تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : 47
یک کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: گل‌ گاوزبان برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روانی بهتر در طول روز بسیار مفید است.
آرامش با یک فنجان گل گاوزبان
به گزارش زیست آنلاین الهام تاجریزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار است، گفت: برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است و گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش است.

تاجریزی گفت: گاوزبان گیاهی مقاوم به شوری است که قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک است و می‌توان از این گیاه برای خارج ساختن این یون‌ها از خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیا استفاده کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌های زیبا، بسیاری از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌کارند و برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند.

این کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی تصریح کرد: گل‌ گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و کلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریک بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به کار می‌رود.

وی ادامه داد: جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌ آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

تاجریزی گفت: گل‌ گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه‌کننده‌خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌کننده مجاری تنفسی، خلط‌ آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکولویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

وی خاطرنشان کرد: دم‌کرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط‌آور و آرام‌بخش است.

https://zistonline.com/vdcg4.9taak9urrp.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما