تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 74235
زیست آنلاین:  پارک‌ملی کلاه‌قاضی به جهت برخورداری از تنوع بوم‌شناختی، حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از منابع ژنتیکی و بقای تعادل طبیعی از ارزش و اهمیت بخصوصی برخوردار است.
معرفی پارک‌ ملی کلاه‌ قاضی
به گزارش زیست آنلاین، پارک‌ ملی کلاه‌قاضی اصفهان یکی از آثار تاریخی ایران محسوب می شود که از زمان شاه عباس صفوی و بعد از آن، در دوره قاجاریه، از مناطق بخصوص و مهم شکار پادشاهان به شمار می رفت.

در سال ۱۳۴۶ این منطقه توسط شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید، تحت مناطق حفاظت‌شده قرار گرفت. اما پس از گذشت چند سال و با عبور از فراز و نشیب‌های بسیار، نهایتا این منطقه در تاریخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۲ به‌عنوان پارک‌ملی معرفی شد.

شرایط جغرافیایی پارک ملی کلاه‌قاضیپارک‌ملی و پناهگاه حیات‌ وحش کلاه‌ قاضی با مساحتی در حدود ۴۷,۲۶۲ هکتار در جنوب‌شرقی اصفهان قرار گرفته است. پناهگاه حیات‌ وحش کلاه‌ قاضی با مساحتی نزدیک به  ۳,۵۷۴ هکتار در درون این منطقه حفاظت شده، قرار گرفته است.
این منطقه متشکل از دو رشته کوه جنوبی و شمالی می باشد، که رشته کوه جنوبی کلاه قاضی و رشته کوه شمالی شیدان نام دارد، در میان این دو رشته کوه دشت های فراخ و زیبایی واقع شده است که بر زیبایی این منطقه می افزاید.

ویژگی های منطقه و  جاذبه‌های اکوتوریستی کلاه‌قاضی این منطقه به جهت برخورداری از تنوع بوم‌ شناختی، حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از منابع ژنتیکی و بقای تعادل طبیعی همچنین کاهش ناهنجاری‌ های حاصل از فعالیت صنایع و عوارض جمعیتی و دارا بودن  چشم‌انداز های زیبای نواحی کوهستانی و تپه ماهوری، گیاهان و گونه‌های متعدد حیات‌ وحش جانوری و استفاده‌های علمی، پژوهشی، اقتصادی و گردشگری از ارزش و اهمیت بخصوصی برخوردار است.
علاوه بر آن، چشمه‌های زیادی در دامنه‌های کوه های انی منطقه وجود دارد .
یکی دیگر از ویژگی های بارز این منطقه این است که در داخل پارک‌ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه‌قاضی هیچگونه سکونتگاه انسانی وجود ندارد.
رشته کوه های جنوبی و شمالی کلاه‌قاضی، ذخایر فسیلی  و گونه‌های گیاهی و جانوری  عامل جذب بسیاری از گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردان و محققان به شمار می آید.

گونه‌های گیاهی و جانوری تاکنون تعداد ۲۵۲ گونه گیاهی در این منطقه به ثبت رسیده است و پوشش گیاهی پارک‌ملی کلاه‌قاضی نیز علاوه بر پوشش گیاهی علفی، گونه‌های درختی و درختچه‌ای بیشماری را نیز شامل می شود.

پارک ملی کلاه قاضی


گونه های شاخص جانوری این منطقه کل و بز است که البته به دلیل برخورداری از دشت های وسیع این منطقه، آهو نیز در این حوزه یافت می شود. اما به طور کلی  تا کنون ۱۷ گونه پستاندار، ۴۴ گونه پرنده، ۱۱ گونه خزنده و یک گونه دوزیست در پارک‌ملی کلاه‌قاضی به ثبت رسیده است.
در در طرح سرشماری جمعیت وحوش انجام شده در اسفند ماه ۱۳۹۵، در این منطقه، دو هزار و ۸۰۲راس آهو،کل،بز،قوچ و میش سر شماری شدند . این منطقه با استقرار ۳۰محیط با ن و ۲۰دوربین مداربسته۲۴ساعته کنترل گشته بود.

تجهیزات و امکانات حفاظتی کلاه‌قاضیدر شمال غرب منطقه، سرمحیط‌بانی لاشتر واقع شده است. و وجود  پاسگاه های دیده‌بانی چشمه توتی، محیط‌بانی محمدآباد و پاسگاه و مرکز آموزش بازدیدکنندگان لاگور نیز بر امنیت این ناحیه افزوده است.

تعارضات و تهدیدهای منطقهاتوبان اصفهان- شهرضا از داخل این پارک‌ملی عبور می کند.
مجموعه معادن سنگ لاشتر در قسمت پناهگاه حیات‌وحش کلاه‌قاضی استقرار یافته است.
 در مراتع جنوب منطقه پروانه‌های چرا متعلق به عشایر جرقویه صادر شده است.
 

https://zistonline.com/vdcamun0.49nye15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما