تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۳۷
کد مطلب : 66973
مدیر کل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه درباره روند اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست جلساتی با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم و خوشبختانه هماهنگی خوبی بین شیلات ومعاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و تاکنون بسیاری از مسائل را با یکدیگر انجام داده‌ایم.
تصویر فوک خزری روی کشتی‌های دریای خزر نقش می‌بندد
به گزارش زیست آنلاین، رضا شاهی‌فر در دومین روز کارگاه تخصصی محیط زیستی دریایی ونقش رسانه در تنویر افکار عمومی ضمن تشریح اقدامات محیط زیستی سازمان شیلات اظهار کرد: حفاظت و بهره برداری مسئولان از ذخایر آبزی از رویکردهای شیلات است همچنین توسعه مناطق تحت حفاظت با اعمال محدویت‌های مکانی زمانی و گونه‌ای و تلاش در کاهش صید ضمنی و دورریز به ویژه گونه‌های در معرض خطر از جمله مهمترین برنامه‌های شیلات طبق برنامه ششم توسعه است

وی افزود: بهبود کمی و کیفی  تکثیر و رهاسازی آبزیان، تسهیل تکثیر طبیعی آبزیان و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان از دیگر رویکردهای شیلات است.

شاهی فربا اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست است، گفت: یکی از وظایف مهم سازمان این است که مسوولیت دستگاه‌ها را در ارتباط با سیاست‌های کلی محیط زیست مشخص کند. ایجاد نظام یکپارچه محیط زیست و ایجاد حسابرسی محیط زیستی از جمله بندهای مورد تاکید سازمان شیلات است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات شیلات اظهار کرد: نصب مخازن جمع آوری روغن سوخت در بنادر ، همکاری در اجرای طرح‌های اقتضایی مقابله با آلودگی، اجرای مفاد کنوانسیون زیست محیطی از جمله کنواسیون به کارگیری مواد ضد خزه و اجرای بخش‌های مرتبط کنوانسیون مارپول از جمله برنامه‌های حفاظتی شیلات است.

مدیر کل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ادامه داد: جلوگیری از نشت مواد نفتی به هنگام سوختگیری در بنادر صیادی، الزام شناورها به تحویل زباله و استقرار سیستم دریافت و و دفع زباله از دیگر اقدامات حفاظتی شیلات است.

به گفته شاهی‌فر ایجاد زیست گاه‌های مصنوعی و پایش آنها در جنوب،  پایش صید ضمنی روش‌های صیادی  و تلاش برای کاهش آن از جمله کوسه ماهیان و لاکپشت‌ها مهمترین اقدامات سازمان شیلات در زمینه حفظ محیط زیست است.

صادقی - مسوول محیط زیست شرکت نفت فلات قاره - نیز با حضور در دومین روز کارگروه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی ضمن اشاره به اقدامات مقابلهای با آلودگی‌های دریایی در حوزه نفت اظهار کرد:  تهیه طرح‌های اقتضایی مقابله با آلودگی‌های نفتی برای کلیه اسکله‌های و سکوهای نفتی از مهمترین اقدامات در حوزه کنترل آلودگی‌های دریایی است.

وی افزود: اقدام برای تامین دو فروند شناور برای مقابله با آلودگی‌های نفتی وتامین تجهیزات کافی و متناسب برای مقابله با آلودگی نفتی از جمله برنامه ‌های ما است.

مسئول محیط زیست شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه حفاری یکی از موضوعاتی است که موجب آلایندگی می ‌شود گفت:‌۱۲ عدد دکل حفاری در مناطق عملیاتی وجود دارد که یکی در خارک در خشکی و مابقی در دریا فعال هستند. کلیه دکل‌ها در حال حاضر از گل‌های پایه آبی استفاده می‌کنند.

صادقی با اشاره به اقدامات مرتبط با حوزه محیط زیست گفت: نظارت  بر الزامات بر HFE در طرح‌های توسعه‌ای، احیای زیستگاه‌های تخریب شده مرجانی در منطقه خارک، پاکسازی خاک‌های آلوده و بازدیدهای زیست محیطی از اقدامات ما درحوزه محیط زیست است.

علیرضا خجسته - مدیر کل حفاظت و ایمنی سازمان  بنادر و دریانوردی کشور- در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس وظایف بین المللی موظف به اجرای سه تکلیف اصلی شامل ایمنی دریایی ، امنیت دریا و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتی‌ها و سکوها است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ایران به بیش از ۳۳ کنوانسیون بین المللی ملحق شده است، گفت: مهمترین این کنوانسیون‌ها، کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی ناشی از کشتی‌ها، کنوانسیون مارپل ، کنوانسیون جلوگیری از آلودگی نفتی ، کنوانسیون بین‌المللی مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی است.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود:  جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ایجاد صندوق بین‌المللی جبران خسارت آلودگی نفتی ، کنوانسیون کنترل آب توازن و رسوبات کشتی و کنوانسیون کنترل سیستم‌های مضر ضد خزه ملحق شده است.

خجسته با تاکید بر اینکه در حال حاضر قوانین و مقررات ملی و بین المللی در زمینه حفظ زیست دریایی داریم، گفت: نتیجه این مقررات برخورداری از کشتیرانی ایمن و دریایی پاک است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر ودریانوردی در زمینه حفظ محیط زیست دریایی اظهارکرد: ایجاد مراکز مقابله با آلودگی دریا در شمال و جنوب کشور، تجهیز بنادر به انواع تجهیزات مقابله با آلودگی دریایی ، اجرای عملیات پاکسازی و مقابله با آلودگی، برگزاری مانورهای ملی منطقه‌ای و استانی برای مقابله با آلودگی نفتی و ایجاد مراکز پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا در بنادر متعدد کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قانون ملی حفاظت ازدریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی در سال ۸۹ تصویب شده است که بر اساس آن آلوده‌کنندگان موظف به پرداخت هزینه‌های عملیات پاکسازی و هزینه‌های شیلاتی هستند همچنین طرح ملی آمادگی ، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در رودخانه‌های قابل کشتیرانی در سال ۹۱ به تصویب رسید.

صفری- مدیر عامل موسسه رده‌بندی ایرانیان- در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی اظهار کرد: حفظ محیط زیست یک اقدام پیشگیرانه است چون جبران خسارت‌های محیط زیستی در طول عمر یک انسان نیز ممکن نیست.

وی افزود:‌ سرمایه اصلی همه فعالیت‌های دریایی دریای پاک است. ۲میلیارد دلار میزان ارزش کار دریایی است. این درآمد از دریا ناشی می‌شود بنابراین اگر دریا غیرایمن یا غیر پاک باشد کسب این درآمد ممکن نخواهد بود.

صفری با تاکید برضرورت بررسی و شناخت عوامل زیست محیطی کلان در صنایع دریایی اظهار کرد: تخریب محیط زیست از طریق صید بی‌رویه، کاهش تنوع زیستی و از دست دادن گونه‌های حساس و کاهش ذخایر تجدیدپذیر و گسترش انواع آلودگی‌های محیط زیستی از جمله عواملی است که در حفاظت از دریا مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر عامل موسسه رده بندی ایرانیان گفت:  حوادث در دریا فراملی وغیر قابل جبران هستند بنابراین باید دنبال کنترل و مقابله با این حوادث باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: موسسات رده بندی یک بخش مستقل هستند که در قالب سمن فعالیت می‌کنند و برای کار خود دستور العمل و استاندارد دارند.  این موسسات در ابتدا باید قوانین خود را منتشر کنند تا از تطابق این قوانین با قوانین کنوانسیون‌های بین المللی اطمینان حاصل شود. حفاظت از محیط زیست از وظایف اصلی نهادهای رده بندی است که درمنشوراخلاقی و اهداف کیفی این موسسات لحاظ می شود و برای این کار برنامه‌های سالانه تدارک می‌بینند. توسعه روابط و تعاملات با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه امور دریایی از جمله اهداف سازمان رده‌بندی ایرانیان است.

صفری خواستار شد که سازمان حفاظت محیط زیست طبق استانداردهای بین‌المللی عمل کند و اگر گزارش عملکرد سازمان دراین دوره پربار است بتواند با کمک  موسسات رده بندی ایرانیان عملکرد خود را پررنگ‌تر کند.

 پروین فرشچی - معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست- در پایان این کارگاه از تفاهم سازمان محیط زیست و سازمان  بنادر و دریانوردی به منظور قرار دادن تصویر فوک خزری روی کشتی‌ها و شناورهای ایرانی خبر داد.

وی افزود: با هماهنگی مدیرعامل کشتیرانی ایران قرار شده تصویر فوک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر روی کشتی‌های ایرانی نقش ببند. این موضوع در حوزه منطقه‌ای بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و نشان‌دهنده اهمیت فوک خزری برای دولت جمهوری اسلامی ایران و توجه به مقوله محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، فرشچی در پایان اظهار کرد: درمرحله بعدی قصد داریم در جنوب کشور تصویر گونه‌های در حال انقراض را روی کشتی‌های قرار دهیم. این تصاویر به یک پیام محیط زیستی مزین خواهد بود.

 

https://zistonline.com/vdcaeoni.49ni015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما