تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : 55
روسیه رسما به پروتکل الحاقی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر دربرابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی ( تهران ) پیوست.
پیوستن روسیه به پروتکل الحاقی کنوانسیون محیط زیست خزر
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا ، ˈمحمد جواد محمدی زادهˈ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این پروتکل الحاقی که روز پنجشنبه در محل این سازمان برگزارشد اظهار داشت: در جریان برگزاری چهارمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تهران در آذرماه ۱۳۹۱ (دسامبر ۲۰۱۲) با شرکت وزراء و معاونین وزرای محیط زیست کشورهای عضو این کنوانسیون در شهر مسکو، متن پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی مورد تصویب کشورهای عضو قرار گرفت و سایر کشورهای عضو نیز متعهد شدند حداکثر ظرف مدت شش ماه پروتکل الحاقی را امضا کنند.

وی افزود: این پروتکل دومین پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران است که توسط کشورها به نتیجه می رسد پیش از این نیز پروتکل آمادگی واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلوگی نفتی در سومین نشست کشورهای عضو، مورد تأیید و امضا قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اهداف پروتکل را کاهش آلودگی دریای خزر ناشی از منابع مستقر در خشکی دانست و ادامه داد: ورود چنین آلودگی هایی به دریا عمدتا از طریق رودخانه ها صورت می گیرد.

به گفته محمدی زاده هدف دیگر پروتکل پیشگیری و کاهش و تا حد امکان از میان بردن آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی است تا اینکه محیط زیست دریایی دریای خزر از لحاظ زیست محیطی سالم شده و حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این کنوانسیون کشورهای ساحلی منطقه برای حفظ محیط زیست دریای خزر در زمینه جلوگیری کاهش و کنترل آلودگی جلوگیری از ورود، کنترل و از بین بردن گونه های مهاجم که حفاظت و نگهداری و احیای منابع ضد دریایی مثل مناطق ساحلی نوسانات سطح آب دریای خزر ارزیابی زیست محیطی پایش و ... همکاری خواهند کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعضی از کشورها از جمله ایران و ترکمنستان با اختیاراتی که داشتند، درمسکو پروتکل را امضاء کردند اما برخی کشورها تشریفات قانونی دارند که ۲ روز پیش وزیر قزاقستان این پروتکل را امضا کردند وامروز هم نماینده رسمی کشور روسیه به عنوان چهارمین کشور حوزه دریای خزر این پروتکل را امضاء کردند.

معاون وزیر محیط زیست روسیه نیز دراین مراسم گفت: روسیه همیشه به تعهدات کنوانسیون حمایت از محیط زیست دریای خزر ( تهران ) پایبند است ومانند ۵ کشور عضو برای حفاظت از دریای خزر تلاش می کند.

نیکلای پوپوف تاکیدکرد : تمامی این کنوانسیون ها در حکم یک قانون هستندو ما در روسیه برای محیط زیست به ویژه محیط زیست دریای خزر اهمیت خاصی قائل هستیم و این توجه علاوه بر دولت روسیه از سوی ارگانها و سازمانهای غیر دولتی دوستدار محیط زیست این کشور نیز مورد تاکید است

https://zistonline.com/vdcfa.dtww6dtiig.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما