تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۴۴
کد مطلب : 262
محققان روبات آتش نشان خودکاری ساخته‌اند که می‌تواند به نجات جان قربانیان آتش و آتش نشانان بیاید.
ساخت روبات آتش نشان خودکار مجهز به دوربین فروسرخ
به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر این روبات که محصول دانشگاه کالیفرنیا است بر یک segway سوار است، سگوی وسیله‌ای است که دارای دو چرخ است و می‌تواند تعادل خود را حفظ کند. وقتی که این روبات وارد ساختمان آتش گرفته می‌شود می‌تواند به عنوان  دیده‌بانی برای آتش نشانانی که وارد صحنه می‌شوند عمل کند.

این روبات‌ها به دوربین‌های فرو سرخ و قرمز- سبز- آبی (RGB) مجهز هستند که از آنها برای ثبت دما، تشخیص گازهای فرار و بررسی تمامیت ساختاری استفاده می‌کنند و البته در عین حال به جستجوی قربانیان نیز می‌پردازند.

این روبات با بهره‌مندی از یکسری نرم افزار، اطلاعات جمع آوری شده را به شکل نقشه‌های سه بعدی عرضه می‌کند تا آتش نشانان بتوانند این نقشه‌ها را به شکل زمان واقعی مورد بررسی قرار دهند.

ساختار دوچرخ این روبات شامل یک پای مرکزی عملگر می‌شود و به آن امکان بالا رفتن از پله‌ها و عبور از موانع بزرگ را می‌دهد. وقتی از این روبات‌ها استفاده می‌شود آتش نشانان می‌توانند به نقشه دقیق‌تری از کل ساختار آسیب دیده و آتش گرفته دست یابند.

توماس بیولی استاد مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی جیکوب دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو این روبات‌ها را کوچک، ارزان، چابک و خودکار توصیف می‌کند.

آتش نشانانی که وارد صحنه آتش می‌شوند چندین کار باید انجام دهند. این روبات‌ها برای مفید واقع شدن باید مانند سگ‌های شکاری خوب تربیت شده کار کنند، به سرعت اعزام شوند و برای دستیابی به اهداف پیچیده با هم همکاری کنند در حالی که همه آنها می‌توانند تصمیمات سطح پایین اما ضروری را برای انجام کارهایشان بگیرند.

این روبات‌ها تنها ماشین‌های یاری رسان آتش نشانان نیستند. گروهی از دانش پژوهان دانشگاه شفیلد در انگلیس نیز اخیرا نوعی کلاه لمسی ابداع کرده‌اند که به آتش نشان کمک می‌کند آنچه را که در اطرافش می‌گذرد حتی در تاریکی مطلق حس کند.

سازمان فضایی اروپا نیز اخیر ساخت روبات شناسایی خودکاری را تامین بودجه کرده است که  برای جمع آوری اطلاعات حسی در باره صحنه‌های خطرناک حوادث و بلایا طراحی شده است.

https://zistonline.com/vdcd2x0x6yt09.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما