تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : 440
اخیرا یک گروه تحقیقاتی موفق به ارائه روشی جدید برای تولید انبوه تک رشته‌های دی‌ان‌ای شده است که می‌تواند برخی از مشکلات فعلی در مسیر تولید دی‌ان‌ای را حل کند.
تولید انبوه دی‌ان‌ای با کیفیت بالا امکانپذیر شد
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا محققان موسسه کارولینسکا و دانشگاه هاروارد با همکاری یکدیگر به این فناوری جدید برای تولید انبوه دی‌ان‌ای دست یافتند. این دستگاه می‌تواند ابزار مناسبی برای محققان باشد. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در بخش ژنتیک و زیست شناسی مولکولی انجام شده است. فعالیت‌های این حوزه نظیر بررسی ژنوم یک موجود بدون الیگونولکئوتید‌ها امکان پذیر نیست.

نتایج این پژوهش که در قالب مقاله‌ای تحت عنوان «Enzymatic Production of Monoclonal Stoichiometric Single-Stranded DNA Oligonucleotides» در نشریه «Nature Methods» به چاپ رسیده، هم می‌تواند در حوزه فناوری نانوی دی‌ان‌ای و هم توسعه داروهای حاوی دی‌ان‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

در این پروژه مشکل موجود در مسیر تولید رشته‌های دی‌ان‌ای حل شده است. بورن هوگبرگ از محققان این پروژه می‌گوید ما روشی برای تولید آنزیمی دی‌ان‌ای ارائه کردیم که با استفاده از آن نه تنها می‌توان اولیگونوکلئوتیدها را تولید کرد بلکه می‌توان با هزینه کم رشته‌های دی‌ان‌ای را به تولید انبوه رساند.

در این فرآیند از باکتری برای کپی کردن توالی دی‌ان‌ای استفاده می‌شود. در روش‌های فعلی با افزایش طول رشته، خطاهای ایجاد شده روی رشته دی‌ان‌ای نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین این روش‌ها برای نمونه‌های کوتاه مناسب‌تر هستند، اما در این روش جدید می‌توان طول رشته را افزایش داد بدون این که مشکلی ایجاد شود.

در این روش یک رشته‌ بلند دی‌ان‌ای ایجاد شده، به‌طوری که توالی مورد نظر روی آن قرار دارد. روی این رشته‌ دی‌ان‌ای نقطه‌ای به‌ نام قلاب وجود دارد که در آن دی‌ان‌ای دچار تاخوردگی می‌شود. این بخش را می‌توان با استفاده از آنزیم جدا کرد، در واقع آنزیم نقش قیچی را در این سیستم ایفا می‌کند تا بخش مورد نظر روی دی‌ان‌ای را جدا کند.

بنابراین می‌توان اولیگونوکلئوتیدهای مختلفی را در آن واحد ایجاد کرد، همچنین امکان تولید ترکیب دی‌ان‌ای‌ها وجود دارد و می‌توان از محصول به‌ دست آمده در بخش درمان استفاده کرد. یکی از محققان این پروژه می‌گوید: داروهای مبتنی بر اولیگونوکلئوتید در حال حاضر در بازار وجود دارند و نتایج این پروژه می‌تواند روشی ساده و ارزان برای تولید این داروها باشد.

https://zistonline.com/vdcbugbaprhba.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما