تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 63178
امروزه یکی از چالشهای عمده بشر, تولید انرژی بدون آلوده کردن محیط زیست و همچنین حفظ ذخائر آبی می باشد .
 تکنولوژی نوین تامین برق
به گزارش زیست آنلاین، امروزه یکی از چالشهای عمده بشر, تولید انرژی بدون آلوده کردن محیط زیست و همچنین حفظ ذخائر آبی می باشد .

روشهای مختلفی برای تامین برق وجود دارد از جمله :

نیروگاه برق حرارتی

نیروگاه سیکل ترکیبی

نیروگاه زمین گرمایی

نیروگاه برق آبی

نیروگاه خورشیدی

نیروگاه بادی

نیروگاه زباله سوز

و غیره

همه اینها نیاز به سرمایه گذاری کلان دارند. آنهایی که دی اکسید کربن تولید می کنند نیاز به سرمایه گذاری کمتر و آنها که تجدیدپذیر می باشند گران هستند .

به عنوان مثال اگر نیازمند به ۲۰۰ مگاوات ساعت برق باشیم , حداقل بایستی ۲۲۰ مگاوات ساعت برق تولید کنیم تا بتوانیم ۲۰۰ مگاوات ساعت برق را به دست مصرف کننده برسانیم ( تلفات انتقال ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است )

تولید برق و انتقال آن

سرمایه مورد نیاز برای تولید ۲۰۰ مگاوات ساعت برق  حداقل سرمایه مورد نیاز برای احداث چنین نیروگاهی از ۱۱۰ الی ۲۲۰ میلیون دلار بسته به نوع نیروگاه می باشد. این مبلغ جدای از هزینه مورد نیاز برای تعمیرات و نگهداری نیروگاه  ( و همچنین سوخت برای نیروگاههای فسیلی ) می باشد .

تاثیرات یک نمونه نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی گازسوز  مصرف ۶۶۰۰۰ متر مکعب گاز در یک ساعت در صورت دارا بودن شرایط استانداردتولید حدود ۲۰۰ تن گازهای گلخانه ای در هر ساعت (حدود حداقل ۱۲۰ تن دی اکسید کربن)

مصرف ۴۴۰ متر مکعب آب در ساعت 

در تکنولوژی نوین تامین برق , ضمن اینکه هیچ گونه نیازی به سرمایه گذاری از طرف دولت نمی باشد در همان ابتدای کار ۱۰ درصد صرفه جویی صورت می گیرد . ( بدلیل عدم وجود تلفات )در این تکنولوژی از تکنیک مهندسی مدیریت مصرف و افزایش بهره وری انرژی استفاده شده است .

به عنوان مثال اگر برای تامین ۲۰۰ مگاوات ساعت برق بایستی یک نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی احداث کنیم در این روش ضمن کاهش ۲۰۰ مگاوات ساعت برق از نیاز به تولید ۲۲۰ مگاوات ساعت برق جلوگیری نموده ایم .

 در صورت استفاده از این تکنیک برای کاهش ۲۰۰ مگاوات ساعت مصرف برق  , ضمن جلوگیری از تولید حداقل ۱۲۰ تن دی اکسید کربن در ساعت از مصرف ۶۶۰۰۰ متر مکعب گاز در نیروگاه گازی در یک ساعت جلوگیری به عمل می آید .

با توجه به میزان مصرف برق در کشور و همچنین افزایش سالانه آن , می توان این تکنیک را برای کاهش ۲ تا ۳ هزار مگاوات در مراحل ابتدایی و تا ۱۰۰۰۰ مگاوات برای مراحل بعدی اجرایی نمود. این روش آسان ترین راه برای عبور از پیک مصرف برق می باشد.

مجددا"  تاکید می گردد این تکنیک هیچگونه بار مالی برای دولت ندارد.

 دلیل مظلوم واقع شدن تکنیک مهندسی مدیریت مصرف دولت برق تولید شده را از کیلوواتی ۹۰۰ ریال تا ۹۰۰۰ ریال خریداری می نماید ( نیروگاه گازی تا تجدید پذیر) . ولی برای تامین نیازهای برق کشور از طریق تکنولوژی فوق هیچگونه تمایلی ندارد و تصمیمی نگرفته است .

نکته اصلی اینجا است چرا وزارت نیرو حاضر است برق تولیدی از نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک را کیلوواتی ۸۰۰۰ ریال بخرد ولی حاضر نیست برای برق مدیریت شده بهایی بپردازد ؟

با استفاده از تکنولوژی فوق می توان به راحتی , در کوتاهترین زمان ممکن و بدون نیاز به یک دلار سرمایه گذاری مصرف برق را مدیریت نمود و در قدم اول ۱۰۰۰ مگاوات برق برای کشور تامین نمود ولی این مهم یک پیش نیاز دارد : تمایل مدیریت کشور به افزایش بهره وری , بهینه سازی و قبول اینکه تکنولوژی فوق برق مورد نیاز را برای کشور تامین می کند لذا بایستی برای آن قیمت گذاری نمود .

امیدواریم طرح فوق مورد بررسی مدیران اجرایی کشور قرار گیرد و همانگونه که برای برق تولید شده قیمت گذاری می نمایند , برای برق مدیریت شده نیز ارزش قائل شوند .

* زیست آنلاین

https://zistonline.com/vdcevz8p.jh8xfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما