تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 74059
زیست آنلاین:  انرژی برای زندگی تمام موجودات زنده ضروری و حیاتی است،  اما تامین انرژی  مورد نیاز بشر از منابع سوخت فسیلی  تجدیدناپذیر سبب شده است تا آسیب های جدی به محیط زیست وارد شود.   بنابراین انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک منبع مناسب و قابل بازگشت با حفظ ارزش های زیست محیطی می توانند به طور مداوم و پایدار مورد استفاده قرار گیرند.
ضرورت حرکت به سمت انرژی سبز
به گزارش زیست آنلاین، طبق گزارشات اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، برخی از منابع انرژی در یک دوره کوتاه قابل جایگزینی نیستند و بر همین اساس تحت عنوان منابع انرژی غیر قابل تجدید شناخته می شوند. این منابع  شامل سوختهای فسیلی مانند نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ می شوند و منابع محدودی دارند و در نهایت نیز از بین می روند. این در حالی است که این منابع مهمترین منابع تولید انرژی در حال حاضر هستند.

اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر در غلبه بر معضلات ‌زیست محیطیسوزاندن ذغال سنگ نیز یکی از علل اصلی آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه ای را شامل می شود، در نتیجه استفاده از سوخت های فسیلی تاثیراتی نظیر آلودگی، تغییرات آب و هوایی و نابودی  تنوع زیستی، برجای خواهد گذاشت.  فراوانی و هزینه کمتر این منابع انرژی  تنها مزایای انرژی های غیر قابل تجدید محسوب می شود. اما با احتساب هزینه های زیست محیطی آنها بی شک از مزایای آنها به مقدار قابل توجهی کاسته خواهد شد.

وضعیت تولیدی انرژی‌های تجدیدپذیر در جهانجدول زیر میزان انرژی سبز تولید شده حاصل از انرژی خورشیدی را در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد.
 

جدول تولید انرژی های تجدید پذیر 

همان طور که در این جدول مشخص است، کشور آلمان با ایجاد ظرفیتی نزدیک به ۳۳ مگاوات در صدر این جدول قرار گرفته است. در اواخر سال ۲۰۱۲، آلمان دارای بالاترین ظرفیت نیروگاه های خورشیدی فتوولتائیک در جهان شناخته شد  آلمان نیز در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ با رشد سالیانه ۲.۵-۳.۵ گیگاوات، ظرفیت کل تولید خود را به ۶۶ گیگاوات برساند.

ذکر این نکته ضروری است که ، با آنکه آلمان کشوري با موقعیت ایده آل جغرافیایی برای تولید انرژی خورشیدی نیست اما با سیاستگذاری درست دولت در حوزه انرژی های تجدید پذیر ، تولید  انرژی خورشیدی را تشویق کرد.


موفقیت آلمان سبب شد تا سایر کشورهای اروپایی نیز  با انگیزه های مشابه به توسعه انواع انرزی تجدیدپذیر بپردازند :
برای مثال ایتالیا در سال ۲۰۱۲ با نصب بیش از ۳. ۴ مگاوات انرژی خورشیدی، ظرفیت  خود را تا سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۶ مگاوات رساند. فرانسه، انگلیس، اسپانیا، یونان و بلغارستان نیز پیشرفت های مشابهی را به خود اختصاص دادند.


بر اساس آمار و گزارشات انتشار یافته، در سال ۲۰۱۵ در دنیا ۲۸۶  میلیارد دلار در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری شده است.
ایالات متحده آمریکا نیز، در سال ۲۰۱۶، توانست حدود ۱۰ درصد از کل مصرف انرژی و حدود ۱۵ درصد تولید برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین نماید. بر اساس آخرین مطالعات در سال ۲۰۱۸،  آلبانی، ایسلند و پاراگوئه اساسا تمام برق خود را از منابع تجدید پذیر تامین می کنند، (آلبانی و پاراگوئه ۱۰۰٪ از نیروگاه های برقابی، ایسلند ۷۲٪ برقآبی و ۲۸٪ زمین گرمایی). نروژ تقریبا تمام برق خود را از منابع تجدیدپذیر به دست می آورد (۹۷ درصد از نیروگاه های برقابی)

جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایرانایران اگر چه  یکی از مهمترین کشورهای جهان در خصوص تولید انرژی های تجدیدناپذیر است.  اما دارای موقعیت جغرافیایی و مناطق ایده آلی برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر نیز محسوب می شود، توجه به این حوزه در کشور ما نیز ایجاد  شده است. ایران توانسته است در طول مدت دو سال گذشته ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر خود  را به طور قابل توجهی توسعه دهد.
تشکیل ساتبا به عنوان نقطه عطفی در این زمینه توجه قابل توجهی به حوزه انرژی های تجدید پذیر و بهره وری آن ها بخشیده است .

با وجود آن که نظریات برخی از تحلیل گران، بر آن بود که برای دستیابی به توان تولید ۵ هزار مگاواتی مورد انتظار در برنامه ششم توسعه به تلاش و همکاری بیشتری نیاز است، ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در دی ماه ۱۳۹۴  به اهمیت جایگاه انرژی تجدید‌پذیر در ایران اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه قرار بر این است که حدود پنج هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدید‌پذیر را ارتقاء دهیم و افزود: برنامه‌های وزارت نیرو نیز مطابق با آنچه که در برنامه ششم آمده توسعه انرژی تجدید‌پذیر رسیدن به پایداری وتوسعه سبز است.
در ایران سرمایه  گذاری در انرژی های تجدیدپذیر به عهده بخش خصوصی است  و دولت حمایت خود را به صورت خرید برق با قیمتهای تضمینی اعمال میکند. ظرفیت نصب نیروگاه های تجدید پذیر در ابتدای سال ۱۳۹۵ توسط بخش خصوصی درحدود ۷۳مگاوات بوده است،  اما این مقدار درانتهای  سال ۹۶ به ۲۱۹مگاوات رسیده است.  علت این رشد فزاینده، تدوین و ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق براساس فرمولی بود که مزایای برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر در آن در نظر گرفته شده بود. متناسب بودن این نرخ برای انواع نیروگاه های تجدیدپذیراز دیدگاه توجیه مالی  و افزایش دوره خرید برق،  از جمله مهمترین دلائل اقبال بخش خصوصی به صنعت انرژی های تجدیدپذیر بود.

ترویج و گسترش استفاده از انرژی های تجدید پذیر و سبز یک امر ضروری و مهم در راستای دستیابی به توسعه کشور است و علاوه بر آن با توجه به آلودگی‌های مهم و بسیار زیست محیطی موجود در کشور ما، ضرورت استفاده هرچه بیشتر از انرژی های سبز محسوس است. و تنها راه دستیابی به توسعه پایدار کشور، سرلوحه قرار دادن استفاده از انرژی های پاک برای تمام فعالیت های کشور خواهد بود. در این راستا ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و پرداخت به موقع مبالغ برق خریداری شده از طرف دولت میتواند ازجمله موارد کلیدی برای گسترش این نوع انرزی ها در کشور باشد.

 

https://zistonline.com/vdceo78f.jh8eni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما