تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : 2411
دانشمندان موفق به توسعه نوع جدیدی از "جوهر الکترونیکی" شده اند که می تواند زمینه ساز تولید سلول های خورشیدی به ارزانی توفال هایی که روی بام خانه نصب می شوند و همچنین، صفحات لمسی که کمتر از ۱۰ دلار قیمت دارند، بشود.
توسعه جوهر الکترونیکی جدید برای تولید سلول های خورشیدی و صفحات لمسی ارزان
به گزارش زیست آنلاین به نقل از زیست نیوز دانشمندان موفق به توسعه نوع جدیدی از "جوهر الکترونیکی" شده اند که می تواند زمینه ساز تولید سلول های خورشیدی به ارزانی توفال هایی که روی بام خانه نصب می شوند و همچنین، صفحات لمسی که کمتر از ۱۰ دلار قیمت دارند، بشود.

این ماده جدید که از نانوکریستال های سیلیکون تشکیل می شود، غیر سمی بوده و قابلیت چاپ بر روی مواد پلاستیکی ارزان قیمت را دارد. در توسعه جوهر الکترونیکی جدید، دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه مینه سوتا و آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر گلدن در ایالت کلرادو همکاری داشته اند.

دانشمندان در تولید این جوهر، روش جدیدی را برای حصول اطمینان از ماندگاری خوب و خواص الکترونیکی ارتقا یافته به کار گرفته اند. آنها از گاز یونیزه شده ای به نام "پلاسمای غیر حرارتی" برای تولید نانوکریستال های سیلیکون استفاده کرده و ذرات نانو را با لایه ای از اتم های کلر پوشانده اند. اتم های کلر به برانگیختن واکنش کمک کرده و زمانی که با برخی حلال های شیمیایی پر مصرف جفت می شوند، جوهر سیلیکون تولید می شود.

این ماده جدید به لیگاندهای صابون مانند یا مولکول هایی که در بسیاری از جوهرهای سیلیکونی دیگر به آنها احتیاج است، نیازی ندارد. همچنین، فرایند جدید، دوپه کردن فیلم ها را امکان پذیر می کند که این عمل به واسطه ناخالصی های به کار برده شده در ذرات نانوکریستال به افزایش رسانایی الکترونیکی آنها کمک می کند. این جوهر قادر به جابه جایی الکترون ها به میزان هزار برابر سریعتر از مواد غیر دوپه است.

به گفته پژوهشرگان، این پژوهش، تولید دستگاه های تلفن همراه و فناوری های تجدیدپذیر ارزان تر را تسهیل می کند. به طور خاص، ساکنان کشورهای در حال توسعه که به منابع پاک و ارزان نیرو دسترسی ندارند می توانند از امتیازات این محصول جدید بهره مند شوند.

https://zistonline.com/vdcj.ve8fuqexvsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما