تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 359
محققان دانشگاهی با استناد به یافته‌های پژوهشی خود دریافتند که درمان با اکسیژن پرفشار دارای عوارض محدود است بنابراین توصیه کردند از این روش درمانی بیشتر استفاده شود.
استفاده‌ گسترده‌تر از درمان با اکسیژن پرفشار توصیه می‌شود
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، درمان با اکسیژن پر فشار (Hyperbaric oxygen therapy یا HBOT)، یک درمان طبی است که با افزایش اکسیژن‌دهی به بافت با فشار بالاتر از ۴/۱ اتسمفر منجر به آثار درمانی می‌شود که برای شرایط مختلف شامل آمبولی هوا و گاز، مسمومیت با مونواکسید کربن، گانگرن گازی، له‌شدگی، سندرم کمپارتمان، ترومای ایسکمیک حاد، درمان پای دیابتی، عفونت نکروزان بافت نرم، استئومیلیت و غیره استفاده می‌شود.

بر این اساس مطالعه‌ای با هدف بررسی عوارض HBOT در بیماران مراجعه‌کننده به یکی از مراکز درمانی توسط بهاره ادیب، دانشجوی پزشکی از دانشکده پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

این مطالعه یک مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی بود که در مرکز درمانی بهار اصفهان انجام شد. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه بیماران تحت درمان با اکسیژن هیپربار بودند که طی دو سال به این مرکز مراجعه کردند. برای بررسی عوارض ناشی از HBOT پرونده‌ی ۱۲۲ بیماران بررسی شد.

طبق یافته‌های این پژوهش، ۱۰۳ بیمار ( ۸۴.۴ درصد) دچار هیج عارضه‌ای نشده بودند. ۱۷ بیمار دچار باروترومای گوش، یک بیمار دچار تشنج و یک بیمار مبتلا به مسمومیت با اکسیژن در ریه شده بودند. هیچ یک از بیماران دچار عارضه‌ی باروترومای ریه و تاری دید نشده بودند.

با توجه به نتایج به دست‌آمده و عوارض محدود درمان با اکسیژن هیپربار، توصیه به استفاده‌ی گسترده‌تر از این روش درمانی و مطالعه‌ی بیشتر در مورد تأثیر بر سایر بیماری‌ها می‌شود.

 

این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcakone149nm.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما