تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : 62646
یک نماینده مجلس برای حفظ محیط زیست تاکید می کند

مالیات سبز شرط لازم است اما کافی نیست

زیست انلاین :مالیات سبز در بسیاری از کشورها اجباری است و در واقع این مالیات به ان دسته ار فعالیت های عمرانی و تولیدی و خدماتی وارد می شود که به محیط زیست لطمه وارد می کند و این گروه از صنایع ملزم به پرداخت مالیات سبز می شوند .
مالیات سبز شرط لازم است اما کافی نیست
 

علی اکبری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با زیست انلاین با بیان اینکه منابع حاصل از اخذ مالیات سبز برای احیا و جبران خسارات‌های وارد به محیط‌زیست هزینه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به آزمایشی بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت به دنبال ارائه لایحه قانون دائمی است که برای این منظور، موادی در مورد مالیات سبز را اضافه خواهد کرد.

وی در ادامه می افزاید: پیش از این سازمان محیط زیست بررسی های بر روی ان انجام داده است که به سازمان اموز مالیاتی ارائه شده بود و در حال حاضر در مجلس روی آن بحث می کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون مالیات سبز به صورت آزمایشی اجرا می شد معتقد است که باید این مساله به صورت قانون در بیاید تا همه ملزم به حفظ محیط زیست باشند. البته بحث تشویقی آن نیز باید مد نظر قرار گیرد که در لایحه هوای پاک مطرح شده است.

این نماینده مجلس معتقد است که جرایم محیط زیستی می تواند تا حدودی نقش بازدارندگی داشته باشندشرط لازم است  اما کافی نیست   اما مساله اینجا است که راه حل اصلی نیستند .در واقع اگر رعایت استانداردهای لازم در همه بخش ها مد نظر قرار گیرد آنوقت است که می توانیم امید داشته باشیم که می توانیم نقش مهمی در حفظ محیط زیست ایفا کنیم . در واقع با رعایت استانداردها حین انجام فعالیت‌های عمرانی، تولیدی، خدماتی، ساختمانی، انرژی و صنعتی و اجباری شدن آنها توسعه زندگی خطرساز نخواهد بود.

اکبری در ادامه می گوید : اگر توسعه و استاندارد با هم اتفاق بیفتند باعث امنیت،رفاه و بهبود زندگی می شود . اما متاسفانه ما توسعه داریم اما مشکلی که با آن روبرو هستیم استاندارد است و همین عدم رعایت استانداردها است که مشکلات زیست محیطی مانند خشک شدن دریاجه ارومیه،آلودگی هوا و ریزگردها را رقم می زند .

وی در ادامه می افزاید : تاریخ انقضا برای کالاهای مختلف صنعتی و توایدی رعایت نمی شود و همین دلیلی می شود که در فرایند توسعه اتفاقاتی رخ دهد که بعدها قابل جبران نیست . در حالی که توسعه باید همراه با استانداردها به پیش برود اما از آنجا که نه مردم و نه دولت تلاش نمی کنند که استانداردها را رعایت کنند با مشکلات خصوصا در حوزه محیط زیست روبرو هستیم .

وی به ضرورت مالیات سبز اشاره می کند و می گوید : دو تا سه برابر بیش از توان اکولوژیک در بخش های مختلف محیط زیست بارگذاری شده است و به همین دلیل توان محیطی ظرفیت اینهمه بار را ندارد این در حالی است که تعادل بخشی بین منابع و مصارف با توجه به ظرفیت طبیعی کشور ضروری است.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح می کند :مالیات سبز در این میان می تواند نقش بازدارندگی داشته باشد در واقع کسی که محیط زیست را تخریب می کند باید هزینه آن را هم بپردازد. .در کشورهای دیگر این هزینه آنقدر بالا است که برای کارخانه ها و شرکت هایب که تخلف نمی کنند اصلا به صرفه نیست و به همین دلیل ترجیح می دهد مشکل آلاینده ها را برطرف کند تا اینکه بخواهد مالیات بدهد  اما مشکل اینجا است که در کشور ما هزینه تخریب محیط زیست انقدر پایین است که برای متخلف صرفه اقتصادی دارد و افراد حاضرند هزینه تخلف را بپردازند تا به هدفشان برسند.

وی یادآور شد :هم اکنون افراد در ساخت و سازها تخلف می کنند و هزینه آن را در کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت می کنند ،اراضی منابع طبیعی تصرف می شود اما کمی بعد با یک جریمه تثبیت می شود . خودروها بدون استاندارد تولید می شوندو با یک جریمه کوچک می توانند سود سرشاری را برای خودشان داشته باشند و دهها نمونه دیگر . در واقع وقتی می توانیم بگوییم توسعه پایدار داریم که قوانینی منطبق بر استاندارد اجرا شود که در حال حاضر رعایت نمی شود.

https://zistonline.com/vdcd9909.yt0xo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما