تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۴
کد مطلب : 65748
زیست آنلاین ،کمپانی های تولید کننده سلول خورشیدی به دلیل افزایش هزینه تهیه مواد اولیه ناشی از کمبود مواد و کاهش سود حاشیه ای به شدت تحت فشار هستند.
کمپانی های سلول خورشیدی از کمبود مواد خام رنج می برند
به گزارش زیست آنلاین، قیمت پلی سیلیکون که یکی از مواد اولیه مورد نیاز مهم در صنعت تولید سلول  است، به دلیل از کار انداخته شدن چندین کارخانه در چین در طی ۴ ماه گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. در کنار این، با کاهش قیمت پنل های خورشیدی و افزایش هزینه تولید آن ها میزان درآمد تولید کنندگان چینی که بزرگترین تولید کننده سلول های خورشیدی است، به شدت کاهش می یابد.

مشکلات شرکت های تولید کننده سلول خورشیدیشرکت های تولید کننده ای همچون کانادین سولار و هانوها کیو سلز تاکنون گزارشاتی مبنی بر کاهش شدید سود ارائه کرده اند و سایر کمپانی ها نیز به احتمال زیاد تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. تمامی این مشکلات به دلیل کمبود تولید پلی سیلیکون در چین است. اگر قیمت این ماده کاهش نیابد سود حاشیه ای کارخانه ها به طور کامل حذف می شود.
بر اساس گزارشات تحلیل گر ارشد بلومبرگ، افزایش قیمت این ماده به خاطر مشکلات زیست محیطی بود که یکی از کارخانه های بزرگ پلی سیلیکون به خاطر وارد کردن فاضلاب ها به محیط زیست در چین بوجود آورده بود که در نتیجه آن، دولت چین تولید این کارخانه را متوقف ساخت.
علاوه بر این، شرکت های تولید کننده پلی سیلیکون به خاطره نگهداری های دوره ای دستگاه ها نیز در تابستان تولید را برای مدتی متوقف کرده بودند. شرکت های تولید کننده پنل خورشیدی این تغییرات را پیش بینی کرده بودند. اما افزایش قیمت به دلیل از کار انداختن تعداد زیادی از کارخانه های متالوژی سیلیکون در چین بود که توسط وزارت محیط زیست این کشور انجام گرفت. این کارخانه ها ماده خام اولیه سیلیکون مورد استفاده در پنل های خورشیدی را تهیه می کردند.
بر اساس گفته های شرکت گلف که یکی از شرکت های تولید کننده سلول خورشیدی است، این دو عامل منجر شد تا قیمت پلی سیلیکون از ۱۴ دلار به ۱۹ دلار افزایش یابد. هیچ یک از کارخانه ها پیش بینی چنین کمبود و در نتیجه افزایش قیمتی را نمی دادند. در نتیجه این افزایش قیمت حاشیه سود دومین شرکت بزرگ تولید کننده پنل های خورشیدی را از ۲/۲۴ درصد در تابستان به ۵/۱۷ درصد در پاییز کاهش داد که تغییر قابل ملاحظه ای است.
چالش هزینه در چهار سال پیش در جایی آغاز شد که دولت چین هزینه گمرک قابل توجهی را به شرکت های وارد کننده پلی سیلیکون مرغوب از آمریکا و کره جنوبی اعمال کرده و در نتیجه این شرکت ها مجبور شدند از پلی سیلیکون تولید داخل استفاده کنند.

پلی سیلیکون و سلول های خورشیدیپلی سیلیکون یک ماده نیمه هادی است که از سنگ کوارتز ساخته می شود. سنگ های کوارتز کانی های بسیار سختی هستند که در لایه بین ورقه های تکتونیک ایجاد می شوند. برخی از شرکت های چینی این سنگ را در کوره های بسیار بزرگ ذوب کرده و پلی سیلیکون تقریباً خالص را از آن استخراج می کنند. این پلی سیلیکون در مرحله بعد با تیغه های الماسه به صورت ورقه هایی بریده می شود و نور خورشید با تابش روی این ماده برق تولید می کند.

سیلیکون، ماده اولیه پنل خورشیدی
قیمت این ماده در سراسر دنیا و در طی زمان تغییر می کند. در اکتبر ۲۰۱۶ قیمت این ماده به ۸/۱۵ دلار بر کیلوگرم رسید که کمترین قیمت در این سال بود. اما قیمت این ماده در سال ۲۰۰۸ که زمان اوج صنعت سلول های خورشیدی بود نزدیک به ۴۷۵ دلار به ازای هر کیلوگرم بود که قیمت بسیار سرسام آوری است. بنابراین در طی زمان شرکت های تولید کننده تحت نوسانات قیمتی زیادی قرار دارند که حاشیه سود این شرکت ها را به نوسان می اندازد./منبع: renewableenergyworld

 

 

https://zistonline.com/vdcjoaem.uqeixzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما