تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 2370
دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ آمریکا برای اولین بار موفق به پرورش یک قلب موش ضربان‌دار از سلول‌های بنیادی انسان شده‌اند که می‌تواند نویدبخش تولید اندام انسانی در آینده باشد.
موفقیت دانشمندان در تولید قلب ضربان‌دار موش از سلولهای بنیادی انسان
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا این قلب که از بدن موش برداشته شده و سلول‌های آن پاکسازی شده بود، توسط سلولهای بنیادی انسان مجددا بازسازی شده و ضربان پیدا کرد.

 

این دستاورد می‌تواند با استفاده از سلولهای انسانی به دست آمده از نمونه‌های پوست ساده به تولید اندامهای پیوندی برای بیماران منجر شود.

 

این سلولهای خاص موسوم به سلولهای بنیادی شبه جنینی القا شده، سلولهای بالغی هستند که مانند نمونه‌های جنینی عمل کرده و می‌توانند به همه انواع سلول در بدن انسان تبدیل شوند. اما دیگر نیازی به از بین بردن جنین برای دستیابی به این منبع سلولی نیست.

 

در اصل از سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی می‌توان برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از دیابت گرفته تا پارکینسون استفاده کرد.

 

به جای درمان علائم این بیماریها، می توان از این سلولها برای بازسازی بخشهای آسیب‌دیده بدن استفاده کرد.

 

این پژوهش که نتایج آن در مجله «نیچر» منتشر شده، اولین نمونه‌ای است که در آن یک قلب ضربان‌دار موش از سلولهای خود حیوان که پاکسازی شده و با سلولهای بنیادی انسان جایگزین شده، ساخته شده است.

 

نتایج این پژوهش می‌تواند در آینده به استفاده از سلولهای بنیادی شبه‌جنینی خاص در پیوند اندام منجر شده و همچنین برای ساخت قلب و اندام دیگر برای آزمایش‌های دارویی به کار گرفته شود.

 

این محققان در یک فرآیند ۱۰ ساعته ابتدا تمام سلولها را از قلب موش جدا کرده و سپس این چارچوب را با سلولهای بنیادی چندکاره قلبی عروقی به دست آمده از سلول‌های بنیادی شبه جنینی انسان پر کردند. این سلول‌ها سپس با عوامل رشد خاص برای تفکیک بیشتر درمان شدند.

 

پس از چند هفته، قلب موش نه تنها با سلول‌های انسانی بازسازی شد بلکه مجددا ضربان پیدا کرده و با سرعت ۴۰ تا ۵۰ ضربه در دقیقه می‌تپید.

 

به گفته محققان، کار بیشتری برای ضربان قویتر قلب به منظور پمپاژ موثر خون و بازسازی صحیح سیستم رسانای برق قلب برای افزایش و کاهش سرعت کارآمد قلب نیاز است.

 



تولید قلب ضربان‌دار موش از سلولهای بنیادی انسان 

 



ساختار قلب مهندسی شده ضربان‌دار  

https://zistonline.com/vdcd.50x2yt0sza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما