تاریخ انتشار :جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 74258
زیست آنلاین: کیسه های پلاستیکی در مجاورت خوراکی های داغ و گرم از جمله آلاینده های اصلی بیماری زا محسوب می شوند و وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت کشور تا کنون هیچ محدودیتی برای توزیع پلاستیک در نانوایی ها و مواردی نظیر آن نداشته است.
متولی کاهش مصرف پلاستیک در کشور کیست
به گزارش زیست آنلاین، امیرحسن جعفری ورامینی به نیابت از دکتر علی پور، رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در نشست روز بدون پلاستیک که در سازمان میادین میوه و تره بار صادقیه برگزار شد،  بیان کرد: بر اساس مصوبه شورا، شهرداری تنها ملزم به جایگزینی پلاستیک های آسیب رسان بوده است و نه ملزم به حذف آن ها، بنابراین در این راستا مبحث کیسه های پارچه ای و پلاستیک های زیست تخریب پذیر از جمله راهکار های موجود، به شمار می رفت، از این رو شهرداری نیز با ارائه نایلکس های زیست تخریب پذیر و گیاهی، ۱۰۰ درصد اهداف مصوبه را اجرا نموده است.


جعفری ورامینی با اشاره به این که کیسه های پلاستیکی در مجاورت خوراکی های داغ و گرم از جمله آلاینده های اصلی بیماری زا به حساب می آیند، افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت کشور تا کنون هیچ محدودیتی برای توزیع پلاستیک در نانوایی ها و مواری نظیر آن نداشته است.


بر همین اساس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، همواره در تلاش بوده است تا حساسیت مردم را نسبت به عوامل مخرب و آسیب رسان پلاستیک برای سلامت مردم و محیط زیست برانگیزد و آگاهی عمومی را در راستای مزیت های کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی ارتقا دهد.
وی در ادامه افزود: در سالیان گذشته گودال هایی برای تخلیه زباله ایجاد شده بود که امروزه آن ها به شکل کوهی از زباله در آمده اند، بر همین اساس دو کارخانه بازیافت نخاله هر یک با ظرفیت یک میلیون تن در سال (در مجموع دو میلیون تن در سال) در مناطق آراد کوه و آبعلی اضافه شده است و در نظر دارد به بازیافت و جدا سازی زباله های ایجاد شده بپردازد که این امر در ظرف یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.


در ادامه مهندس جندقی، معاون خدمات شهری منطقه دو که به نیابت از آقای مهندس کشت پور، شهردار منطقه دو که در این نشست حضور داشت، با ذکر این نکته که  سالیانه میلیون ها دلار مواد نفتی برای تولید پلاستیک ها مصرف می شود گفت: بعد از ورود این مواد به چرخه محیط، هزینه های هنگفتی برای تجزیه آن ها مورد نیاز است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر آن، این ترکیبات سهم بسزایی در آلودگی دریاها و مسموم نمودن موجودات دریایی نیز دارند. 

نه به کیسه های پلاستیکی


در همین راستا به منظور کاهش مصرف پلاستیک، تا به حال بیش از ۵ هزار کیسه پارچه ای خریداری و توزیع شده است و در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی در پایان بیان کرد: همچنین سعی نموده ایم  به منظور افزایش اشتیاق مردم در مصرف کیسه های پارچه ای از جنس مناسب و طراحی زیبایی استفاده کنیم.
اما در نهایت باید گفت تمامی این موارد با همکاری و مشارکت مردم نتیجه بخش خواهد بود و بیشترین عامل تاثیر گذار در کاهش استفاده از پلاستیک، کاهش مصرف توسط مردم است.

https://zistonline.com/vdcfc0de.w6djtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما