تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81035
رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت گفت: طی دو سه دهه اخیر به‌تدریج با اقدامات قانونی شهرداری‌ها و محیط زیست در شهر تهران واحدهای آلاینده مجاز و غیرمجاز از داخل شهر خارج شدند. این واحدها موظف بودن که پس از خروج از شهر تهران به شهرک‌های صنعتی اطراف آن منتقل شوند اما بخش زیادی از این کارگاه‌های آلاینده، برخلاف قوانین و مقررات در شهرستان‌های اطراف استان تهران و در مکان‌های استیجاری مشغول فعالیت شدند. این در حالی است که در بخش آلودگی هوا بیشترین صنایع آلاینده در شهرستان پاکدشت قرار دارد.
انتقال صنایع آلاینده به پاکدشتی که دارای بیشترین میزان آلایندگی است
به گزارش زیست آنلاین، رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت ضمن اشاره به اینکه تعداد زیادی از کارگاه‌های آلاینده شهر تهران به شهرستان پاکدشت مهاجرت کرده‌اند، گفت: سال گذشته ۱۶۳ کارگاه آلاینده به عنوان «صنایع آلاینده» به اداره محیط زیست استان تهران معرفی شدند تا در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار گیرند.

محمودرضا سعیدپور، اظهار کرد: طی دو سه دهه اخیر به‌تدریج با اقدامات قانونی شهرداری‌ها و محیط زیست در شهر تهران واحدهای آلاینده مجاز و غیرمجاز از داخل شهر خارج شدند. این واحدها موظف بودن که پس از خروج از شهر تهران به شهرک‌های صنعتی اطراف آن منتقل شوند اما بخش زیادی از این کارگاه‌های آلاینده، برخلاف قوانین و مقررات در شهرستان‌های اطراف استان تهران و در مکان‌های استیجاری مشغول فعالیت شدند.

وی با اشاره به اینکه از جمله این کارگاه‌های آلاینده می‌توان به ریخته‌گری‌ها، واحدهای آب‌کاری، قالیشویی‌ها و واحدهای رنگرزی پارچه و سنگشویی اشاره کرد، گفت: تعداد زیادی از این کارگاه‌های غیرمجاز به شهرستان پاکدشت - که نزدیک شهر تهران است - مهاجرت کردند و فعالیت آلاینده خود را در این شهرستان ادامه دادند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت اظهار کرد: سال گذشته در این شهرستان ۱۶۸۴ پایش زیست محیطی صورت گرفت که طی آن ۱۴۴ واحد جدید شناسایی شد همچنین ۶۹۷ اخطاریه زیست محیطی برای کارگاه‌های آلاینده صادر و ۳۰۸ مورد پیگیری حقوقی در مراجع قضایی انجام شد همچنین به دنبال این ۹۱ واحد کارگاهی جمع آوری و ۱۷ واحد آلاینده پلمب شد.

سعیدپور افزود: تمام این واحدهای آلاینده سبب آلودگی آب، خاک و هوا در شهرستان پاکدشت می‌شدند. در حال حاضر نیز تعداد دقیقی از واحدهای کارگاهی آلاینده در این شهرستان نداریم چرا که تعدادی از آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی با بیان این که تقریباً ۹۷ درصد از کارگاه‌های آلاینده در شهرستان پاکدشت غیرمجاز هستند و مجوز ندارند، تصریح کرد: ۲۰۸ واحد به عنوان کارگاه‌های آلاینده در سطح این شهرستان شده بودند که در نهایت سال گذشته پس از بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌ها، ۱۶۳ مورد از آن‌ها به عنوان صنایع آلاینده به اداره محیط زیست استان تهران معرفی شدند تا در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست قرار گیرند. این صنایع آلاینده طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات و ارزش افزوده موظف‌ هستند که یک صدم فروش سالیانه خود را برای جبران خسارت‌های زیست محیطی به حساب خزانه‌داری کل بریزند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاکدشت در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کارگاه‌های آلاینده در این شهرستان صنوف غیرمجاز هستند، تصریح کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صنایع بزرگ مانند صنایع غذایی، فلزی، معدنی و کشاورزی نیز در حال حاضر آلاینده هستند.

سعیدپور در پایان با اشاره به اینکه این صنایع و کارخانه‌ها در حال تلاش برای رسیدن به استاندارهای زیست محیطی هستند، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در شهرستان پاکدشت، کارگاه‌های صنفی غیر مجاز هستند. گرچه این کارگاه‌ها کوچک هستند اما چندین برابر یک کارخانه بزرگ، تخریب زیست محیطی دارند.

ارائه پیوست های زیست محیطی برای پروژه ها عامل کاهش آلایندگی استارائه پیوست های زیست محیطی برای پروژه ها عامل کاهش آلایندگی استرئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور گفت: با ارائه پیوست های زیست محیطی برای پروژه ها می توان بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش ملی محیط زیست، مشارکت اجتماعی و فرهنگی با محورهای بررسی نقش مدیریت شهری در اجرای ملاحظات زیست محیطی طرح‌ها و پروژه‌ها، بررسی نقش مشارکت اجتماعی در کاهش معضلات زیست محیطی با حضور اسکندر امیدی نیا معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست، علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری، حسن پسندیده مدیرکل محیط زیست استان و جمعی از تشکل‌های مردم نهاد، پیش از ظهر یکشنبه در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد

مجید عباسپور در این همایش در خصوص بررسی نقش مدیریت شهری در اجرای ملاحظات زیست محیطی مطالبی بیان کرد و گفت: امروزه توجه به مسائل محیط زیستی در برنامه ریزی ها، فعالیت‌ها، اقدامات توسعه در شهرها می‌تواند گامی مؤثری در صیانت از ثروت‌های ملی باشد.

وی اضافه کرد: با ارائه پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست را کاهش داد.

عباسپور یادآور شد: افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان با برگزاری همایش‌های مردمی و ارائه آموزش‌های لازم محقق می‌شود و باید در این مسیر برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد و گام‌های اساسی برداشته شود.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور اظهار داشت: باید مدیریت شهری به سمتی حرکت کند تا هدایت شهر به سمت شهری دانش پایه و هوشمند باشد و با افزایش اختیارات قانونی متولیان حوزه پسماند، لحاظ کردن شاخص‌های توسعه شهری، افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، تسهیل بازآفرینی بافت فرسوده و افزایش میزان تفکیک زباله شهری از جمله راهکارهای حفاظت از محیط زیست شهری است که باید به آنها توجه شود.

وی اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی یکی از اساسی‌ترین مسائل شهاری امروزی است که بر اثر تقابل با محیط زیست ایجاد شده و امروزه شعار اصلی هزاره سوه ناشی از آثار شهرها بر گستره زیست کره و ابعاد مختلف زندگی انسان است.

عباسپور تصریح کرد: توسعه پایدار نیازمند استفاده کارآمد و بهینه از منابع و آلودگی کمتر محیط زیست است.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشوراظهار داشت: بهبود کیفیت آب و هوا، مدیریت منابع آب و فاضلاب، احیای آبراه‌ها و رودخانه‌های شهری، پالایش و تصفیه تمام فاضلاب‌های خانگی، تأمین یک منبع پاک برای آب لوله کشی و نصب تجهیزات پیشرفته، پالایش آب، جلوگیری از آلودگی آب در فرآیند تهیه و تولید آن، ارتقای سیستم لوله کشی، استفاده از اتوبوس‌های برقی و کنترل تقاضای سفر، جایگزینی تاکسی و موتورسیکلت سبز و استفاده از اتوبوس برقی و با سوخت گاز از مسائلی است که در صیانت از محیط زیست مؤثر است.

وی بیان کرد: مدیریت پسماند یک معضل کشوری است و در این میان میزان مشارکت و آموزش گروه‌ها اهمیت مضاعفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسپور گفت: محیط زیست شهری از سه بخش شهری، محیط طبیعی و محیط اقتصادی و اجتماعی تشکیل شده است و معضلات آب و هوا، فرسایش خاک، آلودگی صوتی، نوری، از چالش‌های جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: مدیریت شهری نیازمند مدیریت تجمیعی است و برای تحقق مشارکت باید امکانات را هم مهیا کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: مدیریت انرژی، توانمند سازی و مشارکت‌های محیط زیستی، پایش و مدیریت منابع و شاخص‌های محیط زیستی و ارزیابی استانداردهای محیط زیستی در رویکرد شهرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

پاکدشت دارای بیشترین صنایع آلاینده هوای تهرانبه گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش آلودگی هوا بیشترین صنایع آلاینده در شهرستان پاکدشت و در بخش آلودگی آب، شهرستان ری بیشترین واحدهای آلاینده را دارد. همچنین سومین شهرستان در بحث صنایع آلاینده ورامین است.

کیومرث کلانتری با اشاره به شعار جهانی هفته محیط زیست یعنی غلبه بر آلودگی هوا  و نامگذاری ملی این مناسبت یعنی کاهش آلاینده ها و پسماند ،آسمان آبی و زمین سبز ، افزود: همه این موضوعات و  زمینه‌ها به حفظ محیط زیست که خودمان هم در آن زیست می‌کنیم و در آن تاثیرگذار هستیم بر می‌گردد.

وی گفت: در بحث محیط زیست هم صنعت، هم سازمان محیط زیست، هم دستگاه حاکمیت و مردم در یک کشتی بنام محیط زیست نشسته‌اند و  اگر بی توجه بوده و اقدامات درستی انجام ندهیم، توسعه‌ای که اتفاق می‌افتد نه تنها رفاه و آسایشی ایجاد نمی کند بلکه می‌تواند باعث بروز آلودگی و اثرات سو بر محیط زیستمان شود.

کلانتری با بیان اینکه رسالت محیط زیست پیشگیری بوده و جریمه، پلمب و این قبیل اقدامات نیست، اظهار کرد: ما در سازمان محیط زیست ابتدا بدنبال پیشگیری و هدایت توسعه هستیم و بعد چنانچه بتوانیم،  نقش مشورتی و هدایت گرایانه در بخش های مختلف توسعه را به عنوان دستگاه حاکمیتی داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود به حدود ۱۱۸۰۰ گشت و پایش و بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال گذشته اشاره داشت و گفت: در مجموع این پایش ها ۴۷۶ واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفتند.

وی ادامه داد:در بخش آلودگی هوا بیشترین صنایع آلاینده در شهرستان پاکدشت و در بخش آلودگی آب شهرستان ری بیشترین واحدهای آلاینده را دارد و سومین شهرستان هم در بحث صنایع آلاینده ورامین است که البته باید در سال ۹۸ برنامه کنترل آلودگی های خود را به سازمان محیط زیست ارائه دهند و استانداردهای محیط زیستی را رعایت کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۵ گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی استان را در راستای هدایت توسعه بررسی کردیم، بیان داشت: خوشبختانه این طرح ها در حال اجرا است و در حال حاضر هیچ گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی بدون پاسخ در محیط زیست نداریم و امیدواریم با توجه به همراهی هایی که بین بخش های مختلف صنعت و محیط زیست است بتوانیم روند کاهش آلودگی های محیط زیستی را در استان تهران شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه  در مجموع حدود ۷۰ درصد از متقاضیانی که برای احداث و بهره برداری از واحدهای صنعتی و خدماتی خود به محیط زیست مراجعه کردند توانستند نظر مساعد و مثبت دریافت کنند، گفت: علت عدم صدور مجوز ۳۰ درصد از متقاضیان هم به علت شرایط ویژه تهران و جمعیت پایتخت و وجود ضوابط و مقررات در این استان است.

 جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دستاوردهای کارگروه ملی کاهش آلودگی هواطرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع نمی‌شودآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفرمعاینه فنی راهکاری موثر برای کاهش آلودگی هوا  خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهران 

https://zistonline.com/vdcgnz97.ak9qw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما