تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 85263
با تصمیم مجمع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛

شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در استان‌ها ایجاد می‌شود

با تصمیم مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این سازمان مجاز شده تا نسبت به ایجاد یا توسعه حداکثر پنج شهرک یا ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در هر استان اقدام کند.
شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در استان‌ها ایجاد می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با تصمیم مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، این سازمان مجاز شده است نسبت به ایجاد یا توسعه حداکثر پنج شهرک یا ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی در هر استان اقدام کند.

همچنین بر اساس این مصوبه، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجاز شده، نسبت به واگذاری اراضی برای ایجاد یا توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی یا بخشی از اراضی در اختیار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تحت پوشش خود با ارائه حداقل خدمات زیربنایی و به‌صورت اقساط ۱۰ ساله به منظور استقرار نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین بخشی از برق مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام کند.

در این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است نسبت به واگذاری اراضی از محل منابع ملی و با مشخصات فنی مناسب بر اساس درخواست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اقدام کند.

وزارت نیرو نیز در بخش دیگر این مصوبه مکلف شده است برق تولیدی توسط واحدهای تولیدی انرژی خورشیدی مستقر در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با نرخ‌های مصوب و در چارچوب قراردادهای خرید تضمینی برق تجدید پذیر خریداری کند.

همچنین در این مصوبه، بانک مرکزی نیز مکلف شده است تسهیلات لازم برای ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی انرژی خورشیدی مستقر در این گونه شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و اقساط هفت ساله اعطاء کند.

درپی این مصوبه مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، هیأت مدیره این سازمان نیز به‌عنوان مجمع عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، نحوه ایجاد، توسعه و واگذاری حق بهره برداری زمین به متقاضیان نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی را به رعایت شروطی منوط کرد.

متقاضیان علاوه بر ارائه مجوز از وزارت نیرو (سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق -ساتبا-) باید بدانند که میزان زمین قابل تخصیص به متقاضیان ایجاد نیروگاه خورشیدی بر اساس مساحت عرصه مندرج در مجوز صادره (وفق بند ۱) که از طریق وزارت نیرو بر اساس استانداردهای فنی و ظرفیت برق تولیدی مشخص شده، تعیین می‌شوند.

شرکت‌های استانی مراتب ظرفیت‌های موجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی را برای متقاضیان استقرار نیروگاه‌های خورشیدی به وزارت نیرو (سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)  منعکس می‌کنند. (شرکت‌های استانی موظف‌اند هر سه ماه یک بار اطلاعات مربوط به این بند را به‌روز رسانی و به ساتبا اعلام کنند.)

سطح خدمات قابل ارائه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی نیروگاه‌های خورشیدی و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود، منطبق با بند (ب) مصوبه مجمع عمومی سازمان، حداقل برابر با سطح ۶ خدمات است. قیمت واگذاری اراضی موصوف بر اساس پیوست شماره ۳ دستورالعمل بهره برداری تعیین می‌شود.

استقرار واحدهای نیروگاه‌های انرژی خورشیدی تنها در زون‌های دارای کاربری صنعتی (برق و الکترونیک) امکان پذیر است.

تغییر فعالیت واحدهای صنعتی برای استقرار واحدهای نیروگاه‌های خورشیدی با درخواست متقاضی و رعایت مفاد بند (یک) و اخذ تأییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست (برای زون‌هایی که کاربری آن‌ها غیر از برق و الکترونیک است) امکان پذیر است.

واگذاری زون‌های کارگاهی و صنفی برای استقرار واحدهای نیروگاه‌های خورشیدی ممنوع است.

نحوه دریافت حق بهره برداری از زمین برای واحدهای نیروگاه‌های خورشیدی به‌صورت ۲۰ درصد نقد و مابقی به‌صورت اقساط ۱۰ ساله است.

وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را تشکیل می‌دهند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

https://zistonline.com/vdcdsx0j.yt0k96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما