تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 553
یک پیشرفت متحول کننده فناورانه که نوید بخش افزودن ارتفاع بلندترین ساختمانهای جهان تا دوبرابر است، توسط محققان حوزه آسانسور در فنلاند بدست آمده است.
ارتفاع بلندترین آسمانخراشها ۲ برابر می‌شود
به گزارش زیست  به نقل از مهر ساخت یک طناب فیبر کربنی ابر قوی ساخت آسانسور در آسمانخراشها را متحول خواهد کرد. این ابر طناب قرار است به زودی جایگزین کابلهای فولادی شود که امروزه در ساخت آسانسورها کاربرد دارد.

این طناب که توسط شرکت فنلاندی آسانسون Kone ساخته شده می تواند طول یک محور آسانسور را بیشتر از یک کیلومتر افزایش دهد. درحال حاضر بزرگترین ساختمان جهان برج الخلیفه دبی است که طول آن کمتر از یک کیلومتر (۸۲۸ متر) است.

براساس ادعای این شرکت فنلاندی، این طناب از ظرفیت متحول کردن خط افق آسمان در تمام شهرهای دنیا برخوردار است و این امکان را فراهم می کند که ساختمانهایی بلند در شهرها ساخته شود و ساختمانها پاسخگوی جمعیت درحال رشد شهری باشند.

آنتونی وود معمار و مدیر اجرایی شورای ساختمانهای بلند و مسکن شهری در آمریکا با استقبال از این پیشرفت، گفت: این پیشرفت در رابطه با یکی از عوامل محدود کننده ساختمان سازی قابل توجه است. براساس این پیشرفت فناورانه آسانسورها می توانند در ارتفاعی کار کنند که طناب فولادی نمی تواند از آن پشتیبانی کند. آنچه بیشتر مرا هیجان زده کرده کارایی این ابرطناب است نه ارتفاع بلند ساختمانهایی که قرار است براساس این فناوری ساخته شود.

قدرت طناب فیبر کربنی شرکت Kone با قدرت کابلهای فولادی برابری می کند اما از آنها سبک تر است، با افزایش ارتفاع ساختمانها باید طنابهای بلندتری برای آسانسورهای آن به کار رود و این امر امنیت آسانسور را کاهش می دهد.

در ارتفاع ۵۰۰ متری محور آسانسور به سه چهارم انرژی برای حرکت آسانسور نیاز دارد که این انرژی وزن کابلها را نیز درگیر می کند. این ارتفاع نهایت ارتفاع کاربردی محسوب می شود و اگر کابل فولاد بلندتر شود امنیت آسانسور کمتر می شود.

این طناب فیبر کربن می تواند وزن کابل را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. در یک آسانسور ۴۰۰ متری وزن کابل فولادی تقریبا ۱۹ تن است اما براساس اظهارات جانس دو جونگ مدیر محصولات و فناوری این شرکت فنلاندی، طناب فیبر کربن در چنین ارتفاعی اندکی بیش از ۱۰ تن وزن خواهد داشت.

استفاده از این طناب مصرف انرژی آسانسور را نیز کاهش می دهد.

براساس پیش بینی سازمان ملل تا سال ۲۰۵۰ هفت نفر از هر ۱۰ نفر در سیاره زمین در شهرها زندگی می کنند و ساختمانهای بلند و آسمانخراشها یکی از راه های حل مشکل تقاضای رو به رشد مسکن و ادارات است.

https://zistonline.com/vdcgrw9n4ak9n.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما