تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 2420
رییس پژوهشکده نانوبیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا از تولید آزمایشگاهی ستون‌های MACS (سورتینگ مغناطیسی سلول‌ها) با هدف معرفی جمعیت خالص سلولی در این پژوهشگاه خبر داد.
تولید آزمایشگاهی ستون‌های دانه‌بندی مغناطیسی سلول‌ها در کشور
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا دکتر امیرحسن زرنانی با بیان اینکه جمعیت خالص از یک سلول خاص در بسیاری از کاربردهای پزشکی مورد نیاز است،‌ گفت: از جمله این کاربردها می‌توان به بررسی ساختار و عملکرد سلول، بر هم کنش آن با سلول‌های دیگر، بررسی تولید مواد مختلف و همچنین استفاده از جمعیت خالص سلولی در اهداف درمانی نظیر آنچه که در ایمونوتراپی و یا پزشکی ترمیمی استفاده می‌شود، اشاره کرد.

 

وی افزود: این کاربرد می‌تواند در مورد خالص سازی ماکرومولکول‌هایی نظیر پروتئین‌ها نیز حایز اهمیت باشد. از این رو استفاده از راهکارهایی که بتواند جمعیت خالص سلولی و یا گونه خالص ماکرومولکول‌ها را در دسترس قرار دهد از اهمیت ویژه‌ای در علوم مختلف پزشکی برخوردار است.

 

محقق پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: برای این منظور روش‌های مختلفی برای تخلیص سلول و یا ماکرومولکول‌ها در دسترس است اما آنچه که مهم است این روش‌ها ترجیحا باید ارزان، در دسترس، قابل اجرا در سطوح آزمایشگاهی و دارای ویژگی و حساسیت بالا باشند. فناوری MACS یک فناوری ساده است که از آن می‌توان برای تخلیص گستره وسیعی از هدف‌های خالص سازی یعنی سلول‌ها و ماکرومولکول‌ها بهره جست.

 

وی خاطرنشان کرد: در این فناوری، هدف‌های مورد نظر با یک آنتی‌بادی اختصاصی متصل به نانو ذرات مغناطیسی نشان‌دار شده و با عبور از یک ستون مغناطیسی، هدف‌های متصل به آنتی‌بادی در میدان مغناطیسی، خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و به ستون جذب می‌شوند؛ بنابراین سلول ها یا مولکول‌هایی که مورد نظر ما نیستند از ستون خارج شده و پس از قطع میدان مغناطیسی امکان تخلیص هدف‌های مورد نظر با خلوص بالا فراهم می‌شود.

 

زرنانی در ادامه با بیان اینکه ستون‌های تولید شده توسط پژوهشگاه ابن سینا با همکاری یک شرکت دانش بنیان از استاندارد بالایی برخوردار است، گفت: در این خصوص آزمون‌های کنترل کیفی مختلفی نظیر بررسی میزان حیات سلول، بازده، بازیافت، خلوص و ظرفیت ستون که نتایج حاصله قابل رقابت با نمونه‌های خارجی بوده، انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: این محصول در حال حاضر در مقایس آزمایشگاهی تولید شده و آماده است تا پس از کسب گواهینامه‌های استاندارد از موسسه‌های ذی‌ربط در مقیاس انبوه تولید شود تا با استفاده از آن در مراکز درمانی، آموزشی و تحقیقاتی کشور به ارتقای سلامت و دانش کشور کمک شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

https://zistonline.com/vdcj.8e8fuqexysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما