تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۲۲
کد مطلب : 62632
برخی کارشناسان معتقدند

مالیات سبز مالیاتی با دو چهره است

زیست آنلاین :مالیات سبز دو گروه را در بر می گیرد صنایعی که آلایندگی زیاد دارند مالیات سبز باید بپردازند و صنایعی که در راستای محیط زیست حرکت می کنند شامل تخفیف می شوند.
مالیات سبز مالیاتی با دو چهره است

مرتضی منصوری کارشناس محیط زیست در گفت و گو با زیست آنلاین تاکید می کند :مالیات سبز را می توانیم به عنوان ابزار اقتصادی مبتنی بر بازار بدانیم که در واقع نقش کاتالیزور را ایفا می کند و رفتار تولید کننده  ومصرف کننده را اصلاح می کند . عمده نقشی که این مالیات می تواند انجام دهد کاهش آلودگی هوا است اما در زمینه های دیگر هم می تواند موثر باشد.
وی با تاکید بر اینکه خیلی بهتر است که در حوزه محیط زیست به جای تکیه به راه حل های فنی راه اقتصادی برای حل آن پیدا کنیم در ادامه می گوید :افرادی که تولیداتشان با محیط زیست همراستا است باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند و فقط نباید صنایعی که آلایندگی زیاد دارند مالیات سبز گرفته شود.
این کارشناس محیط زیست  در ادامه می گوید : اگر بخواهیم اصول مدیریت محیط زیست کشور را مورد بررسی قرار دهیم مالیات سبز را یکی از این اصول در نظر بگیریم . وی با اشاره به مفاد این ماده می گوید مالیات سبز دو وجه دارد تولیداتی که باید مالیات بدهندو تولیداتی که همراستا با محیط زیست هستند و باید از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند.
وی با گله از درآمدهای حاصل از مالیات سبز می گوید:روند هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از مالیات به طور کلی دارای اشکالات است،برخی از دوستان معتقدند که این بودجه باید به صندوق ملی محیط زیست وارد شود اما منطقی این است که این مالیات باید به خزانه کل کشور واریز شود و از آنجا به بخش های مختلف تزریق شود .
وی در ادامه تاکید می کند : اگر بخواهیم توسعه پایدار و تولید پایدار داشته باشیم باید سهم بیشتری از بودجه را به محیط زیست اختصاص دهیم .
عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس دهم نیزدر گفت و گو با زیست انلاین در مورد گنجاندن مالیات سبز در لایحه مالیات بر ارزش افزوده می گوید : اگر مساله مالیات سبز درست اجرایی شود  می تواند تاثیر به سزایی در شرایط زیست محیطی داشته باشد زیرا متاسفانه این گروه از قوانین از ضمانت های اجرایی قوی برخوردار نیستند و از سوی دستگاههای اجرایی به درستی پیاده نمی شوند.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد : به دلیل بالا بودن صنایع آلاینده اکوسیستم کلان کشور در حال تخریب است و در این میان این مالیات سبز است که می تواند نقش مهمی رادر این میان ایفا کند . زیرا مالیات سبز در واحدهای تولیدی اعمال می شود که آلایندگی بیشتری را ایجاد می کنند و مالیات سبز می تواند آنها را مجبور به کاهش سطح آلایندگیشان کند .
در کنار این ، مالیات سبز می تواند  تحقق توسعه پایدار و حفظ شرایط مناسب به لحاظ زیست‌محیطی را نیز فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه قوانین تشویقی و تنبیهی می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشند در ادامه می گوید:این اقدامات هر چند کم می تواند زمینه کاهش آلایندگی را فراهم کند ،از این رو این نوع بهینه‌سازی و استانداردسازی در راستای کاهش آلودگی حتی به میزان کم هم موثر خواهد بود.این قانون نباید به خودی خود رها شود و باید قوانینی در مورد کسانی که از مالیات سبز فرار می کنند گذاشته شود . عکس این ماجرا نیز صادق است و صنایعی که از این مالیات حمایت می کنند باید مورد حمایت قرار گیرند .

https://zistonline.com/vdcirqaq.t1arp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما