تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 532
یک گروه محقق از دانشگاه واشنتگن لامپهای ال ایی دی ارزان قیمت و سبزتر ساختند که دیگر وابسته به عناصر کمیاب زمین نیست.
لامپهای ال ایی دی ارزان و دوستدار محیط زیست تولید می‌شوند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر لامپهای ال ایی دی از نظر مصرف انرژی و عمر بسیار با صرفه تر از همتایان قدیمی خود هستند که نور را با استفاده از گرما ساطع می کردند، اما در عین حال این لامپها بسیار گران قیمت تر هستند.

علت اصلی گرانی لامپهای ال ایی دی استفاده از عناصر کمیاب زمین در فسفرهای آنها است. در معدنکاری و پردازش عناصر کمیاب زمین خطرات بسیاری وجود دارد و تمام این منابع در چین قرار دارند.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن برای حل این معضل گرانی به مواد جایگزینی دست یافته اند که به وفور وجود دارد و نسبت به عناصر کمیاب زمین سبز تر هستند از این رو می توان قیمت ساخت لامپ های ال ایی دی را کاهش داد.

در لامپهای ال ایی دی معمولی فسفرهای مبتنی بر عناصر کمیاب زمین برای ملایم کردن نور آبی ال ایی دی استفاده می شود.

شرکت لومیسند وابسته به دانشگاه واشنگتن مواد جدیدی ساخته است که همین کارکرد را در لامپهای ال ایی دی دارند اما این مواد در عین حال نور را به دمای رنگی نزدیک تر به نور طبیعی خورشید تبدیل می کند. مسئله مهم دیگر این است که این مواد از سیلیکون ارزان و بسیار فراوان ساخته می شود.

این شرکت مواد مذکور را از حکاکی نانوذرات یک قرص سیلیکون تولید می کند و سپس آنها را در یک غشاء فوق نازک تعبیه می کند. وقتی که در معرض یک منبع نور ال ایی دی قرار می گیرد این نانوذرات قرمز می شوند. ترکیب نور آبی ال ایی دی ها و نور قرمز سلیکون یک نور خورشید مانند ملایم و گرم تولید می کند.

قرص سیلیکون یک برش نازک از یک نیمه‌رسانا مانند بلورهای سیلیکون است که در ساخت تراشه‌ های الکترونیکی و دیگر ریزابزارها کاربرد دارد. این قرص‌های سیلیکونی در ریزابزارهای الکترونیکی به صورت یک لایه کار می‌ کنند به گونه‌ ای که این ریزابزارها درون و روی قرص‌ها تعبیه می شوند و یا بسیاری فرایندهای زیرساختی مانند آلایش، کاشت یون، لیتوگرافی نوری و غیره بر روی آن‌ها انجام می‌ شود.

چانگ چینگ تو بنیانگذار شرکت لومیسند اظهار داشت که کل این فرآیند را می توان در این آزمایشگاه انجام داد و افزایش مقیاس تولید برای تولید تجاری کار ساده ای است.

این شرکت در پی یافتن روشهایی برای استفاده از این نانوذرات برای ارائه نور مهتابی و رنگهایی چون زرد و سبز است.

شرکت لومیسند وابسته به دانشگاه واشنگتن امیدوار است که بتواند ظرف یک سال تولید انبوه لامپهای ال ایی دی ارزان قیمت و دوستدار محیط زیست خود را آغاز کند.

https://zistonline.com/vdcd2x0k6yt0s.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما