تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81113
"سامانه تهویه شناور"، کنترل هوشمند تهویه ساختمان‌ها را بر عهده دارد و کنترل تهویه ساختمان را با توجه به میزان ترددی که در ساختمان انجام می‌شود، انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال زمانی که تردد کمتر باشد، این سامانه به صورت حداقلی فعالیت کرده و به لحاظ بهینه‌سازی انرژی مؤثر است. نمونه اولیه این محصول در حال حاضر ساخته شده است.
ساخت سامانه تهویه شناور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی سمنان
به گزارش زیست آنلاین، یکی از واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان سیستم تهویه‌ای به نام "سامانه تهویه شناور" ساخته که مبتنی بر سیستم هوشمند است. این سامانه شامل سنسورهایی است که افراد حاضر در یک اتاق را تشخیص داده و متناسب با حضور افراد و کاربری محل، برودت و میزان حجم هوا را تعیین می‌کند.

محمد طلوع عسکری، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دکتر حسابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، با اشاره به اینکه مرکز رشد این دانشگاه از دی ماه ۹۴ شروع به کار کرده و ۱۲ واحد فناور و ۲ هسته فناور تحت نظر آن فعالیت می‌کنند، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری سمنان واقع در شاهرود به امضا رساندیم و در حال حاضر منابع مالی ما از طریق پارک علم و فناوری استان سمنان تأمین می‌شود و تاکنون به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان به واحدها تسهیلات ارائه کرده‌ایم.

وی سپس به معرفی برخی محصولات واحدهای فناور این مرکز از جمله "اسکنر کتاب"، "گیاه باریجه"، "سامانه تهویه شناور"، "دستگاه شبیه‌ساز رله و حفاظت" و… اشاره و در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از این واحدها توضیح داد: مراکز رشد همچون محفظه اکسیژن عمل می‌کنند. شرکت قبل از آنکه بخواهد به مرحله ورود به بازار برسد، باید با ریسک‌های محصول آشنا باشد و مراکز رشد نیز از طریق ارائه خدمات مشاوره‌ای خود، ریسک ورود شرکت‌ها به بازار را پایین می‌آورند. پس از آن شرکت‌ها محصول خود را بر اساس تسهیلات حمایتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، آماده کرده و به تدریج تجاری‌سازی و به بازار فروش عرضه می‌کنند.

عضو هیأت علمی گروه برق و قدرت دانشگاه آزاد واحد سمنان در گفتگو با ایسنا ادامه داد: اعطای تسهیلات به واحدها بر اساس بخشنامه پارک‌ها یکسان و سقف آن برای واحدهای فناور تا ۴۰ میلیون تومان است. این در حالی است که در صورتی که نمونه محصول شرکت "های تک" (High Tech) یا دارای تکنولوژی بالا تشخیص داده شود، حمایت‌های دیگری از سوی پارک صورت می‌گیرد که به عنوان مثال می‌توان به حمایت مالی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان اشاره کرد.

طلوع عسکری با اشاره به اینکه ورود شرکت‌ها به پارک مستلزم آن است که محصول به مرحله ورود به بازار رسیده باشد، یادآور شد: حمایت‌های اصلی ما در بخش مشاوره و خدمات از جمله اتاقی شامل وسایل اولیه کسب و کار، امکان دسترسی به اتاق همایش، کنفرانس و کارگاه و نیز بخش تسهیلات مالی خلاصه می‌شود که سقف آن ۴۰ میلیون تومان و برای محصولات "های تک" تا ۱۰۰ میلیون تومان است. بر این اساس تسهیلات به شرکت‌ها از جنس وام‌هایی با بازپرداخت و تنفس ۳ تا ۵ سال خواهند بود.

ساخت سامانه تهویه شناور به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژیوی سپس به محصول یکی از واحدهای فناور این مرکز، "سامانه تهویه شناور" اشاره کرد و توضیح داد: این سامانه کنترل هوشمند تهویه ساختمان‌ها را بر عهده دارد و کنترل تهویه ساختمان را با توجه به میزان ترددی که در ساختمان انجام می‌شود، انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال زمانی که تردد کمتر باشد، این سامانه به صورت حداقلی فعالیت کرده و به لحاظ بهینه‌سازی انرژی مؤثر است. نمونه اولیه این محصول در حال حاضر ساخته شده است.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان خاطرنشان کرد: کاهش مصرف انرژی، افزایش عمر دستگاه‌های تهویه و دستیابی به شرایط مطلوب در تهویه ساختمان از جمله مزایای این محصول است.

مصرف بهینه انرژی در خانهعرضه گیاه باریجه به عنوان اسانس اولیه عطر و ادکلنوی ضمن اشاره به عرضه "گیاه باریجه" و خام‌فروشی آن از سوی یکی از واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، توضیح داد: گیاه باریجه تنها در برخی نقاط جهان به عمل می‌آید که خوشبختانه یکی از این نقاط منطقه فیروزکوه و منطقه حفاظت‌شده "پرور" در استان سمنان است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان از جمله موارد کاربرد این گیاه را عرضه آن به عنوان اسانس دارویی و همچنین نگه‌دارنده بو در عطر و ادکلن دانست و گفت: در حال حاضر یکی از واحدهای فناور در مرحله فرآوری گیاه و تولید آن است تا آن را به عنوان اسانس اولیه عطر در بازار عرضه کنیم.

ارائه "سامانه یکپارچه مدیریت پروپوزال و پایان‌نامه" به ۴۰ واحد دانشگاهیوی ضمن اشاره به دو محصول دیگر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: یکی از واحدها "سامانه یکپارچه مدیریت پروپوزال و پایان‌نامه" ایجاد کرده که با هدف نظم دادن به سیستم پژوهشی دانشگاه‌ها از جمله فرآیندهای تحویل پروپوزال و تأیید آن از سوی استاد، ایجاد شده و تاکنون به ۴۰ واحد دانشگاهی ارائه شده است. محصول یکی دیگر از واحدها، "دستگاه شبیه‌ساز رله و حفاظت" است که به عنوان یک مجموعه آموزشی عمل کرده و محیط شبیه‌سازی شده آزمایشگاه رله و حفاظت را بدون نیاز به تجهیزات واقعی و صرف هزینه فراهم می‌کند.‌

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با بیان اینکه نمونه اولیه محصول اسکنر کتاب (Book scanner) نیز ساخته شده است، تشریح کرد: واحد فناوری که اسکنر کتاب را ساخته، در حال حاضر از مرکز ما جدا شده و در پارک علم و فناوری استان سمنان مستقر شده است. این دستگاه اسکن کتاب را به صورت هوشمند و با کیفیت بالا (به صورت دستی) انجام می‌دهد و می‌تواند در پروژه‌هایی همچون راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال به کار گرفته شود.

طلوع عسکری فعالیت یکی دیگر از واحدهای فناور این مرکز را در حوزه حجیم‌سازی ظروف تزئینی برای هتل‌های چهار و پنج ستاره و المان‌های شهری عنوان کرد و افزود: این شرکت نیز در مرکز رشد استقرار داشته و علاوه بر آن یک فضای کارگاهی در دانشگاه را به فعالیت‌های خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: در حال رایزنی هستیم که محصول ظروف تزئینی را به عراق بفروشیم که این موضوع مستلزم شرکت دادن محصولات در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. با توجه به محدودیت بودجه دانشگاه آزاد، غالب حمایت‌ها در این راستا از سوی پارک علم و فناوری استان سمنان صورت می‌گیرد؛ در عین حال دانشگاه هم حمایت‌های خودش را انجام می‌دهد.

عضو هیأت علمی گروه برق و قدرت دانشگاه آزاد واحد سمنان در پایان به خاطرنشان کرد: یکی از هسته‌های فناور مرکز نیز اپلیکیشنی به نام "غرفه" را طراحی کرده که محصولات صنایع دستی استان را که در بازارهای کوچک عرضه می‌شود، به فروش می‌گذارد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

با مدیریت مصرف انرژی می توان از تابستان داغ گذر کرد

اتمام فاز اولیه طرح آموزش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس

بزرگترین خطر صنعت برق و انرژی در جهان چیست

اهمیت آشنایی با اصلاح الگوی مصرف

https://zistonline.com/vdcdsf0j.yt0ff6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما