تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 62541
در بررسی علل عدم تمایل به سبز کردن محیط ها عنوان شد

استانداردسازی ها هیچ امتیازی به حساب نمی آید

استاندارد سازی ساختمان های سبز هیچ امتیازی به سازندگان آنها نمی دهد و همین هم شاید دلیل اصلی عدم رقبت برای سبز کردن محصولات و خدمات سبزباشدحمیدناصری مدیر انجمن مدیریت سبز ایران این موضوع را با زیست آنلاین در میان می گذارد.
استانداردسازی ها هیچ امتیازی به حساب نمی آید
*انجمن سبز در واقع در راستای حفظ محیط زیست تشکیل شده است کمی بیشتر از فعالیت های این انجمن  برای زیست آنلاین توضیح می دهید ؟

انجمن مدیریت سبز ایران در واقع انجمنی غیر دولتی و غیر انتفاعی است و حدود ۱۰ سال است در حال فعالیت است .عمده فعالیت این انجمن ارائه خدمات به سازمان‌های تولیدی و خدماتی برای ارائه محصولات و خدمات برتر و سازگار با قوانین و ویژگی‌های زیست‌محیطی است ، تا بتواند در این راه به توسعه صنعتی همگام با مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی و اجتماعی کمک کند.

این انجمن در راستای گسترش رویکرد مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی همگرا با مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی و هم‌چنین امکان استفاده از تجربه های موفق ،به شرکت های متقاضی مشاوره می دهد .

از سوی دیگر این شرکت با موسسات بین المللی در سراسر جهان نیز ارتباط دارد و این ارتباط هم به این دلیل است که دانش مدیریت سبز را توسعه دهد و بتواند تجربیات موفق جهانی را به داخل کشور منتقل کند.

*عمده فعالیت این انجمن چیست و روی چه پروژه هایی کار انجام می دهد؟

مدیریت سبز ، دفتر کار سبز ، مدیریت انرژی ، هتل سبز ، نشان بلوغ HSE ، نشان محصول سبز ، پروژه های سبز EAST، توانمند سازی منابع انسانی، بیمارستان سبزو.... در حوزه کار ما قرار می گیرد. بحث های مرتبط با نگهداشت محیط زیست برای ما بسیار اهمیت دارند و در لیست خدمات ما قرار دارند .

باید به این نکته تاکید کنیم که کاهش آلاینده های زیست محیطی و گلخانه ای خیلی مهم است و در دنیا به آن به صورت جدی پرداخته می شود .انجمن سبز برای آنکه بتواند از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کند و با بنیاد جهانی انرژی در کشورهای اروپایی نیز فعالیت همکاری دارد و به تبادل تجربیات خود با کشورهای پیشرفته می پردازد .

در واقع مهمترین بخش فعالیت انجمن ارائه خدمات کارشناسی مدیریت سبز به سازمان های کشور به منظور پایداری فضای سبز و یکپارچه سازی زیست محیطی است. در کنار این، فعالیت های دیگری مانند انتشار کتاب و برگزاری همایش و کنفرانس را نیزانجام می دهد.  بحث های مرتبط با پسماندهای صنعتی,کاهش پسماندهای صنعتی، نشان محصول سبز و ارزیابی برای گواهی بیمارستان سبز، ساختمان سبز، هتل های سبز ، دانشگاه سبز نیز از جمله مواردی است که در این انجمن به آن پرداخته می شود.

*منظورتان از اینها چیست مثلا اگر کسی بخواهد دفترش دفتر سبز شود باید چه کار کند ؟

دفتر کار سبز یعنی اینکه مجموعه چک لیست هایی که مربوط به دفاتر سبز است را در اختیار متقاضی قرار می دهیم یعنی شرایط ایمنی بهداشت و زیست میطی استاندارد را برایشان طراحی می کنیم تا آلایندگی هایشان کاهش پیدا کند  

*سبز بودن به چه مفهوم است ؟

سبز بودن از بحث توسعه پایدار می آید توسعه پایدار یعنی منابع موجودی که برای یک فعالیت انجام می شود یا برنامه ای مصرف می شود که مشکلات زیست محیطی کاهش پیدا کند و  نیاز آیندگان در این منابع پیش بینی می شود. در واقع منظور این است که در مصرف منابع  اصراف نشود واز منظر اقتصادی، اجتماعی،کار شرایط مطلوبی را پیدا کند. وقتی ما می گوییم هتل سبز در مدل هتل سبز مدل هایی را مشخص کرده اند که تمام آلاینده هایی که در یک هتل مطرح است پیش بینی شود و از بین برود .

مثلا برق مورد استفاده در این هتل ها باعث ایجاد co۲می شود. کاغذ ، پسماندهای خشک و تر هر کدام به یک نحو باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شوند . تمام این موارد مورد بررسی قرار می گیرد و مدل ارزیابی ترسیم می شود تا ایجاد هر کدام از این موارد کاهش پیدا کند و شرایط بهینه شود .

در یک دفتر کار تمام  استانداردهای موجود در آن دفتر ارزیابی می شود که چطور مصرف کاغذ کاهش پیدا کند. کامپیوترها و درجه روشنایی آنها چگونه باشد. تولید برق در این دفاتر چطور انجام شود. چطور شرایط آسایش افراد و مصرف گاز در آنجا به حداقل برسد. در حوزه انرژی ، آب ، پسماند، رفتارها و اجرای فعالیت ها برنامه ارائه می دهد و در نهایت با اندازه گیری شاخصه های آن مشخص می کنیم این دفتر به اهداف زیست محیطی دست پیدا کرده است یا نه .

*بیشترین صنفی که به سمت سبز کردن محیطشان حرکت کرده اند کدام گروهها بوده اند؟

در مورد سبز کردن محیط قوانینی در کشور هست که باید رعایت شود . از سوی دیگر یک سری الزامات بین المللی نیز وجود دارد که می تواند در راستای سبز بودن کمک کند .هتل ها و برخی از ساختمان سازان سعی می کنند قوانین سبز را در کار خود به کار ببندند . به طور مثال اینکه هتل ها به سمت سبز بودن حرکت کنند این جزو مواردی است که به صورت قانون در بین هتلداران در آمده است و هتل های معتبر ایران بیشتر گواهی هتل سبز را دریافت کرده اند  . بیمارستان ها کمتر در این مسیر حرکت کرده اند . در مورد شهرداری می توانیم بگوییم باید این نهاد در این خصوص پیش قدم می شد زیرا خود شهرداری در شهری مثل تهران بیش از هزار متر مربع دفتر دارد که باید سبز می شد اما این اتفاق رخ نداده است.

 

*چرا این استقبال کمرنگ است ؟

مشکل اینجا است که از سطوح بالاتر حمایتی صورت نمی گیرد و برای سبز کردن محیط هیچ امتیازی برای شرکت ها و موسساتی که در این راستا حرکت می کنند قائل نیستند . هر چند گواهی سبز برای خیلی از شرکت ها و موسسات اعتبار به حساب می آید و تا به حال شرکت هایی زیادی برای سبز شدن به این انجمن مراجعه کرده اند .

حالا اگر در کشور فردی دفتر کارش را ،یا هتل و بیمارستان را سبز کند شامل تشویق یا امتیاز هم می شود ؟

در ایران قوانینی برای تشویق این گروه از افراد وجود ندارد اما در دنیا این قوانین وجود دارد .اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در سطح بین المللی هتل ها و  بیمارستان های سبز دارای اعتبار هستند و اگر هتلی سبز معرفی شود از نظر صنعت توریسم دارای امتیاز می شود و شرکت هایی که جهانگردها را به کشوری وارد می کنند یکی از فاکتورهایشان برای انتخاب هتل سبز بودن آن است.

 

*در مورد ساختمان سبز نیز اوضاع همینطور است ؟

دقیقا همینگونه است ساختمان های سبز ۶۰ درصد از مصارف انرژی را به خودشان اختصاص میدهند و اگر در این خصوص قوانینی وضع می شد، می توانست صرفه جویی درستی در این خصوص صورت بگیرد. امروزه فقط در کشور ما موضوع برچسب انرژی مطرح است  و زمینه های دیگر به فراموشی سپرده شده است اما نکته جالب اینکه در اصفهان و کاشان مردم بدون اینکه حمایتی از سوی شهرداری و یا ارگان های دیگر داشته باشند استقبال زیادی از بحث ساختمان های سبز کرده اند . در واقع می توانیم بگوییم ما در سطح اجرا و عملیات مشکلی نداریم بلکه مشکل در سطح سیاست گذاری و مدیریت بالادستی است

*حوزه ای که به آن مشغول هستید چه ارتباطی با ارگانیک دارد ؟

وقتی صحبت از محصولات ارگانیک می شود بحث بهداشت مواد غذایی مطرح است و معنا و مفهوم آن هم این است که محصول غذایی ایمن امی شود که آلاینده ها و مشکلات زیست محیطی آن به حداقل برسد و تحت کنترل باشد.

حالا شما وقتی می خواهید یک محصول ارگانیک تولید کنید باید در محیط و شرایطی این ماده غذایی رشد پیدا کند که محیط نیز عاری از آلودگی باشد. یعنی شرایط تولیدش، ساختمانش،تاسیسات ساختمانش، سبز باشد تا به این محصول سبز بگوییم. یعنی ساختمان، مصارف انرژی ،مصارف آب،کنترل پسماندها و کنترل ضایعات آن مورد بررسی قرار بگیرد و تغییرات محیط زیستی و شرایط کشت و همه مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار بگیرد تا محصول سالمی تولید شود.

مثلا شما گلاب و عرقیات گیاهی  را تصور کنید که قرار است به صورت ارگانیک تولید می شود اگر بنا باشد مصرف انرژی، مصرف آب و مشکلاتی که برای محیط زیست ایجاد می کند بیشتر از فایده ای باشد که ارگانیک بودنش ایجاد می کند فقط می توان گفت ارگانیک است اما سبز نیست و اگر بخواهد در این حیطه جای بگیرد و در بحث توسعه پایدار جا بگیرد باید اصولی را رعایت کند.

 

*یعنی به نظر شما محصول ارگانیک با سبز متفاوت است ؟

وقتی می گوییم سبز یعنی اینکه شرایط زیست محیطی در تولید یک محصول دخیل شده است و به محیط اجتماعی، امنیت بهداشتی و شرایط ایمنی کار توجه شده است. اما وقتی ارگانیک تولید کنیم اما پسماندهایش را وارد محیط کنیم آلودگی بیولوژیکی ایجاد کنیم دیگر این محصول سبز نیست و وقتی تولید سبز کنار آن وجود داشته باشد مسولیت اجتماعی در کنار آن قرار گرفته است.  در همه دنیا هم این موضوع رایج است یعنی در کنار تولید هر محصول سعی می شود وسایل جانبی آن نیز بهداشتی باشد تا در کنار محیط زیست اثرات اجتماعی اش هم مد نظر قرار بگیرد . در صورتی که تمام فرایند به همین ترتیب پیش برود مصرف کننده نیز اعتماد بیشتری به محصول پیدا می کند و محصول سبز نامیده می شود.

 

*گواهی هایی که صادر می کنید گواهی ایرانی است یا از شرکت های گواهی دهنده خارجی نیز مجوز داریم ؟

گواهی هایی که صادر می شود ارزیابی هایش مورد تایید انجمن سبز اروپا است زیرا تمام فرایند کار که در ایران انجام می شود با همان شرایطی است که در آنجا انجام می شود در ایران نیز اجرا می شودبه همین دلیل انجمن مدیریت سبز ایران گواهی هایش مورد تایید انجمن مدیریت اروپا است.

 

https://zistonline.com/vdchzmn-.23nikdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما