تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : 308
به گفته "بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل، علوم نقشی کلیدی در یافتن شیوه‌های جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ایفا می کنند.
جایگاه ویژه علوم در روند مبارزه با تغییرات آب و هوایی
به گزارش زیست آنلاین به نقل از زیست نیوز به گفته "بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل، علوم نقشی کلیدی در یافتن شیوه‌های جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ایفا می کنند. وی در دیدار با اعضای مرکز ملی پژوهش اتمسفری در بولدر ایلات کلرادو بر این موضوع تاکید داشته که دولت‌ها باید از داده‌های علمی برای بسیج کردن منابع استفاده کرده و اقدام‌های عملی در برابر تهدیدی جهانی را اجرایی کنند.

بان کی مون با بیان این نکته که حقایق هرگز دروغ نمی گویند، آن را عامل قرار گرفتن تغییرات آب و هوایی در اولویت‌های دستور کار جهانی عنوان کرده است. جهان در حال گرم شدن است و انتشار گازهای گلخانه‌ای به واسطه فعالیت‌های انسان نقش اصلی را در این زمینه دارد.

بان کی مون با تشکر از دانشمندان و پژوهشگران، مطالعه داده‌ها و تاثیرناپذیری این افراد از سیاست، شکاکان و گروه‌های مختلف را عامل آگاهی ما از شرایط موجود دانسته است. وی به این نکته اشاره داشته که طی چند سال گذشته تغییرات آب و هوایی به عنوان اولویت فوری در مرکز توجه جهانی قرار گرفته زیرا تمامی کشورهای جهان را از طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. این روند از سیل در آسیا تا توفان در آمریکا و خشکسالی در آفریقا را شامل می شود.

به اعتقاد بان کی مون، جهان به دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی برای تجزیه و تحلیل جریان‌ها، دسته بندی داده‌ها و تولید اطلاعات سودمند برای شکل گیری سیاست‌ها نیازمند است. در حقیقت، فعالیت دانشمندان و پژوهشگران موجب تسهیل کار افرادی مانند وی می شود.

به گفته بان کی مون، وی طی دو سال آینده رهبران بلند پایه از دولت‌ها، کسب و کارها، امور مالی، علوم و جامعه مدنی را بکار خواهد گرفت و از تمام توان سازمان ملل برای تسریع اقدام‌های بلندپروازانه به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش انعطاف پذیری آب و هوایی استفاده می کند.

همچنین، وی دانشمندان را به شکل دهی همکاری‌های فرا مرزی و کمک به افزایش ظرفیت پژوهش و تصمیم‌گیری در کشورهای در حال توسعه که اغلب آسیب پذیری بیشتری نسبت به تغییرات آب و هوایی داشته و توانایی کمتری برای ایجاد و به کارگیری اطلاعات آب و هوایی دارند، تشویق کرده است. در حقیقت، برای کاهش خطر تغییرات آب و هوایی، جهان نیازمند حضور همه به ویژه دانشمندان و هواشناسان است که نبض کره زمین را در اختیار دارند.

 

https://zistonline.com/vdcebv8xijh87.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما