تاریخ انتشار :شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۷
کد مطلب : 63496
زیست آنلاین:بازاریابی گیاهان دارویی پیچیدگی خاصی دارد که با سایر تولیدات دیگر متفاوت است
بازاری که از گیاهان دارویی گرفته می شود
 گیاهان دارویی باید فرایند های خاصی را طی کنند که بتوانند وارد بازار شوند زیرا این گیاهان خصوصیات منحصر به فردی دارند یکی از این خصوصیات فساد پذیری این گیاهان است برخی از این گیاهان دارویی خیلی  زود دچار فساد می شوند و برای رفع ان نیاز به خشک کردن انبار و روش های تبدیل دارند و هر کدام از این روش ها می تواند شغلی جدید را ایجاد کند و بازار این محصولات را رونق دهد .
فصلی بودن این گیاهان نیز مشکل دیگری است که بازار را با چالش روبرو می کند برخی از این گیاهان به صورت فصلی رشد می کنند این در حالی است که تقاضا برای آنها در همه سال وجود دارد .
اما حجم بالا و مشکل حمل و نقل برخی از گیاهان دارویی نیز برای خدوش مشکلاتی به همراه دارد که بازاریابی این گیاهان را به چالش می کشد. از سوی دیگر تولید گیاهان دارویی در مراتع، جنگلها، مزارع و باغهای کشور پراکنده است. و جمع اوری ان را دچار مشکل می کند . از سوی دیگر توجه جدی به این محصولات نمی شود و از آنجا که قسمت عمده ای از این محصولات برای تغذیه انسان و دام به کار می رود بنابر این بازار قوی در این زمینه وجود ندارد
در واقع تولید کنندگان گیاهان دارویی خانواده هایی هستند که در مراتع و جنگلها این گیاهان را کشت می کنند این افراد اولین حلقه زنجیره بازاریابی را تشکیل می دهند . مرحله دوم واسطه ها قرار د ارند که فعالیتهای گوناگون بازاریابی همچون حمل و نقل، جمع‏آوری، انبارداری، بسته‏بندی و مواردی از این قبیل را انجام می‏دهند.
متأسفانه در حال حاضر عمده گیاهان دارویی و محصولات فرعی صادراتی و یا مصرفی در داخل از جنگلها و مراتع برداشت می شود که به شدت غیر اصولی انجام می شود و نه تنها همین گیاهان را بلکه گونه های دیگر را نیز تخریب و از بین می برد
.در صورتی که اگر دولت برای این موضوع ارزش خاصی قائل شود و با کمک و بهره‌گیری از تکنولوژی و بازار اروپایی‌ها، و با چانه‌زنی‌های بین المللی می تواند از توان بالقوه کشورمان در تولید گیاهان دارویی استفاده کنیم وسبب شود  سهم بیشتری از بازار جهانی را بهن دست بیاوریم .  
    اما یکی از مشکلات اساسی بر سر راه صادرات برخی کالاهای کشاورزی، مشکل نبود تکنولوژی لازم برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی است. سال‌های سال است که خرما, چای و زعفران ایرانی به صورت فله‌ای صادر شده و نه تنها ارزش افزوده‌ای نصیب ایران نمی‌شود بلکه نام کالای مرغوب ایرانی نیز در تشویق مصرف کننده برای آشنایی هرچه بیشتر با کالاهای ایرانی روی هیچ بسته‌ای درج نمی‌شود. با وجود انکه شصت درصد تولید زعفران ایران در خراسان صورت می گیرد،  زعفران ایرانی مبدل به سافرون اسپانیایی شده و چای ایرانی هم سر از کارخانه‌های مدرن فرآوری چای درمی‌آورد و جالب است که همین چای به کشور خودمان هم صادر می‌شود و این چالش نبود فرآوری را در کشور ما به واضحی روشن می کند .

https://zistonline.com/vdch-kn-.23nxwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما