها برای مقابله با کم آبی احداث گردید.

در تیر ۱۳۹۳،  شکارچیان غیرمجاز یک کل وحشی دستگیر شدند.

در آبان ۱۳۹۳، شکارچیان غیرمجاز یک کل وحشی دستگیر شدند.

در اسفندماه ۱۳۹۳، یک کل وحشی مسن توسط پلنگ شکار گشت.

در تیرماه ۱۳۹۴، عاملین کشتار پنج بز و بزغاله وحشی بهمراه ۲ اسلحه قاچاق بازداشت گشتند.

در مرداد ۱۳۹۴ از یک پلنگ ایرانی فیلمبرداری گشت.
 
در شهریور ۱۳۹۴،  از یک پلنگ ایرانی عکس برداری گشت.
  
در خرداد ۱۳۹۵ یک جبیر ماده در اثر اصابت با خودرو در محور چوپانان  اردکان از بین رفت.
 
در خرداد ۱۳۹۶ از سه پلنگ مختلف در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین عکس برداری شد. 

https://zistonline.com/vdcauyn0.49naw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما