تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۱۶
کد مطلب : 61252
به گفته مدیر کل دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفتن مقوله اقتصاد سبز در بند هشتم سیاست‌های کلی محیط زیست نظام جمهوری اسلامی سرآغاز خوبی برای ورود به برنامه‌های اقتصاد سبز به عنوان کلید دستیابی به توسعه پایداردر سطوح مختلف است.
تاکید بر اقتصاد سبز در سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی/ سهم تنها نیم درصدی اقتصاد سبز از اقتصادکشور
زهرا جواهریان، صاحب‌نظر حوزه اقتصاد  سبز و مدیر کل دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست درگفت‌وگو با سایت زیست آنلاین درباره چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه پایدار و اقتصاد سبز توضیح می‌دهد: بحث اقتصاد سبز از سال ۲۰۱۲ و در ریو +۲۰ در دنیا باز شده است؛ موضوعی که پیش تر از آن به عنوان رشد سبز و اقتصاد کم کربن از آن یاد می شد اما اکنون با عنوان اقتصاد سبز به کار می‌رود و به دنبال رشد اقتصادی همراه با عدالت و رفاه اجتماعی درکنار حفظ محیط زیست است و پیوند اقتصاد و محیط زیست را مطرح می‌کند. به بیان دیگر دراقتصاد سبز تاکید می‌شود که منابع دستیابی به رشد اقتصادی محدودند و باید برای نسل بعد از ما نیز باقی بمانند.


جواهریان تاکید می‌کند: در حقیقت اقتصاد سبز را کلید دستیابی به توسعه پایدار عنوان کرده اند به این ترتیب کشورها باید در کنار مقوله رشد، به مساله محیط زیست نیز توجه کنند زیرا بدون حفظ منابع رشد اقتصادی را تنها در کوتاه مدت خواهیم داشت.


این صاحب‌نظر حوزه اقتصاد سبز با بیان اینکه یکی از اصول اقتصاد سبز ایجاد مشاغل سبز است، می‌گوید: مشاغل سبز مشاغلی هستند که از دید سازمان جهانی کارجزو مشاغل شایسته باشند یعنی پایدار، دارای تامین اجتماعی،‌ برخوردار از اصول بهداشت حرفه‌ای و دارای درآمد کافی باشند و کمترین تاثیر را بر محیط زیست بگذارند و آلودگی کمتری داشته باشند. دراین راستا برنامه‌های سازمان محیط زیست شامل دو بخش است یکی تشویق و حمایت از ایجاد و گسترش مشاغل سبز ازجمله کشاورزی ارگانیک، بازیافت و زنبورداری تا سهم اقتصاد سبز را که امروز تنها نیم درصد است از اقتصاد کشور افزایش دهیم و بخش دیگر اینکه شغل ‌های موجود را سبز کنیم یعنی تغییراتی در فرایند کار ایجاد کنیم تا مشاغل به سمت سبز شدن پیش روند. به عنوان نمونه یک تعمیرکار خودرو می‌تواند از آموزش‌ها و سیستم‌هایی برخوردار شود تا به ایجاد تغییراتی درکار خود در راستای اقتصاد سبز بپردازد.


مدیر کل دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست می‌افزاید: دراین راستا سال‌هاست سازمان محیط زیست درکنار برپایی نمایشگاه محیط زیست جشنواره صنعت سبز را برگزار می‌کند و هرسال برگزیدگان سبز دارد و صنایع سبزرا  را مورد تقدیر قرار می‌دهد.


وی درباره ضرورت اشاعه فرهنگ توسعه پایدار و اقتصاد سبز تاکید می‌کند: یکی از اصول ۱۱گانه اقتصاد سبز، آموزش است که درسطوح تصمیم‌گیران، جوامع محلی و آموزش و پرورش به ویژه بخش فنی و حرفه‌ای مطرح می‌شود و ازجمله دراین راستا دفتر آموزش سازمان محیط زیست پیگیر ورود مباحث محیط زیست و معرفی مشاغل سبزبه کتاب‌های درسی است.


جواهریان می‌افزاید: همچنین به دنبال ارائه مفهوم دانشگاه سبز و اجرای دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع هستیم.
این صاحب‌نظر حوزه اقتصاد سبز می‌گوید: یکی از دستاوردهای ما اختصاص بند هشتم سیاست‌های کلی محیط زیست نظام جمهوری اسلامی به گسترش اقتصاد سبز است و پرداختن به این مهم درسیاست‌های کلان می‌تواند سرآغازی برای طراحی برنامه‌های مختلف در سطوح گوناگون باشد. اکنون بخش خصوصی و وزارت اقتصاد و دارایی نیز کمیته اقتصاد سبز را راه‌اندازی کرده‌اند و همکاری‌های خوبی درحال شکل‌گیری است.


مدیر کل دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست به تدوین شاخص‌های ملی توسعه پایدار اشاره می‌کند و می‌افزاید: اهداف توسعه پایدار (SDG) مجموعه‌ای از اهداف هستند که به آینده مربوط می‌شوند. این اهداف توسط سازمان ملل تعریف شده‌اند و به عنوان اهداف جهانی برای توسعه پایدار ترویج شده‌اند و به جای اهداف توسعه هزاره که در پایان سال ۲۰۱۵ منقضی شد، جایگزین شدند و از سال۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ اجرا می‌شوند. کمیته ملی توسعه پایدار که دبیرخانه آن درسازمان حفاظت محیط زیست تحقق اهداف توسعه پایدار را دنبال می‌کند. دراین راستا ۱۷ کمیته تخصصی شکل گرفته که ساختارسازی شده‌اند و اکنون درمرحله تدوین شاخص‌های ملی توسعه پایدار هستیم.

 

وی درباره چشم‌انداز توسعه پایدار توضیح می‌دهد: چشم‌انداز بلند مدت ما درافق ۱۴۰۴ برخورداری ایران از سلامت و بهره‌مندی از محیط زیست سالم و درافق ۲۰۳۰ رفتن به سمت پایداری است به گونه‌ای که ضمن مصرف، نیاز نسل آینده را به مخاطره نیندازیم و به سمت پایداری منابع محیط زیست پیش برویم. درافق کوتاه مدت نیز به دنبال ورود به برنامه ششم و وارد کردن نهادهای مدنی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی به اقتصاد سبز و توسعه پایدار هستیم و معتقدیم رسیدن به اهداف بلند این حوزه نیازمند عزم ملی و هماهنگی کشوری است.

https://zistonline.com/vdcf00dv.w6dytagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما