تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : 241
پژوهشگران کشور با استفاده از مواد معدنی، جدا کننده‌های سرامیکی را برای تصفیه آب و پساب‌های صنعتی تولید کردند که قادر به جداسازی میکروارگانیزم‌ها و آلاینده‌ها از پساب‌ها در اندازه‌های میکرون تا نانو متر است.
تولید غشاهای سرامیکی برای حذف تمام ویروسها/ جداسازی آلاینده ها در اندازه نانو
به گزارش زیست آنلاین

سید حمید موسوی- رئیس هیات مدیره شرکت نانو پی فناوران در گفتگو با خبرنگار مهر، دستیابی به دانش فنی تولید غشاهای (جداکننده‌ها) سرامیکی میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون را یکی از پروژه‌های ملی کشور دانست و گفت: علاوه بر این تولید غشاهای سرامیکی در برنامه‌های آتی کشور پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این دانش فنی این نوع غشاها در انحصار کشورهای معدود چون آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و چین قرار داشت، ادامه داد: با اجرای پروژه‌ای در این زمینه موفق به دستیابی به دانش فنی این نوع غشاها در کشورشدیم.

موسوی با تاکید بر اینکه صد در صد مواد اولیه مورد نیاز ساخت غشاهای سرامیکی از معادن داخل کشور تامین شده است، خاطر نشان کرد: این دستاورد علاوه بر ایجاد ارزش افزوده متکی بر دانش تخصصی و فناوری برتر، قادر به ایجاد اشتغال برای نیروی متخصصین کشور خواهد شد.

به گفته وی با دریافت گواهینامه‌های لازم و انجام تست‌های مختلف، امکان به کارگیری محصولات این شرکت در گستره وسیعی از صنایع داخلی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی و لبنی، صنایع دارویی و آزمایشگاهی، صنایع نظامی و پژوهشی و همچنین صنایع تولید آب‌های صنعتی، آشامیدنی و کنترل پساب‌های صنعتی میسر شده است.

جزئیات غشاهای تولید شده

مصطفی جعفری- مدیر پروژه غشاهای سرامیکی میکروفیلتراسیون نیز در همین رابطه گفتگو با مهر، اظهار داشت: غشاها به منظور حذف فیزیکی ذرات از گستره میکرون تا نانو در سیالات به کار می‌روند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که غشاها نیاز به فضای فیزیکی و انرژی کم و مقاومت بالا در برابر دما و محیط‌‌‌های اسیدی دارند غشاهای سرامیکی اخیرا با استقبال گسترده جهانی در صنایع مختلف مواجه شده‌اند.

جعفری، با بیان اینکه این پروژه با هدف تولید غشاهای سرامیکی صنعتی آغاز شد ادامه داد: غشاهای تولید شده دارای حفره‌های ریزی هستند که قادرند اجزای موجود در محلول را از سیال جدا سازی ‌کنند.

مدیر پروژه غشاهای سرامیکی به بیان جزئیات این نوع غشاها پرداخت و گفت: در این طرح غشاهای میکرو فیلتراسیون یک، سه و هفت کاناله ساخته شد.



غشاهای چندکاناله که قادر به جداسازی باکتری‌ها و ویروس‌ها از سیالات است

وی غشاهای اولترافیلتراسیون را از دیگر محصولات این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: این نوع غشا قادر به جداسازی صد در صدی باکتری‌ها و تقریبا تمامی ویروس‌ها از ۱۰ نانو متر بیشتر را دارد.

جعفری با اشاره به تفاوت دونوع غشای میکرو فیلتر و اولترا فیلتر اضافه کرد: متوسط اندازه حفره‌های غشاهای میکرو فیلتر ۲۰۰  تا ۸۰۰ نانو متر و اندازه حفره‌های اولترافیلتراسیون حدود ۱۰ نانو متر  برحسب نیاز بخش‌های صنعتی طراحی و تولید شده است.

این محقق با بیان اینکه افزایش کانال‌ها باعث مقرون به صرفه شدن جدا سازی می‌شود، اظهار داشت: تولید غشاهای ۱۹، ۳۷  و ۵۴ کاناله در دستور کار این شرکت قرار دارد.

جعفری اضافه کرد: علاوه بر این غشاهای تولید شده یک تکه و یکدست با طولی بالاتر از یک متر و منطبق با استانداردهای صنعتی بین المللی است.



نمونه غشای تولید شده توسط محققان کشور که به صورت یک تکه است



غشای سرامیکی تولید شده که بر دستگاه تصفیه نصب شده و آب خروجی به دست آمده

این محقق یادآور شد: غشاهای صنعتی تولید شده قادر به حذف ۱۰۰ درصدی تمامی گستره میکروارگانیزم‌ها و باکتری‌ها و حذف ۱۰۰ درصدی ویروس‌های بزرگتر از ۱۰ نانومتر است.


 



نمونه‌های تصفیه آب آلوده با استفاده از غشاهای سرامیکی که پس از عبور از غشا به صورت آب شفاف خارج می‌شود 

وی با اشاره به دیگر مزایای غشاهای تولید شده، خاطر نشان کرد: مقاومت دمایی بالا تا بیش از یک‌ هزار درجه سانتیگراد، کاربری در گستره PH از صفر تا ۱۴، طول عمر و ماندگاری بالا، مقاومت بالا در برابر فشار، عملکرد کاملا فیزیکی بدون هرگونه اثر شیمیایی جانبی بر سیال عبوری، گرفتگی بسیار کمتر نسبت به سایر غشاها و برتری از نقطه نظر آثار زیست محیطی از جمله مزایای غشاهای سرامیکی تولیدی نسبت به غشاهای وارداتی است.

 

https://zistonline.com/vdcak6nu149ny.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما