تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 69835
زیست آنلاین: توافق آب و هوایی پاریس که بالغ بر ۱۹۰ کشور جهان، آن را به تصویب رسانیده اند، اخیرا با اجرای سیاست های جدید کاخ سفید، مورد مخالفت قرار گرفت.
بررسی  لغو بودجه نظارت ناسا بر گازهای گلخانه ای توسط ترامپ
به گزارش زیست آنلاین، نشریه علمی Science در گزارشات خود بیان کرده بود دولت ترامپ به مانع بزرگی در اجرای یکی از برنامه های اقلیمی ناسا در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای تبدیل شده است. 
در واقع کاخ سفید تحت عنوان دلایلی به نام صرفه جویی و اولویت های مهم‌تر به لغو برنامه ناسا که  جهت بررسی و نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای طرح شده بود، پرداخت و اعلام کرد در آینده بودجه ای جهت نظارت دی اکسید کربن به ناسا پرداخت نخواهد کرد.
گزارشات نشریه علمی ساینس، همچنین با اشاره یه آن که این برنامه علمی، سالانه ۸ میلیون و ۳۶ هزار یورو هزینه داشت، اظهار کرد سیاست های جدید کاخ سفید آمریکا موجب لغو  "بودجه ده میلیون دلاری ناسا برای نظارت و بررسی تولید و انتشار گازهای دی‌اکسید کرین و متان" گشت.

می توان گفت، گازهای دی اکسید کربن و متان، از مهم ترین اجزای گازهای گلخانه ای به شمار می روند و نقش مهمی را در گرمایش کره زمین و تغییر اقلیم بر عهده دارند. بر طبق توافق جهانی آب و هوایی پاریس، موسوم به کاپ ۲۱ که تحت نظر سازمان ملل متحد به تصویب رسیده بود، تمامی کشورهای جهان نسبت به مهار  و کنترل روند گرمایش زمین متعهد شده اند.
بر همین اساس بنا بود، ناسا نیز به نظارت و بررسی میزان این گاز ها در جو زمین و شناسایی منابع انتشار آن ها پرداخته و در نهایت تهیه مدل هایی از جریان این نوع گازها در کره زمین  را تحت عنوان برنامه "سیستم نظارت بر کربن" به اجرا برساند و بر همین اساس کارشناسان و متخصصان ناسا، مدل های دقیقی نیز طراحی کرده بودند که با عدم همکاری دولت ترامپ، این طرح لغو شد.
بر اساس گزارشات، این اقدام دولت ترامپ و خروج  او از توافق آب و هوایی پاریس، برنامه ناسا را بطور نامحسوس از بین برد. 
البته لازم به ذکر است، دونالد ترامپ از ابتدا یکی از مخالفین توافق آب و هوایی پاریس موسوم به کاپ ۲۱ به شمار می رفت و حتی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری به خروج از این توافق اشاره مسقیم کرده بود و پس از پیروزی در انتخابات، وعده های خودش را عملی ساخت و فرمان خروج از این توافق جهانی را صادر نمود.
در حال حاضر، ناسا اعلام کرده است که به دلیل عدم دریافت بودجه علمی، برنامه "سیستم نظارت بر کربن" متوقف شده است. اما بر اساس آخرین گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی، از انتشار گاز دی‌اکسید کربن، به عنوان خطرناک‌ترین گاز گلخانه‌ای نام برده شده و ایالات متحده آمریکا نیز در صدر لیست کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان قرار گرفته است.
Phil Duffy، رئیس مرکز تحقیقات وودز کول در Falmouth ماساچوست در اردیبهشت ماه امسال اظهار کرد: که این تحقیق به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت، اما رهبری آن به اروپا منتقل خواهد شد.
و با اظهار امیدواری در بازیابی مجدد این طرح ها از سوی ناسا، بیان کرد: موضوع کاهش و نظارت بر کربن، در حال حاضر در ایالات متحده نباید بالاترین اولویت باشد اما این موضوع درمناطق دیگر از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و در نهایت افزود: با توجه به اهمیت تکنیک ها در این زمینه، اگر اجازه دهیم افراد دیگری این تکنولوژی را توسعه دهند، به سرعت می توانیم در مدیریت کاهش کربن در آینده، تاثیر گذار باشیم.
 

https://zistonline.com/vdcamani.49noe15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما