تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 81106
موج گرمای کم‌پیشینه در هفته جاری قاره اروپا و به ویژه کشورهای واقع در جنوب و غرب این قاره را فراخواهد گرفت. علت گرم شدن ناگهانی هوا در این مناطق، وزش بادهای داغ از جانب صحرای آفریقا اعلام شده است.
بادهای داغ آفریقایی و ورود موج گرما در اروپا
به گزارش زیست آنلاین، کارشناسان هواشناسی اروپا علت گرم شدن ناگهانی هوا در این مناطق را وزش بادهای داغ از جانب صحرای آفریقا اعلام کرده‌اند. بنا به اعلام سازمان‌های هواشناسی اسپانیا، آلمان، فرانسه، بلژیک و ایتالیا جبهه‌های هوای گرم از روز دوشنبه ۳ تیر در بخش‌های زیادی از این کشورها مستقر شده و هوا در این مناطق دست کم تا روز یکشنبه شدیدا گرم خواهد ماند.

انتظار می‌رود در روز سه‌شنبه ۴ تیر دمای هوا در برخی شهرهای اروپا از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز فراتر برود.

آژانس آب ‌و هوایی آلمان اعلام کرد این کشور تا روز یکشنبه شاهد گرمای شدید خواهد بود، به طوری که دمای هوا در برخی مناطق به رکورد حداکثر ۴۰.۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

این رکورد برای ماه ژوئن از سال ۲۰۱۵ که دمای هوا در استان بایرن از ۴۰ درجه گذشت تاکنون بی‌پیشینه بوده است. مسئولان اتحادیه صنفی کشاورزان آلمان نسبت به زیان گرما و کم‌آبی برای محصولات زراعی این کشور هشدار داده‌اند.

هشدار گرمای هوا در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نیز صادر شده است.

مقام‌های اسپانیا با انتشار اطلاعات مربوط به گرمازدگی به شهروندان این کشور توصیه کردند که برای رویارویی با موج گرما آماده باشند.

تابستان در فرانسه نیز با بالا رفتن ناگهانی دما آغاز شده است. انتظار می‌رود در هفته جاری دمای هوا در بیشتر استان‌های این کشور از ۴۰ درجه سانتی‌گراد فراتر برود. در سال ۲۰۰۳ در فاصله روزهای ۴ تا ۱۸ اوت ۱۵ هزار نفر در فرانسه به دلیل گرمای شدید هوا جان خود را از دست دادند.

مؤسسه سلطنتی هواشناسی بلژیک خطر «گرمای شدید» را به شهروندان این کشور به ویژه ساکنان مناطق غربی گوشزد کرده است. به گزارش رسانه‌های محلی، هوا از روز سه‌شنبه در این مناطق به تدریج از ۳۵ درجه سانتی‌گراد فراتر خواهد رفت. در شهر اوستنده که بزرگ‌ترین شهر ساحلی در غرب بلژیک است، رفت و آمد درشکه‌های توریستی به دلیل گرمای هوا و در پی گرمازدگی چند گردشگر ممنوع شده است.

اداره هواشناسی بریتانیا، متافیس نیز برای روزهای آینده به ویژه در نقاط جنوبی این کشور افزایش دما و رگبار شدید باران را پیش‌بینی کرده است.
 

ورود موج گرما به اروپا

بالاترین دمای ثبت شده در اروپا چقدر است؟اروپا طی هفته جاری درگیر عبور موج گرمایی است که دمای هوای کشورهای مختلف این قاره را بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد، دمایی که شاید بسیاری از ساکنان این قاره تحمل آن را دشوار بدانند ولی آیا گرمای هوای چند سال اخیر، گرم‌ترین تابستان‌های اروپا را رقم زده است؟

در حالی که دمای هوا در تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی و در کشور بلژیک رکورد ۳۸.۸ درجه سانتیگراد را ثبت کرد و سال پیش از آن نیز گرمای هوا در اسپانیا به اوج ۴۷.۳ درجه سانتیگراد رسیده بود ولی بالاترین دمای ثبت شده در اروپا به سال ۱۹۷۷ میلادی باز می‌گردد در این سال گرمای هوا در یونان به ۴۸ درجه سانتیگراد رسید.

پس از این سال، گرم‌ترین هوای اروپا در سال ۲۰۰۳ میلادی به میزان ۴۷.۴ درجه سانتیگراد توسط ساکنان پرتغال تجربه شد.

حدود ۱۷ کشور جنوب اروپا طی سال‌های گذشته دمای هوای ۴۰ درجه و بالاتر از آن را در تابستان شاهد بوده‌اند. خنک‌ترین تابستان اروپا هم در سال ۱۸۸۷ میلادی ثبت شده که بالاترین دمای هوا در آن ۳۳ درجه بود و در ایرلند ثبت شده است.

اما فارغ از رکوردهای ثبت شده، پدیده گرمایش زمین بیش از پیش قاره اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده به طوری که در فاصله آوریل ۲۰۱۸ میلادی تا مارس ۲۰۱۹ میلادی اروپا بالاترین متوسط دمای هوا را تجربه کرده است.
 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

با مدیریت مصرف انرژی می توان از تابستان داغ گذر کرد

دیر رساندن گازهای گلخانه ای به صفر بهتر از هرگز نرساندن است

افزایش دو برابری سرعت ذوب یخچال‌های طبیعی در هیمالیا

 

https://zistonline.com/vdcfvydc.w6dyxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما