تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 74046
زیست آنلاین: پارک ملی گلستان که یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی زمین محسوب می شود، در حال حاضر در شرایط نامناسب مدیریتی حفاظتی قرار دارد.
وضعیت پارک ملی گلستان
به گزارش زیست آنلاین، پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان قدیمی‌ترین و بزرگ ترین پارک ملی طبیعی ثبت شده در کشور است که تحت حفاظت سازمان محیط زیست است و در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع شده است. این پارک در سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این پارک با مساحت نزدیک به ۹۲ هکتار، پناهگاهی مهمی برای حیات‌وحش است به طوری که در حدود ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، را در مساحتی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر مربع، خود جای داده است.
در سال‌های اخیر این پارک حفاظت شده ملی و طبیعی به دلیل کم توجهی‌های زیاد به حوزه محیط زیست با تخریب بیش از حد مواجه شد تا آنجا که حتی بحث واگذاری آن نیز به طور جدی مطرح گشت.
اما در آذر ماه ۱۳۹۶، سعید نمکی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، بحث واگذاری پارک را شایعه خواند و این موضوع را تکذیب کرد و از در نظر گرفتن بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای پارک ملی گلستان خبر داد.
وی افزود: بودجه نگهداری و حفاظت از پارک های ملی کشور در سال ۱۳۹۶ افزایش سه برابری داشته است. و با تخصیص اعتبار ۳۰میلیارد تومانی این پارک نیز موافقت شده است که قرار است اعتبار این بودجه از صندوقی که محل تجمیع یارانه‌ها به خصوص یارانه‌های انرژی به پارک‌ها اختصاص یابد.
او همچنین از ارائه طرحی در خصوص  پیشگیری از آتش سوزی‌های احتمالی  خبر داد و گفت،  در ماه های آینده این طرح توسط نصب سیستم‌های هشدار دهنده حرارتی به اجرا در خواهد آمد و  پارک ملی گلستان به یکی از پارک‌های پایلوت کشور تبدیل خواهد شد.
نمکی در آن زمان، همچنین یادآور شد که  به زودی،  حفاظت از پارک ملی گلستان تحت نظر مستقیم سازمان محیط زیست کشور قرار خواهد گرفت و مدیرکل محیط زیست استان گلستان به عنوان قائم مقام ویژه رئیس سازمان محیط زیست بر این پارک نظارت خواهد کرد.
 اما در خرداد ماه امسال، خبری مبنی بر کشف ۸ کیلوگرم گوشت حیوان شکار شده از منازل شکارچیان حاشیه پارک ملی گلستان، منتشر شد که نشان داد هنوز هم شکار در این منطقه اعمال می شود، 
به طوری که درجریان بازرسی  نیروهای یگان حفاظت محیط زیست از خانه های اطراف این منطقه، یک قبضه اسلحه غیرمجازتک لول، ۳۶۶ چاشنی فشنگ ساچمه ای، انواع فشنگ های چهارپاره، ساچمه ای، تک گلوله، جنگی کلاش، برنو، ۸۸ عدد فشنگ مشقی کلاش، پیمانه باروت، دستگاه چرخ گلوله ساز، دوربین چشمی،سه عدد دوربین تک چشمی اسلحه، ۱۹۶ عدد پوکه ساچمه ای کالیبر۱۲، کیسه آغشته به خون و حدود هشت کیلوگرم گوشت حیات وحش ضبط گردید.
به تازگی، مزدک دربیکی  دکترای محیط‌زیست در خصوص مناطق تحت حفاظت بیان کرد: این مناطق نظیر پارک ملی گلستان، جهان نما و سایر ذخیره گاه های جنگلی با تخریب، آتش سوزی و معضلات دیگری رو به رو هستند، از سوی دیگر کمبود امکانات و نیروهای حفاظتی، نظارتی و کنترلی نیز به طور جدی مطرح است.
وی با اشاره به افزایش تعرض به منابع ملی به بهانه توسعه در گلستان گفت:  تعرض و دست‌اندازی‌ها به منابع ملی گلستان را می‌توان از چند زاویه مورد بررسی قرار داد، برای مثال نوعی از آن ها تحت عنوان تعرض سکونتگاه‌های انسانی به اراضی ملی و دست‌اندازی به مناطق حفاظت شده و منابع ملی است و نوع دیگر این تعرض‌ها به بهانه توسعه کشاورزی، اقتصادی و گردشگری در اراضی ملی استان اتفاق می‌افتد و به بهانه توسعه تغییر کاربری انجام می‌شود.
نکته قابل توجه این است که این تغییرات  تنها در همان محدوده صورت نمی‌گیرد و پس از عبور از مرحله مجوز، برنامه‌های دیگری  نظیر واگذاری قسمتی از مناطق نیز مشاهده شده است.
به گفته امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، با  وجود ۱۲ پاسگاه (سه تا از آن‌ها به دلیل کمبود محیط‌بان تعطیل است.) هنوز حفاظت فیزیکی پارک ملی گلستان با مشکل رو به روست و تضمین شده نیست و همچنان عواملی نظیر وقوع تخلف صید و شکار در آن رخ میدهد.
وی همچنین اظهار کرد که بخشی از تغییرات در این منطقه، تحت تاثیر تغییر اقلیم بوده و تعرض به زیستگاه‌های گلستان را نسبت به سایر استان‌ها کمتر برشمرد. و افزود: علت خشکیدگی بسیاری از درخت های پارک ملی گلستان، عدم بارندگی مناسب در تابستان ۹۶ بوده است.
در آخر با توجه به نگران کننده بودن وضعیت تنوع زیستی، حیات وحش، گونه‌های جانوری، تالاب‌ها، تغییر کاربری‌ها در استان گلستان، امیدواریم با به کار گیری سیاست های درست و روی کار آمدن برنامه های حفاظتی در آینده نزدیک، این ذخیره گاه مهم و طبیعی به شرایط مطلوب دست پیدا کند.


 

https://zistonline.com/vdcaiwn0.49nyy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما