تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : 62705
زیست انلاین : توفان‌های گردوغبار محور مطالعات بسیاری بوده است و پژوهش های زیادی در مورد علت و چگونگی به وجود امدن آن و راههای مقابله با آن بیان شده است و بسیاری از محققان در جاهای مختلف دنیا طرح ها و برنامه های خود را برای مقابله با این ریزگردها ارائه می کنند
مالچ باشی mnf روشی نو برای کاهش گرد و غبار و ایجاد شغل
 

در جدیدترین مقاله که پژوهشگران چینی با همکاری محققان ایرانی منتشر کرده‌اند، با استفاده از داده‌های مختلف محیطی، به این نتیجه رسیده‌اند که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ پدیده توفان گردوغبار ۵۰ بار تکرار شده است. بر اساس این پژوهش، منابع توفان گردوغبار عبارتند از: شش منطقه در سوریه ، ۱۰ منطقه در عراق (حدود ۱۶ درصد خاک آن کشور و در حوزه رودهای دجله و فرات)، دو منطقه در اردن، چهار منطقه در عربستان سعودی و سه عرصه در ایران (تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه در غرب و دشت سیستان در شرق.

کاشت نهال یکی از راههای مقابله با این بحران ها است با وجود بحران بى آبى در كشور و خشك شدن آبهاى زيرزمينى بنظر ميرسد كاشت نهال در مكانهاى بحرانى و فوق بحرانى توليد ريزگرد و گرد و خاك صحيح نیست.

زیرا هر نهال مخصوص بيابان مانند طاغ در ماه ٨٠ ليتر آب نياز دارد اگر در هر هكتار ٢٠٠ نهال كاشته شود، در هر يكماه براى آبيارى يك هكتار ١٦٠٠٠ ليتر آب نياز است اين در حالى هست كه نهالهاى كاشته شده ٣ سال ابيارى دستى نياز دارند كه ميشود صدها ميليون ليتر اب،

اما یکی از راههای متدواول مبارزه با این گرد و غبارها مالچ پاشی است .از مدت ها پیش پژوهشگران ایرانی مالچی را ساخته و آن را طراحی کرده اند که نام آن را مالچ ارگانیک گذاشته اند .سازندگان این مالچ که آن را اولین مالچ طبیعی دنیا می دانند می گویند این مالچ نه تنها نه‌تنها هيچ‌يک از معايب مالچ‌هاي نفتي را ندارد بلکه با توجه به بحران کم‌آبي کشور، افزايش دماي جوي و ... راهکاري عالي براي پيشگيري از آلودگي روزافزون هوا به‌واسطه ريز گردها مي‌باشد.

 

 این مالچ که مالچ MNF نام دارد محاسن زیادی دارد که گروه علمی زبده ای پشت آن قرار گرفته اند . مالچ طبيعي (MNF) از مواد معدني و کاملا طبيعي و الياف طبيعي همخوان با محيط‌زيست تشکيل‌شده است که داراي خصوصيات زیادی است .

مقاوم در برابر بادهاي شديد، مقاوم در برابر عوامل جوي مانند گرما و سرما،  مقاوم در برابر آب باران،  جذب ١٠٠ آب باران و هدايت آن به زمين‌هاي تحت پوشش، حفظ رطوبت خاک،   اجازه دادن به رويش گياهان و جوانه‌ها، به دليل دارا بودن الياف طبيعي براثر ترک خوردن، از بدنه اصلي جدا نمي‌شود.

متخصصان ساخت این مالچ مدعی هستند این مالچ هيچ‌گاه تبديل به پودر نمي‌شودو عمر بالای ۵ سال دارد. این مالچ به علت طبيعي بودن، هيچ‌گونه زياني براي محيط‌زيست و جانداران آن منطقه نخواهد داشت.

این گروه از محققان معتقدند به دليل روشن بودن رنگ اين محصول گرماي کمتري به خود جذب کرده و باعث نگه‌داشتن رطوبت بيشتري مي‌شود و نسبت به مالچ های دیگر آب کمتری مصرف می کند .

نکته مهم و قابل ذکر درباره مالچ طبیعی MNF این است که این مالچ قابلیت این را دارد که همزمان به مقدار معقول می‌توان بذر گیاهان مختلف نیز با آن پاشیده شود چرا که قابلیت این مالچ در بخش کشاورزی این است که باعث استحکام بیشتر بذر، جوانه و نهال می‌شود و با باد کنده نمی‌شوند.  از دیگر خصوصیت های مالچ طبیعی MNF این است که مانند نگهدارنده عمل می‌کند و به دلیل اینکه رطوبت را خوب در خود حفظ می‌کند نیاز به آبیاری ابتدایی ندارد. مالچ MNF قابلیت تردد وسایل نقلیه به صورت محدود و احشام و البته انسان‌ها را به صورت غیر محدود دارا می‌باشد.

 مالچ طبیعی از مواد طبيعي و موجود در سطح زمين تهيه مي‌شود و پس از ترکيب با آب برخلاف مالچ‌های نفتی و پلیمری، خطرهاي زيست‌محيطي ندارد. ميزان تجزيه‌پذيري يا هوازدگي مالچ طبيعي به‌مراتب کندتر از مالچ‌هاي نفتي است و با توجه به‌سختي و ماندگاري خوب، مي‌تواند نقش مالچ پوششی را در سطح ماسه‌هاي روان يا ساير اراضي حساس به فرسايش بادي ايفا کند. مالچ طبيعي (MNF) در مقايسه با مالچ‌هاي ديگر هزينه‌ي کمتري داشته و همچنين بازدهي صد در صد آن در مکان‌هايي که تابه‌حال اجراشده است ضريب اطمينان آن را بالا مي‌برد. گونه‌هاي گياهي ماسه رست نيز قادرند به‌راحتي سله‌ِ ايجادشده براثر پوشش مالچ طبيعي را خرد کنند و به رشد خود ادامه دهند.

در واقع مالچ طبيعى MNF سه هدف رو دنبال ميكند

١- مديريت آب

٢- مقابله با ريزگرد و تثبيت شنهاى روان

۳-رونق كشاورزى و ايجاد كار

زیست انلاین - امید کشمیری مبدع مالچ mnf

https://zistonline.com/vdcjiaem.uqe8yzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

بحث بر سر کیفیت و بازاریابی نیستاز لحاظ اقتصادی یک طرح باید توجیه داشته باشد. لطفا شرکت تولید کننده در مورد این سئولات پاسخ دهندقیمت هر کیلو مالچ طبیعی چقدر است برای مالچ پاشی در هر هکتار چقدر نیاز استبعد از چند سال باید دوباره مالچ پاشی کرد