تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۲
کد مطلب : 58525
مسأله حفاظت از محیط زیست یکی از موضوعات مهم در جهان معاصر است. بهدلیل افزایش جمعیت در جهان، بشر برای ادامه زندگی خود مجبور است هر چه بیشتر و بهنحو احسن از طبیعت استفاده کند.
به گزارش زیست آنلاین افزایش نگرانی های زیست محیطی در دهه اخیر به علت افزایش عناصر سنگین در محیط منجر به وضع قوانین در مورد پسماند های خطرناکی که حاوی عناصر سنگین هستند، از قبیل باتری های مصرف شده و سایر مواردی که به محیط عناصر سنگین وارد می کنند در جهان شده است.باتری های محتوی مواد سمی مانند کادمیوم ، سرب ، نیکل ،جیوه ، روی و غیره هستند. برخی از این عناصر از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن میشود و برخی دیگر از طریق زنجیره غذایی جذب بدن می شود که میزان جذب بستگی به نوع فلز دارد .

اثر مخرب باتری بر محیط زیست

اثرات فلزات سنگین بر بدنانسان از طریق زنجیره غذایی و بلع مستقیم، در معرض این مواد سمی قرار میگیرد. به طور مثال ورود کادمیوم به بدن باعث بیماری ایتای ایتای و سرب مشکلاتی از قبیل جلوگیری از تولید هم در خون شده  و باعث کم خونی می شود انهدام باتری های مصرف شده همراه با پسماند های جامد شهری باعث آغشته شدن پسماند های دفع شده در لندفیل به فلزات سنگین می شود و شیرابه خروجی از اینگونه لندفیل ها مملو از فلزات سنگین میباشد و یا اینکه اگر اینگونه پسماند ها به منظور تهیه کپوست استفاده شوند بدلیل دارا بودن عناصر سنگین در ترکیبات خود کیفیت کمپوست تولیدی را پایین می آورد.  

باتری مصرف شده پسماندی خطرناک استدر کشورهای پیشرفته باتری های مصرف شده بعنوان پسماند های خطرناک محسوب میشوند و به همین دلیل آژانس های حفاظت محیط زیست آمریکا نیز به بازیافت باتری های مصرف شده توجه کرده و آنها را بعنوان زائدات خطرناک دسته بندی کرده است. در اروپا نیز چندین آیین نامه در مورد تولید،بهره برداری،بازیافت و دفع باتری های مصرف شده برای کنترل آنها آورده شده است. درصد عمده فلزات سنگین موجود در کمپوست ایران را می توان در ضعف مدیریت پسماند دانست . بررسی تاثیر باتری های مصرف شده بر روی کیفیت کمپوست حاکی از آن است نیکل بیشترین سهم را نسبت به سایر عناصر دارد . علت آن است که بیشترین باتری مصرف شده در ایران باتری نوع نیکل-کادمیوم میباشد. خاصیت سمی و خطرناک ناشی ازمصرف این باتری ها در حال حاضر در مجامع بین الملل به طور کامل بررسی و شناخته شده است. امید است تولید  این باتری ها در آینده محدود و ممنوع شود.    

پسماند باتری

روش های کاهش خطرات باتری·       طراحی باتری ها به گونه ای انجام شود که طول عمرشان افزایش پیدا کند.

·        جداسازی باتری های مصرف شده و سایر اشیاء در محل تولید زباله از مواد آلی که ۷۰ درصد پسماند های ورودی را تشکیل میدهند.

·        ارائه روش ها و برنامه هایی برای برای جمع آوری باتری ها( فروشنده در صورت پس گرفتن باتری های مصرف شده ، باتری جدید را در اختیار خریدار قرار دهند.). در ایران باید سیستم مدیریت زباله تدبیری برای تحویل زباله های خطرناک که باتری نیز جزو آن ها می شود بیندیشد و از طرفی نیز فرهنگ تفکیک زباله تقویت شود.

·        تولید و وارد کردن باتری های که برای محیط زیست خطر کمتری دارد.

·        تولید و وارد کردن باتری هایی که قابل شارژ هستند.

·        استفاده از انرژی خورشیدی.

https://zistonline.com/vdcenn8n.jh8vwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما