تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : 65849
زیست آنلاین: زمانی که چین در حال تبدیل شدن به یکی از یزرگترین قطب های اقتصادی جهان بود، سلطه گری زبان انگلیسی بعنوان یک زبان در کسب و کار بین الملل به چالش کشیده شد. اما آیا این یک مانع محسوب شد؟ خیر، زیرا تفاوتی نمی کرد که شما به چه زبان بین المللی در کسب و کار خود صحبت کنید. بعضی ها تصور می کنند که ایده اقتصاد دورانی در زمان ترجمه این عبارت گم شده و به درستی درک نشده است. این تصور وجود دارد که این ایده تنها یک جنگ بین محیط زیستی ها و کمپانی ها است.
چطور بزرگترین افسانه های اقتصاد دورانی را باطل کنیم
به گزارش زیست آنلاین ،به نظر می رسد که در این جنگ یک طرف به دنبال حفاظت و توجه به محیط زیست است و طرف دیگر سود خود را اولویت قرار داده است.اما در حقیقت اقتصاد دورانی این دو مقوله را به هم متصل می کند و منافع زیست محیطی و اقتصادی خوبی به همراه دارد. حال به برخی تصورات نادرست و حقیقت آن ها در زمینه اقتصاد دورانی می پردازیم:
تصور: اقتصاد دورانی تنها تعریفی دیگر از بازیافت است
حقیقت: اقتصاد دورانی چیزی بیش از بازیافت است. اقتصاد خطی مواد را مورد استفاده قرار داده و در نهایت به دور می اندازد. اما اقتصاد دورانی به دنبال تمامی گزینه های موجود در این زنجیره است تا کمترین منابع در ابتدا مورد استفاده قرار گرفته و این منابع و مواد بیشترین میزان دوران را در اقتصاد داشته باشند و در نتیجه بیشترین ارزش افزوده در هنگام مصرف از آن ها استخراج شود و در نهایت محصولات دوباره احیا و یا بازیافت شوند. این بدان معنا است که محصولات باید بیشترین دوام را داشته و قابل تعمیر نیز باشند و در نتیجه بتوان به سادگی قطعه معیوب را جدا و بازیافت کرد.
تصور: تشویق مردم به استفاده دوباره و یا حفظ کالا برای مدت طولانی بازار را راکد کرده و سود را کاهش می دهد
حقیقت: در تمامی کشورها این مَثَل معروف وجود دارد که همیشه حق با مشتری است. بنابراین رضایت مشتری در اولویت فروش قرار دارد. در حال حاضر ما بسیار کوته فکرانه عمل می کنیم و محصولات را بدون در نظر گرفتن دوام تولید می کنیم که در کشور انگلستان سالانه منجر به ۴۰۰ میلیون پوند هزینه به خاطر استرداد کالا می شود. در اقتصاد دورانی مبنای تولید حفظ بلند مدت کالا توسط مشتری است. در نتیجه فرصت های کسب و کار در زمینه خدمات تعمیر و نگهداری ایجاد شده و وفاداری مشتری نیز بیشتر می شود.
یکی از این ایده ها در شرکت LG کره به اجرا در آمده است به این صورت که مشتریان این شرکت در صورت عیب دستگاه با شرکت تماس گرفته و یک تکنسین توسط شرکت به محل مشتری فرستاده می شود تا دستگاه را در محل تعمیر کند.
تصور: گرچه اقتصاد دورانی می تواند برای برخی سودمند باشد، اما تأثیر منفی بر تولید کنندگان دارد.
حقیقت: قیمت منابع طبیعی و مواد هر روز در حال افزایش و نوسان است. بازسازی و تولید دوباره منجر به کاهش نوسانات می شود. والتراستال، ایده پرداز اقتصاد دورانی اظهار داشت که:" اگر کسی به دنبال کارخانه تولید محصول از مواد خام برای ایجاد سود بود باید به وی گفت که کارخانه تولید محصول از مواد قابل بازیافت ۵ برابر سود بیشتری نسبت به کارخانه تولید با مواد خام دارد."
افزایش سرعت چرخه می تواند برای کارخانه های تولیدی از مواد خام نیز سودمند باشد. بعنوان نمونه شرکت رولزرویسبعنوان شرکت زمان سنج شناخته می شود و شرکت کاترپیلار نیز بعنوان بازوی بازسازی شناخته می شود.اخیراً شرکت جگوار لند روور نیز بخشی از طراحی خودروهای خود را بر اساس اصول بازیافت انجام داده است و ۵۰ درصد از آلومینیوم مورد نیاز این شرکت از مواد بازیافتی تهیه می شود. زیرا آلومینیوم فلزی با ارزش است و بازیافت آن بسیار مقرون به صرفه است.
تصور: اقتصاد دورانی تنها یک کلمه زیبا است که اخیراً ابداع شده است، اما صنعت کسب و کار برای چندین سال پابرجاست. پس چرا الان تغییر کنیم؟
حقیقت:ده سال پیش بود که ما فیلم ویدئو کرایه می کردیم و صفحات روزنامه را ورق می زدیم. اما الان ارتباطات زنده آنلاین و اخبار اینترنتی مد شده است. بسیاری از کسب و کارهایی که روزی بسیار بزرگ بودند با توسعه روندهای جدید از بین رفته و برخی دیگر بوجود آمده اند که نمونه ای از آن خرید اینترنتی و تکنولوژی دیجیتال است.کسب و کار مثل همیشه یک مسیر امن نیست. شرکت هایی که به جای آینده نگری به دنبال سودهای کوتاه مدت بودند در نهایت بهای آن را پرداخت کرده اند. هر چه یک کسب و کار سریع تر با شرایط امروزی وفق پیدا کند ریسک ورشکستگی آن کمتر است.
تصور: بالاترین اولویت در جهان اقتصاد و اشتغال است، بخصوص در زمان ریاضت
حقیقت: راه های زیادی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد. گرچه مسیرها متفاوت است، اما هدف نهایی یکسان است. اقتصاد و اشتغال نیز استثناء ندارند و رسیدن به این دو هدف می تواند از طریق توسعه اقتصاد دورانی محقق شود. در جهان می توان بازده منابع را به قدری افزایش داد که تا سال ۲۰۳۰ ۹/۲ هزار میلیارد دلار سود ایجاد شود و بازده سرمایه گذاری نیز به بیش از ۱۰ درصد برسد. در اقتصاد دورانی فرصت های شغلی بسیاری وجود دارد. شرکت های WRAP و Green Allianceاخیراً پیش بینی کرده اند که با توسعه بیشتر اقتصاد دورانی در انگلستان به تنهایی ۲۰۰ هار فرصت شغلی جدید افزوده خواهد شد. در گزارش اتاق بازرگانی جهان نیز گفته شده است که در صورت توسعه اقتصاد دورانی در اروپا بیش از نیم میلون فرصت شغلی جدید در بخش بازیافت ایجاد خواهد شد.
تصور: اگر محیط زیست در دستور کار است، آیا نباید تغییر اقلیم را در اولویت قرار دهیم؟
حقیقت: اقتصاد دورانی می تواند در مسیری طولانی منجر به کاهش انتشار کربن شود. بر اساس نتایج یک گزارش توسط شرکت کربن تراست، بازیافت و استفاده دوباره از مواد می تواند تا ۸۵ درصد انرژی کمتری نسبت به تولید ماده خام اولیه در صنعت مصرف کند و در مقیاس جهانی می تواند به طور سالانه از انتشار ۸۰۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن در اتمسفر جلوگیری کند. و بازیافت تنها یکی از بخش های اقتصاد دورانی محسوب می شود.در فاز اول طرح در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ شرکت WRAP به طور داوطلبانه به دنبال افزایش بازدهی منابع در بخش خواروبار بود که منجر به کاهش انتشار ۳/۳ میلیون تن کربن به اتمسفر شد. این میزان برابر با ۵۰۰ هزار بار پرواز یک هواپیما به دور کره زمین است.
بنابراین، ایده اقتصاد دورانی یک ایده کاملاً طرفدار محیط زیست و اقتصاد است، اما تنها در این نوع اقتصاد الگوی جریان مواد و از همه مهمتر الگوی مصرف تغییر خواهد کرد که منجر به کمترین دستورزی به منابع طبیعی و در نتیجه کمترین خروج آلاینده ها می شود./منبع: theguardian
 

https://zistonline.com/vdcb9wb0.rhbsapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما