تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : 63250
*حسن ساعتچی کاشناس منابع آب انتقال آب یکی از مواردی است که بر سر آن بحث های زیادی وجود دارد اگر این انتقال آب با رعایت جنبه های اقتصادی رخ دهد و طرح توجیه اقتصادی داشته باشد می تواند در بر گیرنده منافع ملی باشد اما اگر این طرح نتواند به سر منزل مقصود برسد و برنامه های ابتدایی ان را پیاده کند نمی تواند طرح موفقی از آب در بیاید.
چالش بر سر مدیریت اب نه کمبود اب
 انتقال آب دریای خزر به سمنان یکی از برنامه هایی است که در این سالها مطرح شده است این طرح نیز اگر بتواند توجیه اقتصادی داشته باشد می تواند مفید واقع شود 
اما مشکلی که درایران با ان روبرو هستیم بیشتر مساله بهره برداری منابع آب و رعایت الگوی مصرف است تا کمبود آب. ر واقع باید مدیریت آب در حوزه اقتصاد مدیریت شود 
عده ای از کارشناسان معتقدند که مشکل آب تحت تاثیر تغییر اقلیمی قرار دارد و مدیریت منابع آب تحت تاثیر آن قرار دارد و به همین دلیل مساله آب را امنیتی می کنند مانند اولتیماتوم یک ماهه اولتیماتوم یک ماهه برای نهایی شدن مجوز انتقال آب دریای خزر ! 
با تأیید شورای امنیت ملی کشور، طرح انتقال آب دریای خزر کلنگ می خورد و بالتبع آنچه که ملاک و مد نظر کارشناسی مجموعه کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، زیر دست و پای اقدامات مأمورین اجرای بحران امنیتی له می شود و آنچه که به صورت واضح و شفاف در برابر چشمان آحاد ملت اتفاق می افتد، نابودی پوشش گیاهی یا همان عناصر دارای ظرفیت تقابل با تغییرات اقلیمی است.
با چنین طرح مهمی نه م شود صریح موافقت کرد  و نه می توان آن را کامل رد کرد زیرا تهیه طرح و آنالیز ان نیاز به بحث کارشناسی مفصل دارد از یک سو نمی توان به اجرای چنین طرحی امید داشت زیرا هزینه های سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل خواهد کرد و در صورت عدم موفقیت این مردم هستند که متضرر می شوند و از سوی دیگر مشکل کمبود آب شرب استان سمنان را نمی توان به حال خود رها کرد و باید این مساله حل شود . اما می توان کارهای دیگری در این خصوص انجام شود و بخش کشاورزیاین استان را مدیریت کرد زیرا اینجا مدیریت منابع آب معنا پیدا می کند زیرا چه لزومی دارد که در یک استان با کمبود منابع آب بحث کشاورزی سنت گسترش پیدا کند 
طرح انتقال آب باید  براساس ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مورد مطالعه قرار گیرد و اگر انتقال آب منطبق با موازین امکان سنجی و درج محاسبات اقتصادی، دارای صرفه اقتصادی لازم بود، چرا باید فرایند اجرای یک فعالیت اقتصادی را در کشور با موانع موهوم مواجه کنیم.
اما اگر طرح انتقال اب از دریای خزر توجیه اقتصادی نداشته باشد، اجرای چنین طرحی به معنی اقدام بر خلاف مصالح ملی خواهد بود !امنیتی کردن یک کار اقتصادی و سیاسی کردن یک کاری که با تعیین سیاست اجرایی، به طور اجتناب ناپذیر هزینه ملی در پی دارد و منافع ملی در بر نخواهد داشت.

https://zistonline.com/vdcfx0dv.w6dmtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما