تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : 27
براساس تحقیقات ارائه شده در انجمن زلزله شناسی آمریکا وقتی که در قسمتی از جهان زلزله رخ می‌دهد قطب جنوب نیز یخ لرزه را تجربه می‌کند.
زلزله‌های سراسر دنیا موجب یخ لرزه در قطب جنوب می‌شوند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر، یخ لرزه به لرزش‌هایی گفته می‌شود که در یخچال‌های طبیعی و صفحات یخ پهناوری مشاهده می‌شود که قطب جنوب و گرینلند را پوشانده است. این یخ لرزه‌ها از ترک‌های  کوچک تا لرزش‌هایی معادل یک زلزله ۷ ریشتری متغیر است.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که زمین لرزه‌های بزرگ چون زمین لرزه ژاپن در سال ۲۰۱۱ و شیلی در سال ۲۰۱۰ موجب شکل گیری یخ لرزه در سراسر قاره قطب جنوب می‌شوند، درست همان‌ طور که تحقیقات نشان می‌دهد این زلزله‌های بزرگ عامل ایجاد زلزله‌های دیگر روی سطح زمین هستند.

جیک والتر متخصص ژئوفیزیک در دانشگاه جورجیا تک در آتلانتا اظهار داشت: ما شواهد روشنی از فعال شدن این یخ لرزه‌ها پس از زمین لرزه در قطب جنوب در دست داریم.

براساس اظهارات وی این یخ لرزه‌ها پس از یک نوع امواج زلزله غلطان ایجاد می‌شود که به آنها امواج سطح گفته می‌شود. پس از دو لرزه اخیر ، زلزله نگارها ضرباتی ناگهانی را در یخ لرزه‌ها شناسایی کردند.

والتر اعتقاد دارد که این لرزش‌ها می‌تواند شکاف‌های یخی را تغییر داده یا یخ را بالای رودخانه‌های یخی حرکت دهد که هر دوی آنها عاملی برای یخ لرزه تلقی می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی نگاهی به تأثیرات زلزله در رودخانه یخی Whillans Ice Stream به عنوان یکی از ویژگی‌های یخبندان شناسی غرب قطب جنوب داشته است. این رودخانه دوبار در روز به سمت دریا حرکت سریع دارد که اکثر این حرکت‌ها در مسیر حرکت گسل‌های زلزله است.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که زلزله‌ها در هرکجای زمین که رخ دهد می‌تواند عامل حرکت ناگهانی این رودخانه باشد.

https://zistonline.com/vdcei.8wjjh8fbb9.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما