تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 81053
عملیات میدانی پایش مرجان‌های خلیج چابهار توسط پژوهشگران مرکز اقیانوس‌شناسی چابهار نشان داد که تقریباً نیمی از کلونی‌های مرجانی سفیدشده ترمیم‌ یافته‌اند.
 نیمی از مرجان‌های سفیدشده خلیج چابهار ترمیم شدند
به گزارش  زیست آنلاین، بر اساس نتایج عملیات میدانی پایش وضعیت سفیدشدگی مرجان‌های سخت خلیج چابهار که عمدتاً از دو گونه شاخ گوزنی و گل‌کلمی تشکیل شده است، با گذشت یک سال از زمان وقوع سفیدشدگی، تقریباً نیمی (۴۳.۸ درصد) از کلونی‌های مرجانی سفید شده ترمیم‌یافته‌اند.

محققان مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس (چابهار) معتقدند که پدیده سفیدشدگی که بر اثر افزایش شدید دمای آب و در اثر دفع ناخودآگاه / خودآگاه جلبک تک‌سلولی هم‌زیست با مرجان‌ها ایجاد می‌شود، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده حیات مرجان‌های سخت بشمار می‌آیند.

بر اساس مطالعات پژوهشگران این مرکز، مرجان‌های سخت زنده بیشترین درصد از پوشش بستر را در محل مورد مطالعه یعنی منتهی‌الیه شرقی خلیج چابهار به خود اختصاص داده‌اند و بسترهای ماسه‌ای و صخره‌ای در مقام‌های بعدی قرار داشتند.

در تابستان سال گذشته سفیدشدگی وسیعی مرجان‌های سخت خلیج چابهار را در برگرفت. شدت سفیدشدگی این مرجان‌ها بر اساس نوع گونه متفاوت بود و مرجان‌های توده‌ای با شدیدترین میزان سفیدشدگی (قریب به صد درصد از کلونی‌های مرجانی) مواجه شده بودند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به‌عنوان هماهنگ‌کننده منطقه‌ای شبکه جهانی پایش آبسنگ‌های مرجانی (GCRMN) پایش آبسنگ‌های مرجانی منطقه را از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار داده و هر ساله گزارش‌های مربوطه را به دفتر مرکز شبکه جهانی ارسال می‌کند.



پژوهشگران ایرانی باپیوند«مرجان دریایی»موفق به ترمیم آسیب‌های استخوانی شدندعمل پیوند گونه‌ای از مرجان‌های «خلیج فارس» برای ترمیم آسیب‌های استخوانی با موفقیت بر روی نمونه‌های حیوانی انجام شد.
دکتر مهدی مرجانی، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در حال حاضر برای درمان تومورهای استخوانی از قسمت‌هایی از بدن بیمار به ناحیه‌ای که تومور بوده، استخوان را پیوند می‌زنند که در این حالت علاوه بر نیاز به انجام دو عمل جراحی، هزینه و مدت زمان بستری افزایش می‌یابد و لذا از مواد مختلف به عنوان جایگزین مصنوعی استخوان استفاده می‌شود.
وی با اشاره به پیوند استخوان با استفاده از مرجان‌های دریایی گفت: در کشورهای مختلف عمل پیوند استخوان با گونه‌های مختلف مرجان دریایی انجام می‌شود که خاصیت هر یک به دلیل شرایط اقلیمی، متفاوت است و این گروه پژوهشی نیز با هدف مطرح کردن نام «خلیج فارس» به انجام آزمایش روی مرجان‌های خلیج فارس پرداخت.
دکتر مرجانی در خصوص اهمیت استفاده از مرجان‌های دریایی خاطر نشان کرد: هنگامی که مرجان داخل آب دریا قرار دارد نقش فیلتر را بازی کرده و مواد معدنی آب را جذب می‌کند که البته به دلیل املاح معدنی و شرایط اقلیمی مختلف، ترکیبات مرجان‌ها متفاوت است.
وی افزود: مرجان از نظر ساختاری شباهت اسکلتی زیادی به استخوان انسان دارد و به عنوان داربست، التیام سریعتری داشته و پس از قرارگیری در بدن، جذب شده و به جای آن، استخوان جدید تشکیل می‌شود، ضمن آن که عوارضی در جذب ندارد.
عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه‌ آزاد کرج در خصوص نحوه انجام آزمایش به ایسنا گفت: در این آزمایش قسمتی از مرجان را برداشته و استریل کرده و بخشی از استخوان ران خرگوش را سوراخ کردیم و در این محل که به عنوان عارضه تلقی می‌شد، مدل مشابه انسانی که عارضه داشته، ایجاد کردیم و مرجان را در آن قسمت قرار دادیم و در طرف دیگر قسمت سوراخ شده را خالی گذاشتیم که مشاهده شد با گذشت زمان این قسمت پر شده و عوارض خاصی ندارد.
وی افزود: پس از انجام عمل جراحی و کاشت، مرجان تا حدود ۵/۲ ماه در بدن بیمار بود و سپس جذب شد و عکس‌های رادیولوژی و آزمایش‌های پاتوبیولوژی نشان داد که اثر سوئی نداشته است.
دکتر مرجانی با اشاره به این که پیش از این از استخوان گاو برای پیوند استفاده می‌شد، خاطر نشان کرد: پیش از این از استخوان گاو برای پیوند استخوانی استفاده می‌شد اما به دلیل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جانوران دریایی نسبت به موجوداتی که در خشکی زندگی می‌کنند، ریسک کمتری برای انتقال بیماری دارند.
وی درخصوص طرح‌های بعدی این گروه پژوهشی گفت: اهداف بعدی ما استفاده از مرجان به شکل پودر در داخل استخوان عارضه دیده است که با ترکیب پودر و چسب از آن به عنوان مواد پر کننده استخوانی و قسمتی از اجزای ترکیبی استخوان استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به استفاده از مرجان برای درمان پوکی استخوان اظهار کرد: در حال حاضر دانشمندان از مرجان به صورت قرص برای پر کردن نقایص استخوانی در کل بدن استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب از مواد معدنی موجود در آن استفاده بیشتر می‌شود.
وی در پایان به ایسنا گفت: در این مرحله با شناسایی و انجام آزمایش با یک گونه از ۳۷ گونه مرجان‌های خلیج فارس مشخص شد که واکنش بافتی نداشته و علاوه بر عدم ایجاد عفونت، برای بدن قابل قبول است و در مرحله بعد به بررسی و مقایسه آن با دیگر مرجان ها می‌پردازیم.
گفتنی است، این طرح با همکاری دکتر علی عسگریان، دکتر عباس وشکینی و دکتر عباس توسلی انجام شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

سفید شدن صخره های مرجانی موجب کاهش ۸۹٪در تولید مرجان های جدید می شود

توافق پاریس برای جلوگیری از پدیده سفید شدگی مرجان ها کافی نیست

مرجان های آزمایشگاهی/ راه نجات تغییر اقلیم

 

 

https://zistonline.com/vdcgwz97.ak9qn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما