تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 75301
زیست آنلاین، پارک ملی سرخه حصار به جهت آنکه یکی از قدیمی‌ ترین شکارگاه‌ های کشور به شمار میرود، منطقه ای کاملا شناخته شده است و از اهمیت خاصی برخوردار است.
پارک جنگلی سرخه حصار یکی از قدیمی‌ ترین شکارگاه‌ های کشور به شمار می رود
به گزارش زیست آنلاین، پارک جنگلی سرخه حصار با مساحتی به وسعت ۹۱۶۸ هکتار  در محدوده شرق تهران و در منطقه ۱۳ واقع شده است، تمام قسمت های این حوزه به غیر از بخش شمال شرقی، در سال ۱۳۵۸ تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. این سازمان، قسمتی از اراضی پارک را به عنوان پارک ملی اعلام نمود و بخشی از آن را نیز تحت عنوان محیط حفاظت شده معین کرد و ما بقی منطقه را در اختیار اهالی منطقه برای علوفه دامداری قرار داد.

پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهانمی توان گفت قدمت این منطقه به دوران قاجار می‌رسد، و به جهت آنکه یکی از قدیمی‌ ترین شکارگاه‌ های کشور به شمار میرود، منطقه ای کاملا شناخته شده است و از اهمیت خاصی برخوردار است.
اكوسيستم‌های طبيعی نادر و ارزشمندی نظیر استپی، بيشه‌ای، كوهستانی و دشتی در این منطقه یافت می شود و جنبه‌های زيبايی شناختی، بوم‌شناختی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و تفريحی بیشماری به این منطقه بخشیده است.


پوشش گیاهی و گونه های جانوری پارک جنگلی سرخع حصاراین حوزه به لحاظ جوامع گياهی متعددی که در خود جای داده است، منطقه ای بسیار غنی به شمار می رود و حتی تعدادی از گونه‌های استقرار یافته در این منطقه، تحت عنوان  گياهان نادر و در حال انقراض، به ثبت رسیده اند. لازم به ذکر است دیگر گونه های مستقر در این پارک نیز دارای ارزش های  فراوان اكولوژيكی، حفاظتی، دارويی و صنعتی هستند. 

طبیعت پارک ملی سرخه حصار


در این پارک گونه های متعدد و با اهمیتی نظیر لاک‌ پشت‌ مهمیزدار غربی، وجود دارد که گونه ای حفاظت شده به شمار میرود و IUCN  نیز آن را در طبقه‌ بندی‌ گونه های آسیب‌ پذیر قرار داده است اما گونه‌ شاخص‌ منطقه سرخه حصار، بزمجه‌ بیابانی‌ تعیین گردیده است. البته این نکته نیز قابل توجه است که به دلیل قرار گرفتن این منطقه در مسیر مهاجرت و وجود زیست بوم های مناسب و متفاوت، گونه‌ های‌ متنوعی‌ از پرندگان‌  نیز در زیستگاه های‌ مختلف‌ این پارک مشاهده‌ می‌ شوند. 

گونه جانوری پارک ملی سرخه حصار

 امکانات و مشکلات پارک جنگلی سرخه حصاردر حال حاضر این منطقه  بر روی عموم مردم باز است و به لحاظ امکانات متنوعی نظیر آبنمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، کمپ بازپروری معتادان، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک یکی از مراکز تفریحی خانواده‌ ها محسوب می شود.
از مشکلات مهم این منطقه می توان به شکار غیرمجاز، احداث راههای دسترسی متعدد، تعارض و تصرف پادگان ها و احداث میادین تیراندازی، ساخت وسازهای غیرمجاز اعضای تعاونی مسکن جهاد کشاورزی تحت عنوان شهرک زیتون، برگزاری مانورهای غیرمجاز در منطقه، حفر چاه های غیرمجاز در منطقه، تخریب حاصل از اجرای پروژه خط لوله انتقال مواد نفتی و احداث اتوبان شهید شوشتری ، ایجاد آتش سوزی عرصه های طبیعی و بکر، ورود دام و کوچ عشایر در فصل کوچ، تخلیه زباله در اطراف منطقه اشاره نمود.

https://zistonline.com/vdcfymde.w6dtxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما